Auteur Topic: Hulp bij keuze macro lens  (gelezen 2156 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re: Hulp bij keuze macro lens
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2009, 14:09:01 »
A nice camera, Wim  8-)

Tja, bloemen.... ze mosten niet zoveel bewegen....
Daar krijg je echt het heen en weer van...  :'(

Net als bloemen en vlinders, is in de macrofotografie geduld ene schone seack... :D

Effe plaatjes schieten kun je wel vergeten...
Je wordt gedwongen tot rust en keuzes maken.

Festina lente...
(Haast u langzaam...)

Tot slot nog een tip: Een moeilijk verkrijgbare, maar ontzettende mooi stukje glaswerk: de Panangor 2,8/90 mm macro.
Prijs mag liggen tussen € 50 en € 100. Heeft altijd mij voorkeur gehad en zit nu standaard in één van de tassen met de LX  :-* :-*

Naast de Tamron aanbevolen, maar de Tamron wordt vaker aangeboden.
 

Groeten , Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Hulp bij keuze macro lens
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2009, 14:09:01 »

Offline Wim R Leewis

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 67
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Hulp bij keuze macro lens
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2009, 13:27:05 »
Ik heb een K20D, en ben daar zeer tevreden over.
Verder heb ik dezelfde veel gehoorde klacht van macrofotografen. de bojecten (vlinders) zitten niet stil, en als zij stil zitten gaat de bloem wel heen en weer. Scherpstellen is dan bijna niet mogelijk.
Maar een goed resultaat geeft dan wel meer bevrediging.

Ik ga verder kijken naar de twee andere lenzen. Bedankt voor het advies

asplx

  • Gast
Re: Hulp bij keuze macro lens
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2009, 23:07:51 »
Wim,
van macro wordt doorgaans gesproken bij een opnameformaat van 1:1, dus als de afbeelding op negatief of sensor even groot is het voorwerp zelf.
Met zoomlenzen is dit niet zonder meer te doen, daarvoor kun je inderdaad het beste een echt macro-objectief gebruiken.

Jouw eerste keuze van een 100 mm objectief is een zeer juiste, inderdaad om de wat grotere opname-afstand. Daarmee heb je meteen een tweede voordeel: Uitlichten wordt gemakkelijker, omdat je licht niet tussen een kort objectief en je voorwerp hoeft te worden geperst.

Alternatieven voor de Pentax-optieken zijn met name de Tamron 90 mm en de Sigma 105?.

Je vermeldt niet, welke camera je gebruikt. Voor macro is AF niet noodzakelijk, eerder zelfs storend.
Verder adviseer ik je, om eens verder op het forum rond te kijken, want over dit onderwerp is al veel geschreven.

Succes en veel plezier.
Groeten, Ruurd

Offline Wim R Leewis

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 67
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Hulp bij keuze macro lens
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2009, 22:38:46 »
Ik heb eerst een vraag. Wanneer wordt er gesproken over een maro lens?
Met mijn lenzen die ik nu heb kom ik een eind, maar kom niet in de buurt van de goede foto's Ik kan niet dicht genoeg komen of niet voldoende uitvergroten. Pentax 18-250 met voorzetlens 2x.
pentax F zoom 28-80 1: 3,5 - 4.5
Via internet vond ik twee pentax lenzen
DFA 100 mm
DFA 50 mm
beiden met een maxium vergroting: life size 1 x
Mijn eerste keuze zou de 100 mm zijn, omdat je dan wat verder van het object af kan blijven.
Ik heb een paar foto's geplaatst onder de Macro bijlage
Alvast bedankt