Auteur Topic: Strand @ Katwijk aan zee  (gelezen 757 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Strand @ Katwijk aan zee
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2017, 06:56:32 »
Ik vind zelf de schaduw van mezelf niet storend.
Maar je ziet wel goed dat de kleur van de zon een gloed geeft op het gebouw en de strandhuisjes.
Ook draag ik de herinnering met me mee van de mooie zonsondergang, iets wat jullie niet hebben meegemaakt.
Dat laatste is vaak het mooie van foto's, dat ze je herinneren aan de sfeer hoe het daar was. Maar de kleuren door de laagstaande zon en de gloed die dit geeft, kan je ook terugzien bij foto 4.

groeten, Arno

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Strand @ Katwijk aan zee
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2017, 06:56:32 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Strand @ Katwijk aan zee
« Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2017, 18:44:30 »
Ik vind 1-4 qua compositie etc wat registratief.
Het zij zo ...  :(  Maar wat bedoel je eigenlijk met registratief? Had ik dichter op de onderwerpen moeten staan? In dat geval is foto 3 toch wel een mooie foto? (Volgens jou dan althans).
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Strand @ Katwijk aan zee
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2017, 16:35:50 »
Ik vind 1-4 qua compositie etc wat registratief. Er ontbreekt wat spanning en dan doet de eigen schaduw ook geen goed. Het licht daarentegen vind ik wel mooi (maar is niet genoeg om te de foto's te dragen).
5 vind ik wel een fraaie foto!

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Strand @ Katwijk aan zee
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2017, 13:14:01 »

Misschien kon je op je hielen hurken en de foto van een iets lagere positie opnemen; de camera werd daardoor iets hoger gericht en werd de schaduw buitenbeeld gezet.
Ik probeer met een ultragroothoek altijd de camera waterpas te houden, omdat anders de lijnen in de foto schots en scheef komen te staan. Nu kun je dat achteraf in LR wel weer corrigeren, maar dan verlies je wel een deel van de foto.

Ik vind zelf de schaduw van mezelf niet storend.

Goede foto's, maar fotograferen met de zon recht van achteren, geeft bijna nooit de mooiste foto's.
Maar je ziet wel goed dat de kleur van de zon een gloed geeft op het gebouw en de strandhuisjes.

Maar ik zal wel bevooroordeeld zijn omdat het om mijn eigen foto's gaat. Ook draag ik de herinnering met me mee van de mooie zonsondergang, iets wat jullie niet hebben meegemaakt.

Bedankt voor het commentaar.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Strand @ Katwijk aan zee
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2017, 12:07:52 »
Goede foto's, maar fotograferen met de zon recht van achteren, geeft bijna nooit de mooiste foto's. Als je de voetsporen in het zand vergelijkt van 2 en 4, dan zijn die van 4 m.i. veel mooier; dit geldt ook voor bijna alle andere onderwerpen. Alleen kan je het zonlicht niet veranderen; wel kan je op een ander tijdstip een foto maken. Foto 4 is voor mij qua belichting het beste, alleen zijn de gebouwen op de foto niet fraai. Foto 5 heeft dankzij het anker, bootje en mooie lucht,  een mooier beeld; wel storen hier vooral het scheefstaande, witte gebouw en de straat.

groeten, Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Re: Strand @ Katwijk aan zee
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2017, 11:26:51 »
De schaduw van de fotograaf die hier op een aantal foto's zichtbaar is, vind ik zeker niet mooi. Maar het blijft altijd lastig om met een laagstaande zon in de rug te fotograferen. Als het even kan, probeer ik mijn schaduw te verbergen in de schaduw van iets anders. Ook ik vind foto 5 de mooiste van deze serie.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Strand @ Katwijk aan zee
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2017, 01:23:14 »
Ik voel mij tocht verplicht om op je foto's te reageren.
Ik vind je schaduw op sommige foto's ook niet echt storen, zoals ik ook de handen van mijn schoonmoeder niet storend vond (zelfs aanvullend)
(zie http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=40895.0)
Je blik wordt toch daardoor afgeleid en zal waarschijnlijk, door meer ervaren collega's, een afkeuring krijgen.
Misschien kon je op je hielen hurken en de foto van een iets lagere positie opnemen; de camera werd daardoor iets hoger gericht en werd de schaduw buitenbeeld gezet.

de horizon in foto 1 is ook te centraal, daarom te veel zand in beeld.
foto 5 heeft mijn voorkeur
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 01:28:56 door Claudio »
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Strand @ Katwijk aan zee
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2017, 00:42:36 »
Het was vanavond een leuk uitje naar Katwijk met een mooie belichting van een zon die al vrij dicht bij de horizon stond. Genomen met de 6D en de 17-40 mm.

1.
Ik vind het mooie kleuren geworden op deze foto, maar veel is wel tot stand gekomen in LR hoor. De schaduw van mezelf vind ik niet meer storend, maar misschien heb ik de foto alweer te vaak gezien; daar word je "comfortably numb" door.
ISO 100, 40 mm, f/7.1, 1/250
Beach @ Katwijk aan zee by 2011*Alwin, on Flickr

2.
In dit gebouw is de reddingsbrigade van Katwijk gehuisvest. Ten opzichte van de andere foto's die ik van dit gebouw heb genomen, viel deze in positieve zin op. Dat komt doordat het gebouw centraal op de foto staat en de asymmetrie van het gebouw ervoor zorgt dat het geen saaie foto wordt. Het licht doet ook weer wonderen.
ISO 100, 30 mm, f/7.1, 1/160
Beach @ Katwijk aan zee by 2011*Alwin, on Flickr

3.
Hetzelfde gebouw vanaf de zijkant gefotografeerd, waardoor mijn schaduw voor de verandering niet op de foto komt. De kleurvariant van deze foto was ook mooi, maar deze omzetting met NIK Silver Efex vind ik ook niet verkeerd. Ik heb de foto keurig recht laten zetten in LR. Dat gaat automatisch, dat wil zeggen met één druk op een knop. Rechts en onder heb ik nog wat van de foto weggecropped, om zo een in tweeën gesneden fiets niet op de foto te krijgen.
ISO 100, 27 mm, f/7.1, 1/30
Beach @ Katwijk aan zee by 2011*Alwin, on Flickr

4.
Hier heb ik gezocht naar een voorwerp op de voorgrond, om zo de dieptewerking van een ultragroothoeklens optimaal tot zijn recht te laten komen.
ISO 100, 17 mm, f/7.1, 1/125
Beach @ Katwijk aan zee by 2011*Alwin, on Flickr

5.
Ik stond hier alweer te wachten op de bus terug, maar de lucht werd ten gevolge van de ondergaande zon steeds spectaculairder. Hier wilde ik het anker en de boot tezamen op de foto krijgen.
ISO 100, 29 mm, f/7.1, 1/25
Beach @ Katwijk aan zee by 2011*Alwin, on Flickr

met vriendelijke groet, Alwin.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)