Auteur Topic: Niet scherp, fletse kleuren  (gelezen 11924 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #81 Gepost op: 3 juni 2008, 10:53:56 »
Kun je daar zo maar heen rijden?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #81 Gepost op: 3 juni 2008, 10:53:56 »

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #80 Gepost op: 3 juni 2008, 10:46:11 »
Citaat
Van Dixons ben ik nog niks wijzer geworden. Zij zijn er nog niet mee aan de gang gegaan, want ze hadden een gigantische lekkage.
Heb vervolgens een aantal fotozaken hier in de buurt gebeld en die rekenen allemaal tussen de €25 en €50 aan kosten want ik heb de camera niet bij hen gekocht.
De Beukelaar kan/wil me hier ook niet verder mee helpen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Persoonlijk zou ik zelf naar De Beukelaer gaan rijden, want al dat gezeur eromheen hoeft voor mij niet zo  :)
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #79 Gepost op: 3 juni 2008, 10:43:04 »
Van Dixons ben ik nog niks wijzer geworden. Zij zijn er nog niet mee aan de gang gegaan, want ze hadden een gigantische lekkage.
Heb vervolgens een aantal fotozaken hier in de buurt gebeld en die rekenen allemaal tussen de €25 en €50 aan kosten want ik heb de camera niet bij hen gekocht.
De Beukelaar kan/wil me hier ook niet verder mee helpen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #78 Gepost op: 2 juni 2008, 22:13:44 »
Met Dixons heb ik ook geen goede ervaringen. Het woordje service kennen ze echt niet. Mijn vorige computer kwam bij hun vandaan. Na een paar maanden was een keer de hele zaak vastgelopen en toen bleek dat ik een opstartdiskette nodig had. "Nou, "dat kon niet en daar kunnen we echt niet aan beginnen hoor." Stelletje dozenschuivers. Daarna naar funprice computers gelopen (net om de hoek, maar bestaat niet meer). Nog nooit wat gekocht. Probleem voorgelegd. "Oh, geen enkel probleem hoor. We maken er wel eentje voor u. Alstublieft." "Wat gaat me dat kosten?" Niets, het is goed zo." Bij Dixons zien ze mij dus nooit meer.

Ik hoop dat je de camera en lens goed en alles netjes gecalibreerd weer terug krijgt! Sterkte de komende tijd zonder camera en ik hoop voor je dat je hem weer terug hebt voor je vakantie. !

Groeten, Jos

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #77 Gepost op: 2 juni 2008, 22:10:35 »
Dan ga ik morgen toch maar eens bellen naar Pentax en Dixons én naar Ringfoto; wat een pipo >:(

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #76 Gepost op: 2 juni 2008, 21:56:10 »
Belachelijk dat die Ringfotozaak €50 durft te vragen voor opsturen, terwijl Pentax voor garantiegevallen een gratis ophaalservice heeft via hun dealers.  >:(  En voor Dixons heb ik ook geen goed woord voor over! Succes hiermee Yvonne!
Carel
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2008, 21:56:33 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #75 Gepost op: 2 juni 2008, 21:49:29 »
Ik heb vanochtend gebeld met Beukelaar, maar dan krijg je een keuzemenu en toen heb ik ingetypt dat het om een reparatie ging. Daarop kreeg ik een Belgisch sprekende dame aan de tel en die zei dat ik m gewoon via de fotozaak kon opsturen. Ja en als je dan bij Dixons staat, neem je m ook niet zo maar weer mee naar huis. Dixons heeft een eigen reparati/servicedienst en via deze dienst worden de apparaten weer verder verstuurd. Maar ik ga morgenmiddag wel even bellen!

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #74 Gepost op: 2 juni 2008, 20:21:54 »
Ja dat is echt balen Yvonne, ik hoop dat ze hem snel gerepareerd krijgen, maar ik heb uit een aantal andere topics begrepen dat de camera al snel naar Duitsland moet. Als het dan zo lang gaat duren hoop ik wel dat ze die nieuwe hardware upgrade voor AF uitvoeren (die vs 8.1). Ik heb wel eens een keer wat geprobeerd met AF-c, maar vond het toch niet soepel werken.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

koor

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #73 Gepost op: 2 juni 2008, 19:30:10 »
Dat is echt balen Yvonne....


Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #72 Gepost op: 2 juni 2008, 19:21:48 »
Helaas, maar ik had het al verwacht. Volgens mij is de ringmotor in de lens gewoon kaduuk. Wel irritant dat Dixons zo lastig doet. Het sterkt mij alleen maar in de gedachte dat je net zo goed via internet kunt kopen, want de meeste zaken zijn helaas tegenwoordig van het nivo 'Dixons' (uitzondering bevestigt de regel !).

lock

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #71 Gepost op: 2 juni 2008, 16:44:52 »
Jammer, Yvonne! Hoop dat het snel goed komt. Maar was het geen optie om zelf naar De Beukelaer te gaan, dan kun je wellicht geholpen worden terwijl je wacht?
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #70 Gepost op: 2 juni 2008, 16:42:14 »
Ik heb net camera en lens naar Dixons gebracht om te laten opsturen naar Pentax. Ik was niet tevreden over de foto's van afgelopen weekend. Zaten wel goeie bij, maar ook veel onscherp.
Met AF-s werken gaat echt niet bij dressuur, want het object beweegt te dan te snel je scherpstelgebied uit.  Springfoto's waren wel goed, dan stel ik van te voren scherp op de hindernis.

Bij Dixons deden ze wel moeilijk, ze wilden alleen de camera innemen, want de lens is niet bij hen gekocht. Ik heb ze uitgelegd dat ik vanochtend contact heb gehad met Pentax Nl en dat zij mij verteld hebben dat ik de camera + lens door een fotozaak moest laten opsturen. Heb nog even geinformeerd bij Ringfoto hier in Tiel; die wilden hem wel opsturen maar dan kostte het €50 aan verzenden. Had ik ook niet zo'n zin in. Nu hoop alleen niet dat Dixons me over een paar dagen bellen en dan zeggen dat ze hem niet konden opsturen  :(
Ik ga 28 juni op vakantie en zou hem wel heel graag meenemen. Vind het al erg genoeg dat ik nu met mijn oude Fuji foto's voor mijn dagboek moet maken >:(
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2008, 16:43:09 door yvonnepuntnl »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #69 Gepost op: 31 mei 2008, 16:07:23 »
Yvonne, heb je intussen al weer opnames gemaakt en is de scherpte van je K10+50-135 nu weer goed?

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #68 Gepost op: 31 mei 2008, 09:24:05 »
Yvonne,

geweldig leerzaam topic is dit, ook de manier waarop dit is opgepakt. Hulde aan de deskundigen [smiley=thumbsup.gif]

groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

koor

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #67 Gepost op: 30 mei 2008, 23:21:05 »
Ik vind het ook fenomenaal wat hier gebeurt!
De hulpvaardigheid en kennis is groots te noemen!
Lock ik vind je een kei!

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #66 Gepost op: 30 mei 2008, 23:18:12 »
Citaat
Tjemig wat een kennis en hulpvaardigheid zit hier. Hulde! Hoewel ik niet alles begrijp steek ik er toch wel wat van op.

Ik ben er ook heel blij mee.


Offline Mayflower

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 370
  • Geslacht: Man
  • C'est le ton qui fait la musique.
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #65 Gepost op: 30 mei 2008, 23:01:51 »
Tjemig wat een kennis en hulpvaardigheid zit hier. Hulde! Hoewel ik niet alles begrijp steek ik er toch wel wat van op.
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #64 Gepost op: 29 mei 2008, 22:41:39 »
Foto 2A: nu ik de foto in het beetje groot zie kan ik het beter beoordelen. Allereerst blijkt uit de Exif dat de kamera 2 scherpstelvelden meldt.  Photome  zegt hierover dat in dat geval de eerste gebruikt is voor het scherpstellen. Ik vraag mij dat af. Maar dat dit probleem lijkt vrij specifiek voor de instelling AUTO scherpstelpunt. Die instelling zou ik voorlopig vermijden.
Overigens, de hier getoonde valfoto: ook hier werd binnen .28 sec. de sluiter geopend na half press: geen SR aktief !

Alhoewel volgens mij de meeste problemen te verklaren waren blijf ik een vreemd gevoel houden bij deze exifs en de bijbehorende fotos.

Ik adviseer je met de tips een serie testfotos te maken, en als het verhaal niet veel beter wordt (en het objectief gedraagt zich vreemd en/of gaat geluid maken) dan adviseer ik je de hele set direkt op te sturen. Het duurt even, maar je krijgt een perfect getunede set terug.

lock
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2008, 13:36:23 door lock »

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #63 Gepost op: 29 mei 2008, 09:56:39 »
Oohh wat erg van mij
de foto's 8597 - 8670 zijn allemaal niet scherp, omdat de camera op MF stond. En nu -achteraf- weer ik weer dat ik m goed heb gezet; hij stond er half tussen, maar wat dom dat ik niet eens doorhad dat de lens niet focuste  :-[
Ik snapte er al niks van, ik had een hele serie van 1 meisje waarvan er niet 1 scherp was.

Die foto's ga ik hier niet meer neerzetten Lock, want die waren allemaal onscherp met een hele duidelijke reden.

Dit is dag2:


Dit is dag2a:


En dit is de val:

Ik zie nu ook dat deze laatste een andere is.
De bedoeling was nl deze, die is wel scherp en die hierboven niet :

De Exif van deze laatste mail ik nog even naar je Lock!
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2008, 10:02:26 door yvonnepuntnl »

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #62 Gepost op: 29 mei 2008, 09:01:33 »
Manual  :o ??

Ik ga de foto's er eens bijhalen.

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #61 Gepost op: 29 mei 2008, 00:30:58 »
Nou Yvonne, deze exifs waren zeer informatief ( op één na, die eerste van dag 2 was al gestript..) !

Maar nu weet ik helaas niet of die fotos van deze exifs wel of niet scherp en goed belicht waren, want de fotos ontbraken.

Dag 1. AF op manual ! Handmatig dus, maar je hebt de camera wel ingesteld op continue opnames. Nu weet ik niet of dat de hele dag zo was maar op de twee exifs van jouw in ieder geval wel. Daarbij heb je de AF scherp gekregen op de middelste sensor, want daarop staat hij ingesteld.  Verder staat SR aan, maar de tijd tussen half press en het moment dat de sluiter daadwerkelijk opent is 1,22 seconden. Av-mode, F1/4.5 met 1/350 sec. moet voldoende zijn voor een bewegingsloze foto. Overigens gebruik je meervlaksmeting.

De tweede foto is vrijwel identiek ingesteld, alleen de sluitertijd is drie keer zo snel. Het hele proces tussen half press en het openen van de sluiter ligt onder de 3/10 van een seconde en dat betekent vrijwel altijd dat SR niet klaar is: nu ook niet. Desalnietemin, bij een dergelijke sluitertijd mag dit geen bewogen foto opleveren. Opnieuw staat de AF gefixed op Center, en met de koppeling betekent het dat de de belichting in de multi segment methode zich beperkt tot dit deel van het vlak (het spotvlak in feite).

Dag 2. Exif Foto 1 is kaduuk, maar duidelijk is dat je hier naar Tv bent gegaan, terug moest naar F1/2.8 met een halve stop compensatie en een vaste sluitertijd van 1/500 sec. De tweede foto laat echter zien dat je nu met AF.C werkt, multi segment meting hanteert maar nu staat de focus punt op Auto ! Dat kan tot verrassingen leiden ! Dit is overigens een foto vergelijkbaa als die hier getoonde stilstaande pony, en daarvan zei Jos dat de focus achter het paard lag...warschijnlijk had hij gelijk. Het gekozen focus punt in de exif die jij mij gaf, ligt op deze foto boven het hoofd van de pony, precies op het huis ! Onscherpte dus.

Uit de exif van de valfoto (ook een andere dan hier geplaatst) staat de camera ingesteld op contunue opnames,  de lens staat op AF.S en de AF staat ook op Auto.  Maar de camera pakt met de de centrale sensor het hoofd van het paard en dus is deze scherp. Om die reden is de belichting ook gekoppeld aan de centrale autofocus positie, wat erop neerkomt dat je in feite spotmeting hebt gebruikt. Overigens is deze in Av-mode genomen met een snelle sluiter, maar de DOF is groter dan bij de andere fotos want het diafragma staat nu op F1/5.6.

Alles bij elkaar denk ik dat je op dag 1 last hebt gehad van de stand 'manual' op de lens. Mogelijk ben je vergeten die om te zetten en dan is het bij wijze van spreken zonder de handmatig bijstellen 'puur mazzel' wanneer ze scherp zijn.
Met het koppelen van de belichting aan de AF-sensor, ontstaat ondanks de ingestelde meervlaksmeting, het probleem dat spotmeting kan plaatsvinden op zeer donkere delen (bruin of zwart paard/laars/zwarte broek) of lichte delen ( witte shabrak/broek etc). Dan bestaat de compositie verder vooral uit zand ( hoge LV) en bos (lage LV). De eerste twee fotos die je laat zien zijn bij spotmeting (ter hoogte van schoft en laars) behoorlijk donker bemeterd vooral tov het zand. De belichting op het paard is dan oké, maar de lichtere delen (broek/zand en zelfs de struiken op de achtergrond worden dan overbelicht. Vandaar de fletse kleuren, en het feit hier gezegd wordt dfat je een halve stop moet onderbelichten.
Mijn advies, gebruik center weight, of als je toch meervlaks wilt gebruiken (bv met veel licht/donker verschillen in beeld), koppel dan de belichting niet meer aan het scherpstelveld. Gebruik geen spotmeting, tenzij je scherp inzoomed.

Dag 2 is volgens mij niet een dag van de rotte kleuren maar wel een van de onscherpte. Dat valt te verklaren door de Auto-mode voor het kiezen van het scherpstelvlak. Niet doen wanneer je hoofdonderwerp zo klein is dat veel andere onderwerpen in het beeld, die bovendien op aanmerkelijke afstand staan, ook gebruikt kunnen worden voor een Af scherpstelvlak. Dit kan je wel doen als je fotos maakt van vogels in bv een egale lucht. Verder is de de belichting met een halve stop opgekrikt. Deels is dat persoonlijke smaak, maar als je toch niet aan RAW wilt beginnen, stel dan de trapjes eens in op 1/3 LW en probeer het met +1/3 LW (persoonlijke menu pag. 162). Verder kan je een belichtingsbracket proberen om te kijken wat je het beste vindt.

Gooi die vijf foto's waarvan ik de exif kreeg er ook ens op ?

lock

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #60 Gepost op: 28 mei 2008, 16:15:42 »
Vergeet niet dat ze nu met AF.C is gaan spelen ! Daarvoor volgens mij gewoon met AF.S

lock

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #59 Gepost op: 28 mei 2008, 15:58:53 »
Ik heb dezelfde combo als Yvonne (K10 + DA 50-135) en heb daar eigenlijk geen scherpstel problemen mee gehad. Ik gebruik die combo vooral met sport dus weinig statisch werk. Ik heb in fotohoek een aantal postings staan o.a CHIO eindhoven en motorcross. Ik heb natuurlijk best wel eens onscherpe foto's met die DA 50-135 , maar dat ligt dan meestal aan mijn eigen onkunde  ;D
Yvonne heeft daar ook al eerder foto's gepost met de 50-135 en die zijn wel scherp.
paardencross
Het komt bij mij dus ook vreemd over dat bij Yvonne die combo nu opeens zulke belabberde foto's oplevert.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline DV2

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #58 Gepost op: 28 mei 2008, 15:42:36 »
Naar aanleiding van de reactie van Jos,

Ik heb ook dezelfde ervaring met de lens 50-135 f2.8.
Foto's gemaakt met f2.8 op 1 a 2 mtr afstand zijn scherp op het onderwerp.
Indien de afstand groter wordt verschuift het scherptepunt naar achteren (ondanks scherpstelling op het onderwerp bij de opname).
Indien het diafragma anders is, wordt de scherpte uiteraard beter tgv de grotere scherptediepte.

Ik zal een aantal opnamen in testopstelling (gelijke omstandigheden)maken om het effect te tonen; zal daarbij ook de 16-50 f2.8 meenemen (effect is daar wellicht beperkter).

Heeft daarom de k20 de lensafstelmogelijkheid?

Zijn er meer gebruikers (zelfde lenzen en k10d) met dezelfde ervaringen?


Groet,
Dirk
K5 + smc DA 16-50 en 50-135 F2.8 en 300 F4 ED(IF)SDM en Tamrom 90

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Niet scherp, fletse kleuren
« Reactie #57 Gepost op: 28 mei 2008, 14:37:31 »
Yvonne,

Ik heb de discussie op de zijlijn gevolgd. Veel van wat er gezegd is is waar. Er is echter maar een manier om uit te vinden waar het fout is gegaan en dat is om opnieuw een aantal foto's te nemen.

Voor zover het iets waard is heb ik één opmerking. De getoonde foto's zijn veelal tegen een donkere achtergrond gemaakt en hebben daardoor weinig contrast (in ieder geval voor de autofocus) dat zou een oorzaak kunnen zijn.

Zelf heb ik ook meerdere malen foto's gemaakt van dit soort evenementen. Goede ruiterfoto's maken is en blijft lastig, ik had ook veel onscherp materiaal aangezien er snel sprake is van bewegingsonscherpte.

Mijn advies:

AFC snelle sluitertijd 1/1000 of sneller. Probeer zoveel mogelijk een prontale positie te zien Bij F bijvoorbeeld net voor het afwenden. Daar worden het paard wat ingenomen dus neemt de snelheid af. Als je de proef kent weet je zelf wel waar versnelling en waar van draf of galop naar stap wordt overgegaan.

Ik vind zelf dat opnames op overgang van stap naar draf of verder naar galop de mooiste plaatjes opleveren. In een hoek ook de uitgestrekte draf.

Wees niet bang veel te schieten want er zullen in het begin veel missers bijzitten.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.