Auteur Topic: welke software  (gelezen 1128 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: welke software
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2014, 13:26:19 »
als je naar elemts kijkt, kijk dan ook meteen naar Paint shop pro van Corel. Sit in de zelfde prijsklasse, maar is een stuk krachtiger als Elements. Zeker als je nooit met photoshop hebt gewerkt is het een prima programma (als je met photoshop hebt gewerk ook, alleen heb je wel weer even een leer curve)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: welke software
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2014, 13:26:19 »

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: welke software
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2014, 12:54:32 »
Sinds een half jaar gebruik ik Lightroom 4. Ik vind het een super handig programma, vooral om een selectie te maken in een grote hoeveelheid foto's. Je workflow wordt gewoon een suk korter en daardoor sneller. Dit ben ik nog niet in gratis software tegen gekomen.

Ook wel eens dingen met Gimp gedaan, maar daar vind ik de user interface niet logisch in elkaar zitten. Een tijdje terug moest ik op het werk een bewerking doen of foto's die ik voor het werk gemaakt heb (wat weet ik niet meer). Op het werk heb ik geen Photoshop Elements, dus deed ik het maar met Gimp. Het resultaat was vele malen slechter als in Photoshop Elements (10), waarin ik het later thuis nog een keer had gedaan.

Als je niet veel van plan bent met foto bewerking, zou je Gimp kunnen proberen. Maar als je wat serieuzer met foto bewerking aan de slag wil, kun je (in mijn ogen :) ) niet om Photoshop (Elements)/Lightroom heen. En je hoeft natuurlijk niet elk jaar de nieuwe versie te kopen :)

Offline fantasy

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: welke software
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2014, 12:08:19 »
Dank je wel voor de adviezen, ik zal idd enkele versies gratis uitproberen en als er mij eentje bevalt kopen met een goed boek erbij.
Mvg
Oli

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: welke software
« Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2014, 17:45:18 »
Ben het grotendeels met Mike eens.
Ik heb een paar keer een testversie van Lightroom gedownload en nog steeds niet overtuigd er (zoveel) geld aan uit te geven, ook aan de updates.
Er zijn verschillende gratis alternatieven die voldoende mogelijkheden hebben voor veel gebruikers.
Het is zoiets als MS Office, 80 % van de gebruikers gebruikt minder dan 20 % van de mogelijkheden, ook dan zijn er gratis alternatieven genoeg.

Mijn 5 centjes : download een testversie, stoei er een maand mee en kijk of het voor jou is wat je er van verwacht en je het geld waard is.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

RonHendriks

  • Gast
Re: welke software
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2014, 17:32:16 »
Lightroom is zeker een prachtig programma waarmee je veel kunt. Overigens is Elements zeker ook heel goed.

Nu komt het:
Het kost je altijd meer tijd dan je denkt om er bedreven in te worden. Koop er een boek bij en stoei ermee.

newmikey2

  • Gast
Re: welke software
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2014, 17:02:44 »
Voor minder dan €100 heb je Lightroom en dat is ideaal om mee te werken. Een paar avonden wat stoeien en je zult versteld staan van de resultaten.
Voor €0 heb je de keuze tussen GIMP met UFRaw of RawTherapee of LightZone. Een paar avonden wat stoeien...  :D ;D ;C :cooll:

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: welke software
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2014, 14:39:27 »
Ik zou zeker geen duur abonnement nemen om met Adobe in "the cloud" te gaan werken. Voor minder dan €100 heb je Lightroom en dat is ideaal om mee te werken. Een paar avonden wat stoeien en je zult versteld staan van de resultaten.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: welke software
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2014, 11:54:48 »
Waarschijnlijk zal er bij de Pentax camera software bijzijn ? maar misschien niet zo uitgebreid dan elements ?
Velen zeggen om lightroom te kopen samen met elements, mijn vraag kan je met elements alleen ook alle nodige bewerkingen doen alsook raw foto's omzetten en bewerken ?
Lightroom lijkt me meer een database en redelijk ingewikkeld zonder lessen te volgen.

Ja, er zit software bij je camera maar die wordt zover mij bekend weinig gebruikt. Ik zou je aanraden om alleen LightRoom te kopen. LR is namelijk *minder* ingewikkeld dan PSE en je kan er verschrikkelijk veel mee. Dus zeker ook RAW foto's bewerken en omzetten. Ik heb zelf het idee dat PSE op den duur wordt vervangen door LR....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: welke software
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2014, 22:11:05 »
Ik zou als je 12.29 pm kunt /wilt uitgeven hier eens naar kijken...


PS en LR aanbieding by Thoran's Pictures Dump, on Flickr

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline fantasy

  • Newbie
  • Berichten: 8
welke software
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2014, 22:02:21 »
Hallo,
Bij de aanschaf van mijn eerste Pentax zou ik photoshop elements 12 aanschaffen.
Waarschijnlijk zal er bij de Pentax camera software bijzijn ? maar misschien niet zo uitgebreid dan elements ?
Velen zeggen om lightroom te kopen samen met elements, mijn vraag kan je met elements alleen ook alle nodige bewerkingen doen alsook raw foto's omzetten en bewerken ?
Lightroom lijkt me meer een database en redelijk ingewikkeld zonder lessen te volgen.
Bedankt voor jullie reacties !
Mvg
Olivier