Auteur Topic: Simpele bewerking maar...  (gelezen 1446 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: Simpele bewerking maar...
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2017, 23:10:40 »
Nu maak je me nieuwsgierig: wat voor gratis programma gebruik je om foto's te bewerken? Kan je misschien ook een link plaatsen?

groeten, Arno
Ik gebruik al heel wat jaren Gimp (>10 jaar) voor dit soort bewerkingen waar lagen van belang zijn alsmede klonen en dat soort bewerkingen. De directe link is https://www.gimp.org/ maar er is ook een Nederlandtalige startpagina met heel veel info en downloadlinks hier http://gimp.startpagina.nl/

EDIT: en hier nog de link naar het Nederlandstalige Gimp gebruikers forum: http://www.dutchgimpers.nl/

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Simpele bewerking maar...
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2017, 23:10:40 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Simpele bewerking maar...
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2017, 23:00:54 »
Iedereen kan volledig gratis beschikken over de juiste software uiteraard - ik zou niets plaatsen wat te specifiek is of dure software vereist, not my style!
Nu maak je me nieuwsgierig: wat voor gratis programma gebruik je om foto's te bewerken? Kan je misschien ook een link plaatsen?

groeten, Arno

newmikey2

  • Gast
Re: Simpele bewerking maar...
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2017, 22:47:32 »
Klopt het dat ik in de resultaat-foto rondom de bij een donkerder cirkel in de lucht waarneem? Is dit misschien het gebied waar de content-aware-fill heeft plaatsgevonden? En links boven deze cirkel ook - het gebied waar je takjes van de boom hebt weggecloond. Als je niet weet van de eerste foto zie je het niet.
Nee, de content-aware fill heeft plaatsgevonden in het gebied waar de bij oorspronkelijk zat en er zijn géén takjes weggekloond. Hier zie je de simpele edits misschien in samenhang:


[EDIT] Ik vond spiegelen en verplaatsen van de bij noodzakelijk om te voorkomen dat deze aan de rand het beeld als het ware "uitvliegt", géén betere redenering maar een gevoel.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2017, 23:19:32 door newmikey2 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Simpele bewerking maar...
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2017, 22:12:45 »
Klopt het dat ik in de resultaat-foto rondom de bij een donkerder cirkel in de lucht waarneem? Is dit misschien het gebied waar de content-aware-fill heeft plaatsgevonden? En links boven deze cirkel ook - het gebied waar je takjes van de boom hebt weggecloond. Als je niet weet van de eerste foto zie je het niet.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Re: Simpele bewerking maar...
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2017, 17:39:34 »
Knap gedaan met een super-mooi resultaat! Hier kunnen veel mensen het een en ander van leren, maar dan moeten ze ook wel de juiste software en de juiste vaardigheden hebben.
Iedereen kan volledig gratis beschikken over de juiste software uiteraard - ik zou niets plaatsen wat te specifiek is of dure software vereist, not my style!

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: Simpele bewerking maar...
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2017, 17:05:05 »
puur persoonlijk vind ik het goed gelukt.
De crop is voldoende en de schitteringen in de achtergrond zijn heel mooi.
Misschien de zwarte bladeren even lichter maken ? Ik weet dat het een tegenlicht is en misschien wil je de bladeren zo donker houden....
moet je zelf weten..... :-X
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Simpele bewerking maar...
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2017, 16:57:25 »
Knap gedaan met een super-mooi resultaat! Hier kunnen veel mensen het een en ander van leren, maar dan moeten ze ook wel de juiste software en de juiste vaardigheden hebben.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Simpele bewerking maar...
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2017, 15:18:28 »
Puur persoonlijk was ik niet tevereden met deze foto die ik gistermiddag met de 16-85mm in de buurt van Lobith genomen heb. Alsnog geprobeerd er iets bijzonders van te maken met een paar simpele bewerkingen.

Oorspronkelijke plaat:


Bewerkingen:
1. Uitsnede gemaakt om de bokeh-balletjes wat te vergroten
2. Bij uitgeselecteerd
3. Gat waar bij zat met content-aware geheeld
4. Bij op aparte laag geplakt
5. Bij gespiegeld en iets dichter bij plant verschoven

Resultaat:
Lonesome bee-bokeh by Mike Bing, on Flickr

Brandt maar los: gelukt of niet?