Auteur Topic: Speling op vatting tussen objectief 70-200 f2.8 en camera K1  (gelezen 1295 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BreakOfDawn

  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Geslacht: Man
Re: Speling op vatting tussen objectief 70-200 f2.8 en camera K1
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2018, 19:02:38 »
Hoi Jack,

Dit is heel normaal. Tussen elke camera en elke lens zit minimale speling, soms iets meer dan andere combinaties.
Door verschillende reden ontstaat dit, een gedeelte bewust en een gedeelte "marge".
Absoluut geen reden om je zorgen over te maken.

Gr. Mark

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Speling op vatting tussen objectief 70-200 f2.8 en camera K1
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2018, 19:02:38 »

Offline ronaldzimmerman.nl

  • Junior Member
  • Berichten: 45
  • Geslacht: Man
    • Ronald Zimmerman Photography - Wildlife and Nature Photography
Re: Speling op vatting tussen objectief 70-200 f2.8 en camera K1
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2018, 11:54:47 »
Dat had ik ook altijd bij mijn lenzen. Van de DA*300 kon ik me dat ook goed herinneren. De WR was prima.
Het is toch een metaal op metaal verbinding. Wellicht is het gedaan om te voorkomen dat je lens vast blijft zitten wanneer het heel warm is door het uitzetten van het metaal.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Speling op vatting tussen objectief 70-200 f2.8 en camera K1
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2018, 10:21:55 »
Ik heb genoemde lenzen in de Sigma variant, daar heb ik een jaar geleden nieuwe bajonetten op laten zetten bij Sigma vanwege het bekende afstand probleem van body/lens , de draaispeling die je noemt zit er bij deze lenzen ook wel, maar toch wel minder dan een mm, bij de 70-200 lijkt ook een fractie speling te zitten, maar zo weinig dat het me nooit is opgevallen, de 24-70 zit idd ook gewoon strak. misschien dat lengte en gewicht bij de 70-200 het gevoel geven dat er wat beweging lijkt, er zit natuurlijk ook meer hefboom momentum in een langere lens. (dit is geen kennis, maar meer een gedachte)

JacK1

  • Gast
Speling op vatting tussen objectief 70-200 f2.8 en camera K1
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2018, 18:03:15 »
Ik heb sinds kort een HD PENTAX-D FA* 70-200mm F2.8 ED DC AW voor mijn K-1.
Het valt me op dat er speling zit op de vatting.
Dat vraagt om wat uitleg en hopelijk lukt het me om het duidelijk te maken.
Als ik de lens op de camera monteer dan blijkt de lens een factie te kunnen draaien. Het gaat slechts om een fractie van een millimeter maar duidelijk voelbaar. Op zich is dat geen probleem. Ook met mijn  HD PENTAX-D FA 24-70 mm F2.8 ED SDM WR  is het namelijk het geval.

Maar nu komt het: de 24-70 zit verder zo strak als een huis, behalve de fractie van een millimeter (draai)speling zit er geen andere speling tov de body.
Bij de 70-200 is dat echter niet het geval. Als ik deze lens er op zet en ik draai de lens vervolgens de fractie van een millimeter (draai) speling terug dan zit er hoorbare, zichtbare en voelbare speling tov de body wanneer ik zowel de lens als de body elk met één hand vast houdt en beide tov elkaar niet draai maar slechts heel voorzichtig wrik. Ik schrok daar nogal van, zelfs zodanig dat ik vermoed dat er iets fout is.

Terug naar de winkel en er naar laten kijken.

De eerste reactie van de medewerkster was dat ze niets voelde. Na wat aandringen en aanwijzingen voelde ook zij het maar ze voegde er aan toe dat dat normaal was. Vol ongeloof vroeg ik of ze dan een andere (nieuwe) lens van het zelfde type kon monteren. Ik was echt heel verbaasd toen bleek dat ook daarmee dezelfde speling speurbaar was.

Ik maak me toch zorgen dat deze speling de waterdichtheid compromitteert en wellicht in de nabije toekomst alleen maar toe zal nemen. Vooral ook omdat de 'baas' van de winkel zei dat na een half jaar gebruik op alle vattingen van alle merken speling komt. Het zou dan zomaar kunnen zijn dat ook het elektronisch contact tussen lens en body problemen gaat vertonen en misschien ook dat scherpstel- en brandpunt intolerantie een rol gaan spelen.

Zijn er Pentax bezitters met dezelfde body en lens die gelijke ervaringen hebben?

Alvast bedankt voor jullie reactie.