Auteur Topic: Verdere lens uitleg nodig  (gelezen 4076 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Verdere lens uitleg nodig
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2009, 00:21:21 »
De crop factor zorgt voor veel verwarring. Dat komt omdat men de 35mm camera's (de ouderwetse filmrol camera's  of digitale 'full frame'camera's) als 'standaard' blijft gebruiken. Alles wordt 'omgerekend' naar hoe een lens zich zou gedragen op het 35mm formaat.

Een crop camera heeft een kleinere sensor ten opzichte van het oude filmrolletje. Als je een opname zou maken met eenzelfde lens op een 35mm formaat camera en een crop camera, ziet het beeld er anders uit.
Zie onderstaande illustratie. De rode lijnen geven het beeld weer dat een 35mm camera zou weergeven en de blauwe lijnen een crop camera bij een gelijk objectief.


Als je beide afbeeldingen op gelijk formaat zou afdrukken (of de foto's digitaal bekijkt bij gelijke resolutie), dan lijkt het alsof de crop camera met een andere lens (nl meer tele) is geschoten. Vandaar de 'correctie-factor' van 1,5. Deze factor heeft alleen betrekking op de beeldhoek, die wordt kleiner en daardoor lijkt het alsof er met een meer telelens is gechoten. De overige lens-eigenschappen, zoals scherptediepte en vertekening blijven gelijk.

greetz,
Erik


Noot aan de admins/mods: ik heb de foto van internet gepukt. Ik heb geen idee wie de rechten heeft op de foto

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Verdere lens uitleg nodig
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2009, 00:21:21 »

Offline Gengske

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Verdere lens uitleg nodig
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2009, 00:02:21 »
Heel juist, een 18-50 wordt dus eigenlijk een 27-75 op een crop fototoestel.
Een 28-70 lens werd vroeger als een standaard zoomlens aanzien. Als je zo'n lens nu op je camera zet heb je dus eigenlijk een 42-105.

Maak je echter niet te druk over het omrekenen tussen een digitale crop en een analoog 35mm fototoestel.

Onthoud gewoon dat tegenwoordig de standaard een 18-50 (55) is, en alles eronder is breedhoek, alles erboven is tele.
Wil je meer breedhoek moet je dus op zoek naar bijvoorbeeld een 10-20mm (Sigma) of 12-24mm (Pentax)

Een vervanger voor je kitlens zou bijvoorbeeld de Pentax DA 16-45 f/4 kunnen zijn. Iets betere lens, en iets meer breedhoek.
De 2mm verschil in het breedhoekgedeelte lijkt niet veel, maar dat verschil ga je toch duidelijk zien tegenover je kitlens.

Een macrolens weer heel veel tevreden gebruikers van zijn is de Tamron 90mm. Automatisch en manueel scherp te stellen (Manueel scherpstellen gaat met alle lenzen, met de ene gaat het wel iets makelijker als met de andere).

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Verdere lens uitleg nodig
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2009, 23:10:53 »
Dus alle lenzen kan ik x 1,5 doen ? zelfs de kitlens die bij me camera zat toen ik hem kocht is dus geen 18mm maar 27mm ?  ???

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Verdere lens uitleg nodig
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2009, 23:08:07 »
Even puntsgewijs:
- er bestaan geen analoge of digitale lenzen;
- camera's met film noemen we (meestal) 35mm formaat;
- bij digitale camera's onderkennen we meestal twee soorten: Full Frame en Crop
- een 200mm lens op 35mm film gedraagt zich op een Full Frame digitaal ook als een 200mm lens
- een 200mm lens op 35mm film gedraagt zich op een Crop camera als een 300mm lens (vermenigvuldig met 1,5).
- een crop camera is dus "beter" voor tele, maar lastig voor groothoek.

ALLE PENTAX DIGITALE CAMERA's zijn crop camera's....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Verdere lens uitleg nodig
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2009, 23:00:08 »
Na uitgebreid de zoekfunktie gebruikt te hebben en treuzelen of ik de vraag durfde te stellen... nu dan toch maar:

Ik ben mij aan het oriënteren op de lenzen markt en heb niet veel te besteden maar wil wel wat uitbreiden.
Wat is het probleem ?
De millimeters van de lenzen..
Er is mij vertelt en wat ingelezen op internet dat bij bepaalde lenzen( bv analoge) op digitale camera's het aantal millimeters verdubbeld.
Maar ik ben er nu niet zeker meer van of dat op gaat altijd, van analoog naar digitaal, maar het heeft met de crop te maken... hmmm..
Ik zie door de bomen het bos niet meer en straks denk ik een lens te kopen met meer groothoek en kom ik bedrogen uit.
Graag zou ik wat uitleg hierover hebben zodat ik straks de juiste 2ehands lenzen aanschaf.

Momenteel in me koffer:

- *ist DL2
- kitlens 18-55mm
- pentax 80-320 FA geloof ik ( handmatig én automatisch met diafragma ring )
- tussenringen zonder contacten
- flits difuser
- extra oude flitser vast punt
- statief

Wil graag:

- meer groothoek
- vervanger voor me kitlens die ik ook handmatig kan instellen ( voor gebruik met o.a. de tussenringen)
- macrolens ook auto en handmatig

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.