Auteur Topic: oude foto bewerken in PS  (gelezen 865 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: oude foto bewerken in PS
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2013, 14:58:40 »
Mijn schoonouders hebben me gevraagd of ik een oude dia, die ze professioneel hebben laten inscannen, 4 MB groot / JPEG, zodanig wil bewerken in PS (CS6) dat de foto geprint (60x40) kan worden. Wie van jullie kan me op weg helpen c.q. heeft een tip waar ik een stappenplan kan vinden?

Groeten,

Ron

Een behoorlijke scan die je wilt opwerken naar een print van die grote zal moeten beginnen met een TIFF bestand op de hoogste bitdiepte en precisie van de diascanner, niet met een JPG van 4Mb - daar is al zó veel verloren gegaan door compressie dat je zeker ergens vast loopt.

Voor een scan is het vaak voldoende niveua's en curves aan te passen en een filter te gebruiken om de scanmatrix te verdoezelen, dan het onscherp masker te gebruiken met een extra grote straal en lage sterkte voor een opfrisbeurt met als laatste een lichte verscherping via het onscherp masker.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: oude foto bewerken in PS
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2013, 14:58:40 »

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
oude foto bewerken in PS
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2013, 11:02:35 »
Mijn schoonouders hebben me gevraagd of ik een oude dia, die ze professioneel hebben laten inscannen, 4 MB groot / JPEG, zodanig wil bewerken in PS (CS6) dat de foto geprint (60x40) kan worden. Wie van jullie kan me op weg helpen c.q. heeft een tip waar ik een stappenplan kan vinden?

Groeten,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10