Auteur Topic: Nieuw boven oud.  (gelezen 687 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw boven oud.
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2018, 07:39:34 »
Tweede bewerking is beter dan de eerste. Maar toch vind ik hem nog niet echt in balans. Vooral de takken linksboven lijden erg af met de abberatie/halo eromheen. De foto mag van mij nog echt een heel stuk donkerder worden.

Maar heb je geen grijsverloop filter, dan kan je ook gewoon een aantal belichtingen combineren. En dan zo balanseren dat je niet het bekende "HDR' effect krijg.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nieuw boven oud.
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2018, 07:39:34 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Nieuw boven oud.
« Reactie #3 Gepost op: 4 september 2018, 07:27:20 »
Maar ik vind de staande grassen op de voorgrond te dominant voor een gebalanceerd beeld. En ook heb ik de indruk dat de schaduwen in die mate zijn opengetrokken dat er in die gebieden nét wat ruis zichtbaar is. Zoals op de staande grassen op de voorgrond.

Alwin, bedankt. Je hebt gelijk dat de schaduwen teveel zijn opgetrokken en dat de foto beter anders had kunnen worden bijgesneden. In dit geval zou het goed zijn geweest om een gedeeltelijk grijsfilter te gebruiken om het licht te temperen van de nog op te komen zon; de rest was dan beter belicht geweest. Zo'n gedeeltelijk grijsfilter moet ik toch nog eens zien op te duiken.

Groeten, Arno


Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Nieuw boven oud.
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2018, 12:53:18 »
De sfeer van de foto - ochtendgloren of avondschemering - is prima. Maar ik vind de staande grassen op de voorgrond te dominant voor een gebalanceerd beeld. En ook heb ik de indruk dat de schaduwen in die mate zijn opengetrokken dat er in die gebieden nét wat ruis zichtbaar is. Zoals op de staande grassen op de voorgrond.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Nieuw boven oud.
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2018, 07:45:49 »
Op de heuvel nieuwe gebouwen met vliegtuigstrepen in de lucht; onder het tuinwallen landschap zoals dat al honderden jaren is:

Pentax K-5 met A 35-105mm F3.5