Auteur Topic: In het donker  (gelezen 721 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:In het donker
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2009, 09:44:21 »
Leuke foto's.

1 is goed van compo, maar oogt wel onscherp (enige scherpe zijn de letters WO) - vreemd, gezien brandpunt en diaf + gebruik van een statief. Vraag me af of je hier niet beter voor een spot- of centraalmeting had gekozen om enkel het gebouw goed te belichten (achtergrond / voorgrond zijn in deze toch niet belangrijk). Dit mag misschien een algemene tip zijn voor het fotograferen van kerstverlichtingen; bovendien zal je sluitertijd verkorten als je meet op de verlichting zelf zodat je misschien zelfs zonder statief wegkomt (desnoods iso wat opdrijven; de ruis kan alleen maar de sfeer verhogen .... ;))

2 vind ik de minste: oogt grauw en compo is wat rechttoe-rechtaan. de scheve lijnen storen ook engiszins.

3 is de mooiste: goed van compo, kleur, scherpte en sfeer. Doet een beetje Amerikaans aan (doet denken aan Hopper): het uithangbord helpt daar uiteraard bij ...

Veel succes met je verdere nachtfotografie!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:In het donker
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2009, 09:44:21 »

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:In het donker
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2009, 07:55:32 »
Prima, maar ik zag in je eerste vraag ook vuurwerk staan. Daarom dacht ik meteen aan vuurpijlen die de lucht in gaan.
Daar kun je namelijk ook mooie foto's van maken. Alleen niet in het blauwe uurtje, da's dan weer jammer....

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:In het donker
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2009, 23:15:36 »
Bedankt voor de reakties

@cemi: ik wilde juist geen lucht op de foto alleen de verlichting, ivm kerstversiering en de vormen hiervan.
( Als ik rond zonsondergang foto's maak - zijn het geen nachtfoto's... LOL ) ;D

@Bob: Ik zal nog wat meer gaan spelen met de diafragma en langere sluitertijden.

@kristies: ikzelf vind de 3e ook het mooist, maar vind de kraan toch ook wel geslaagd - omdat dat hetgeen is waarvoor ik de test deed.
Zal ook eens gaan spelen met draaien en inzoomen ondertussen.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline kristies

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2237
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:In het donker
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2009, 12:18:13 »
vind van deze serie de derde het beste. I.d. gebruik een statief in ieder geval, maar dat heb je wel gedaan neem ik aan.
Je kan ook eens wat experimenteren, ecpres onder of overbelichten, inzoomen terwijl de sluiter open staat etc. Geeft soms erg leuke effecten.
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:In het donker
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2009, 08:34:01 »
Een goed idee eigenlijk. Ik zou uitkijken met het diafragma. Voor een statische opname krijg je met f11 mooie diafragma sterren maar voor het vuurwerk kan het betekenen dat het onderbelicht wordt. Het is jammer dat je dat op deze manier niet echt kunt testen.

Wel leuk om eens mee aan de slag te gaan. Kerst verlichting genoeg.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:In het donker
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2009, 08:15:04 »
Een algemene tip voor nachtopnames: probeer ze te maken in het zogenaamde blauwe uurtje.
Dat is zo'n kwartiertje voor en half uurtje na zonsondergang.
Dan heb je namelijk nog redelijk wat kleuren in de lucht.

Voor vuurwerk zal dat niet meevallen natuurlijk.
Dan is het motto: op statief en een aantal seconde laten belichten.
Hoeveel seconde hangt een beetje af van de hoeveelheid vuurwerk en hoeveel verschillende vuurpijlen jij bij elkaar op een foto wil.

En natuurlijk altijd een statief en indien mogelijk een draadontspanner of de timer op 2 sec zetten.

Cees

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
In het donker
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2009, 00:11:15 »
Een test voor de komende donkere dagen voor kerst.
Ik wil wat leuke foto's gaan maken van kerstversieringen en vuurwerk dus ik dacht eerst even proberen, graag tips en opmerkingen.



f11 - 1 s - ISO 200 - 18mm



f8 - 2 s - ISO 200 - 18mm



f8 - 1 s - ISO 200 - 18mm

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.