Auteur Topic: kalibreren  (gelezen 1621 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: kalibreren
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2018, 17:53:36 »
Zoals je aangeeft dat je foto`s nooit echt scherp waren de afgelopen 2 jaar twijfel ik aan front- of backfocus. Tenminste als je bedoelt dat het met alle foto`s is. want met je diafragma op bv 8 of 11 of zo, zou een persoon of onderwerp normaal gewoon scherp zijn, omdat de scherpte in een groot vlak ligt, pas bij open diafragma kan het verschuiven van de scherpte  zichtbaar worden. stel je maakt een portret op F2.8 met een brandpunt van rond de 100mm en je stelt scherp op de ogen, dan kan de back of frontfocus de scherpte op het puntje van de neus leggen of op de oren. Maak je dezelfde foto met een geknepen diafragma zijn zowel het puntje van de neus als de oren scherp en alles er tussen. Dus bedenk of daar het probleem wellicht zit. Als ik momenteel mijn foto`s van een aantal jaren terug bekijk (toen ik nog met standaard lenzen werkte) waren die ook niet superscherp vergeleken met nu ik met betere kwaliteit lenzen werk. Kortom, vaak ligt het niet echt aan front of backfocus.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: kalibreren
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2018, 17:53:36 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: kalibreren
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2018, 00:12:44 »
[...] En vorig week hoorde ik dat je je lenzen kan klaibreren op je camera.
Nu heb ik een Lenscal gekocht. [...]

Volgens mij - maar ik schiet al jaren niet meer met Pentax - heb je geen externe software nodig om [...]

Ik was te vroeg om te veronderstellen dat Lenscal software is:

https://www.cameranu.nl/nl/p139904/datacolor-spyder-lenscal

Arno verwees daar ook al naar in zijn youtube-link.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: kalibreren
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 23:57:14 »
een duidelijke Nederlands talig beschrijving is die mij kan helpen mijn camera af te stellen?

Op YouTube kan je een video bekijken van Camera nu: https://www.youtube.com/watch?v=1lVaIZJC0s0
In het menu van de K-3II bij C.25 kan je de AF aanpassen per lens of voor alle lenzen hetzelfde.
Er zijn echter diverse mogelijkheden waarom een foto niet erg scherp is; plaats eens zo'n foto en geef daarbij aan met wat voor instellingen van de camera die foto genomen is, met welke lens, statief gebruik of niet e.d., dan is er meer over de reden van de onscherpte te zeggen.

groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: kalibreren
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 22:33:12 »
Volgens mij - maar ik schiet al jaren niet meer met Pentax - heb je geen externe software nodig om front- of backfocus van objectieven te verhelpen. Je doet dat in het menu van de camera. Als je het eenmaal hebt ingesteld voor een objectief onthoudt de camera de instelling voor dat objectief. Hoe dat moet staat waarschijnlijk wel ergens in de handleiding, neem ik aan?
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

PentaxJos

  • Gast
kalibreren
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2018, 14:50:32 »
Ik fotografeer al 2 jaar met mijn Pentax K3II, Nu vond ik mijn foto's nooit echt scherp. En vorig week hoorde ik dat je je lenzen kan klaibreren op je camera.
Nu heb ik een Lenscal gekocht. Maar weet iemand of er een duidelijke Nederlands talig beschrijving is die mij kan helpen mijn camera af te stellen??  Alvast bedankt