Auteur Topic: Mocca's chaotische LR4 workflow  (gelezen 704 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1234
  • Geslacht: Man
Re: Mocca's chaotische LR4 workflow
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2013, 15:17:44 »
Was nog vergeten te vermelden.
Alle foto's blijven op m'n sd kaarten staan (heb er genoeg) totdat de back-up is gemaakt op een NAS server, pas daarna formateer ik de kaarten weer.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Mocca's chaotische LR4 workflow
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2013, 15:17:44 »

Offline Soap

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1120
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Mocca's chaotische LR4 workflow
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2013, 15:14:16 »
Mooi aanpak wel, bedankt voor het delen!  :good:

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1234
  • Geslacht: Man
Mocca's chaotische LR4 workflow
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2013, 17:20:23 »
Workflow LR.

Tja, na al die workflow verhalen, dacht ik, laat ik de mijne maar ook delen.

Eigenlijk heb ik 2 workflows

Beide beginnen het zelfde.
1: Als ik thuis de foto’s bekijk, dan stop ik de SD kaart in de kaartlezer en bekijk de foto’s met Irfanview (heb windows 7, dus zou ook in verkenner kunnen, maar vind irfanview makkelijker en sneller laden).
Alles wat niet goed is (onscherp) meteen deleten.

2: Daarna alles naar de PC kopieren in mappen per onderwerp, en hier begint mijn schifting op 2 verschillende workflows.

Workflow 1:
Dit doe ik voornamelijk bij grote series (sport, concert etc).

1: alles is gekopieerd van kaart naar 1 map van 1 evenement, en dit lees ik in in LR.

2: Foto’s worden nog een keer bekeken op scherpte voor het geval ik wat heb gemist.

3: Foto’s worden bekeken op compositie, en wat totaal niet goed is in mijn ogen meteen verwijderd van schijf

4: Opnamen van het zelfde onderwerp worden vergeleken (soms meerdere standpunten van 1 onderwerp). En de minst goede worden verwijderd van schijf.

Nu is de selectie klaar

5: de eerste foto wordt bewerkt, recht gezet, WB goed gezet en belichting aangepast naar mijn smaak.

6: Deze setting kopieer ik naar zoveel mogelijk foto’s. Naar allemaal kan nooit, dus dit proces herhaalt zich een paar keer.

7: Alle foto’s worden nu snel bekeken, en eventueel kleine aanpassingen gedaan in belichting en/of bijsnijden

8: Exporteren

Workflow 2:
Dit doe ik voor “losse foto’s” (helemaal los is het niet, sommige projecten lopen nu eenmaal lang, en de juiste foto’s maak je over een langere periode)

1: Foto’s worden gekopieerd in de juiste map op de PC

2: Met Irvanview bekijk ik de foto’s nog een en delete diegene die niet goed zijn (zie ook workflow 1)

3: Foto’s die goed zijn blijven in deze map staan. Foto’s waar ik echt iets mee (op dit moment) wil worden gekopieerd naar een andere map (per project, onderwerp of waar ik mee bezig bent)

4: Die mappen lees ik in in LR.

5: In LR pas ik belichting aan enzo. Vervolgens bewerk ik de foto’s in Nik en/of Topaz plug-ins (soms gebruik ik meerdere plug-ins om het resultaat te krijgen dat ik wil).(heb wel presets gemaakt in al m'n plug-ins)

6: na bewerking in de plug-ins, stel in nog de belichting bij in LR als het nodig blijkt te zijn.

7: exporteren.

8: bewerkte foto’s van schijf verwijderen (de DNG(orgineel staat toch nog in een andere map))


Ps, aangezien in deze mappen veel foto’s staan van verschillende periodes. Kan het zijn dat sommige foto’s er maanden opstaan. Als ik na een paar maanden toch geen inspiratie heb om een foto te bewerken, dan is hij toch niet goed voor dat project en wordt hij gewoon verwijderd.

En nu komen mij workflows weer bij elkaar.

Foto’s worden verplaats naar een externe harde schijf waar de foto’s worden ingedeeld in mappen op jaartal, plaats, onderwerp/evenement, sub evenement