Auteur Topic: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5  (gelezen 5408 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2014, 15:25:29 »
Ik heb zo'n CC abbo genomen en heb voor 12.29 pm nu beschikking over Lr en Ps .. beide draaien op PC en Laptop ..  en
ik ben gelukkig nog niet tegen een blokkade opgelopen dat ze niet tegelijk gebruikt zouden mogen worden.

Of heb ik ergens iets in het gesprek gemist ?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2014, 15:25:29 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2014, 12:15:20 »
NB als ik mij niet vergis mag je van Adobe op je laptop ook een versie van LR zetten. Je mag ze alleen niet tegelijk gebruiken...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2014, 12:12:52 »
Voor wat betreft de lenscorrectie dacht ik natuurlijk ook de door het programma niet juist gekozen lens te kunnen corrigeren met het dropdown menu. Maar daar staat alleen de voorgestelde lens en ik kan geen keuze meer maken uit een andere lens. Vreemd natuurlijk.

Voor wat betreft het rechtzetten moet ik je zeggen dat je helemaal gelijk hebt. Ik had het gewoon verkeerd gedaan. Vanmorgen nogmaals de proefversie van Lightroom geïnstalleerd. En het is stom natuurlijk, maar na het rechtzetten moet je gewoon op enter drukken en dan staat de foto gelijk recht. Dat wist ik gewoon niet en het lukt me daarom niet om een foto recht te krijgen.
In aftershot moet je 2 handelingen verrichten. Eerst rechtzetten en dan bijsnijden. Is dus juist omslachtiger....
Misschien kan dat toch handiger. Ga er nog eens naar kijken.

Ik heb heb hier LR open en ik kan bij iedere foto het lensprofiel aanpassen. Ik kan zelfs een lens kiezen die niet eens met PENTAX mount bestaat...
Lens Corrections / Profile tab / Check Enable Profile Corrections / Setup staat bij mij op Custom en daarna overal dropdownbox

rechtzetten: grin, ik vergeet ook wel eens de meest simpele dingen ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2014, 12:03:49 »
En draaid dit dan op Windhoos of op een Mac! sinds ik LR op de Mac heb draaien is er nog nooit wat vast gelopen.
En de windhoos crashte soms zelfs als ik Corel gebruikte, en soms zelfs als elements bezig was. (ook na nieuwe installatie XP)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10695
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2014, 11:55:15 »
en ja, ik kan er in meegaan, PSP X6 is zeer traag, heel goed, maar traag.

.....en loopt regelmatig vast.
Je zou toch denken dat toevoegen van één tag op vijf foto's toch geen probleem moet zijn......
Dat gaat bij Lightroom toch aanmerkelijk sneller en eenvoudiger.

Voorheen zette ik mijn tags in After Shot Pro, maar die heeft ze op enig moment zelf allemaal "gewist".

Wat ik bij eerste versie van ASP vreemd vond is, dat hij vlaggen en tags die je in ASP toevoegt, niet in PSP terug ziet.
Hopelijk hebben ze dit soort essentiële eenvoudige zaken nu wel opgelost.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1234
  • Geslacht: Man
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2014, 11:46:11 »
als je nu tweifelt of aftershot pro, kan je beter wachten tot oktober/november. Dan komt cores geheidt weer met black friday sales, en kan je het vaak heel goedkoop aanschaffen 9heb m'n upgrade naar X6 voor 30 euro bemachtigd zo).

Maar ik ben zelf ook wel benieuwd naar aftershot rpo 2. Werk met lightroom 4.0, maar mischien is aftershot pro wel wat als backup op de laptop.

en ja, ik kan er in meegaan, PSP X6 is zeer traag, heel goed, maar traag.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10695
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2014, 11:34:05 »
Mmmmmm..........ik kwam er vanochtend via Feestboek bericht van Corel ook achter dat After Shot Pro eindelijk een versie 2 heeft. Op het Corel forum dacht men dat het pakket een stille dood gestorven was.
Het oorspronkelijke Bible pakket is een heel erg goede en snelle RAW bewerker.
Ik had After Shot Pro versie 1, veel mee gewerkt met de K-5, maar ASP kon op enig moment geen RAW bestanden van de Pentax K-5IIs lezen en nu ook niet voor de K-3. Irritant.
Corel proberen te benaderen is onmogelijk, dus ik was al snel "afgehaakt" op After Shot Pro.
Wel vind ik het qua gebruik erg goed en mooi programma met veel (kleine) plug-ins die erg goed werken (mits het programma je camera wenst te herkennen......  8)).

Afgelopen weken paar keer tegen de beperkingen van Paint Shop Pro X6 aangelopen. Hoewel 64-bits, is het zo traag als dikke stront tegen een berg op.
Een RAW bewerker is het niet, maar als After Shot niet werkt, had ik niets anders (helaas).
Bij het toekennen van GPS locaties en tags aan foto's in Paint Shop Pro loopt het programma steeds vast en ik was er vorige week dus helemaal klaar mee.

Dus ik heb afgelopen vrijdag de overstap naar Lightroom 5.4 gemaakt, niet wetende dat After Shot Pro een versie 2 heeft :(. Maar goed, gezien mijn ervaringen met updaten van profielen voor camera gegevens van nieuwe camera's, niet zijnde Canon, Nikon of Sony, wellicht niet zo onverstandig uiteindelijk. Daar is (was?) Corel niet één van de snelste mee......

Niet getreurd dus, de eerste ervaringen met Lightroom zijn heel positief, met name omdat er ook zo veel boeken en info over te vinden zijn om het stapsgewijs te leren kennen. Heb het boek van Scott Kelby aangeschaft en leert heel makkelijk. Daarnaast zijn de TOPAZ insteekfilters ook op Lightroom te gebruiken en overweeg ik zelfs (als ik het pakket beter ken) de NIK collectie aan te schaffen.

Moet nog eens nadenken of ik ook After Shot Pro upgrade maar aanschaf. Kost nu overigens niet meer < € 40, maar gewoon weer € 50.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 11:37:41 door Edzo »

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2014, 11:20:55 »
Zelf gebruik ik al jaren Lightroom, heb ook eens in een ver verleden Corel gebruikt maar vond dit niet logisch werken (misschien is het nu anders) heb daarvoor ook Elements gehad.

je kan bij de lensprofielen simpel een andere lens selecteren. maar in RAW herkent hij de lens automatisch. ( bij mij Sony, Sigma en een Tamron)

Je had bij Adobe ook de online versie kunnen kiezen dan kan je op elk apparaat overal in de wereld gebruik maken van je Programma! dit is goedkoper.

Maar leuk dat je zo een ervaring met ons deelt.

BramS

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2014, 11:18:31 »
Bram, fantastisch dat je niet alleen afgaat op verhalen maar zelf een een vergelijking maakt wat voor jou het beste is! Top... Keus is gemaakt en daar ook geen problemen mee.

Wel nog even een vraagje, omdat ik, als LR gebruiker, het gewoon niet begrijp. 
- In de Develop Module klik je bij lens correctiosn op Enable Profile Corrections aan. Bijna altijd juist, maar inderdaad ook wel eens fout. Ik kan dan achter make/model/profile met een dropdown menu kiezen voor een andere lens... En dat kan je ook op een selectie van foto's doen...

Je maakt me nieuwsgierig naar Aftershot: ik zou niet 123 weten hoe recht zetten / bijsnijden nog sneller kan...

Voor wat betreft de lenscorrectie dacht ik natuurlijk ook de door het programma niet juist gekozen lens te kunnen corrigeren met het dropdown menu. Maar daar staat alleen de voorgestelde lens en ik kan geen keuze meer maken uit een andere lens. Vreemd natuurlijk.

Voor wat betreft het rechtzetten moet ik je zeggen dat je helemaal gelijk hebt. Ik had het gewoon verkeerd gedaan. Vanmorgen nogmaals de proefversie van Lightroom geïnstalleerd. En het is stom natuurlijk, maar na het rechtzetten moet je gewoon op enter drukken en dan staat de foto gelijk recht. Dat wist ik gewoon niet en het lukt me daarom niet om een foto recht te krijgen.
In aftershot moet je 2 handelingen verrichten. Eerst rechtzetten en dan bijsnijden. Is dus juist omslachtiger....
Misschien kan dat toch handiger. Ga er nog eens naar kijken. 

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2014, 09:37:37 »
Bram, fantastisch dat je niet alleen afgaat op verhalen maar zelf een een vergelijking maakt wat voor jou het beste is! Top... Keus is gemaakt en daar ook geen problemen mee.

Wel nog even een vraagje, omdat ik, als LR gebruiker, het gewoon niet begrijp. 
- In de Develop Module klik je bij lens correctiosn op Enable Profile Corrections aan. Bijna altijd juist, maar inderdaad ook wel eens fout. Ik kan dan achter make/model/profile met een dropdown menu kiezen voor een andere lens... En dat kan je ook op een selectie van foto's doen...

Je maakt me nieuwsgierig naar Aftershot: ik zou niet 123 weten hoe recht zetten / bijsnijden nog sneller kan...
 
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

BramS

  • Gast
Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2014, 00:57:09 »
Voor het bewerken van mijn foto's gebruik ik vooral Corel Paintshop Pro X6 en Photoshop Elements 10 (ik heb ook versie 12, maar die vind ik niet prettig werken).
Nu ik eigenlijk alleen nog maar in RAW fotografeer miste ik eigenlijk toch een lekker programma om de RAW bestanden te bewerken.
Er zit weliswaar een RAW convertor in Elements en PSP, maar die zijn naar mijn mening te beperkt. Zo is er bijvoorbeeld geen lenscorrectie database aanwezig.

Om een goed vergelijk te kunnen maken gebruik ik nu een week of 2 de proefversies van Corel Aftershot Pro 2 64 bits en Lightroom 5.
Ik heb deze twee gekozen omdat ze op elkaar lijken en beide een lensdatabase hebben voor de lenscorrectie.
Daarbij heb ik Paintshop Pro X6 64 bits gekoppeld aan Aftershot en Photoshop Elements 10 aan Lightroom.
Dus als ik een foto wil nabewerken, klonen, wissen etc. doe ik dat in het gekoppelde programma.
Beide programma's doen eigenlijk ongeveer hetzelfde en er zijn ook veel overeenkomsten. De resultaten zijn voor mijn gevoel gelijk.
Ik heb een aantal foto's bewerkt in zowel Lightroom als Aftershot en daarna bewerkingen uitgevoerd in PSP en Elements. De resultaten zijn dan niet waar te nemen.
Het voordeel van Lightroom is dat er bij lenscorrectie de juiste lens al wordt aangegeven, dat doe Aftershot 2 niet (voor Pentax in ieder geval). Je moet altijd de lens kiezen.
Maar als Lightroom een lens heeft voorgesteld, kom je er ook niet makkelijk van af.
Als ik de Sigma 8-16mm heb gebruikt stelt het programma de Sigma 20mm voor en je kunt ook geen andere keuze meer maken. Dat vind ik echt een groot nadeel.
Bij Aftershot vind ik het heel handig dat het bijsnijden en rechtzetten zo makkelijk werkt. Dat vind ik bij Lightroom aanzienlijk lastiger.
Omdat ik maar een amateur ben zal ik het programma niet voor batchbeweringen gaan gebruiken, dus dat heb ik ook niet uitgetest.
De 64 bits versie van Aftershot werkt absoluut sneller dan Lightroom.
Dan de prijs. Je komt bij Aftershot al heel gauw in aanmerking voor de upgrade versie. Die kost net onder de 40 euro (download versie). De volledige versie kost (tijdelijk) 60 euro.
Voor Lightroom moet je echt een oudere versie van Lightroom hebben om voor een upgrade van 72 euro in aanmerking te komen. Anders moet je 130 euro neertellen.
Dat vind ik toch wel een behoorlijk verschil.
Vanavond heb ik besloten om Aftershot aan te schaffen, omdat het programma sneller is en omdat de lensdatabase van Lightroom niet goed werkt.