Auteur Topic: doordraaien filmspoel hapert  (gelezen 4337 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: doordraaien filmspoel hapert
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2018, 12:54:15 »
Beste Folkert,

Mijn ervaring met een haperende spoel is dat dit meestal 'einde verhaal' is. Of inderdaad zoals door Arno wordt aangegeven, een heel kostbare reparatie. Zelf heb ik mij in een ver verleden gewaagd aan het repareren van een Nikon van een collega met hetzelfde euvel. Alleen... toen hield ik na mijn reparatiepoging schroefjes over  ??? Mijn KX stierf met deze handicap, hetzelfde gold voor de Pentax P50 van mijn schoonvader. Erg mooi om te lezen dat er blijkbaar een KX (wat een super camera!!!!) je kant op komt! Veel plezier daarmee!

Groet,

Wytze

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: doordraaien filmspoel hapert
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2018, 12:54:15 »

folkert24

  • Gast
Re: doordraaien filmspoel hapert
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2018, 14:51:00 »
Geweldig. Ik stuur je een pb

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: doordraaien filmspoel hapert
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2018, 14:44:49 »
In dat geval, denk ik dat het mogelijk een kostbare reparatie kan worden. Zelf heb ik nog een oude KX liggen; voor de verzendkosten mag je hem hebben als je denkt hem te kunnen gebruiken.

groeten, Arno

folkert24

  • Gast
Re: doordraaien filmspoel hapert
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2018, 13:23:48 »
Dag Arno, ik hanteer geen rolletje. Het euvel doet zich voor al zonder rolletje. de spoel draait niet mee. Bij de ME wel.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: doordraaien filmspoel hapert
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2018, 12:35:40 »
Om uit te sluiten dat het in het filmrolletje zit, zou ik eerst kijken als de hendel met het filmrolletje vlekkeloos werkt; daarna een ander rolletje proberen.

groeten, Arno

folkert24

  • Gast
doordraaien filmspoel hapert
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2018, 11:21:49 »
Het doordraaien van de filmspoel op mijn K2 lijkt het goed te doen, althans zo lijkt het wanneer de achterklep dicht is. Doordraaien lukt wanneer de achterklep open is. Afdrukken is dan geen punt. Wanneer de achterklep gesloten is, hapert het doordraaien en is afdrukken niet mogelijk. Wanneer ik de achterklep open heb, en ik draai de filmhendel door, dan valt het mij op dat de filmspoel in het binnenwerk niet meedraait, dat hoort het mi wel te doen. Iemand een idee wat dit euvel is, en of dit simpel oplosbaar lijkt?. Alvast dank. F