Auteur Topic: Photoshop Lightroom  (gelezen 3346 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline wim43

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 974
  • Geslacht: Man
  • Keep on smiling
Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2008, 08:22:08 »
Gratis Adobe events
[/color
]
Adobe geeft gratis digital imaging e-seminars betreffende CS3 en Lightroom.
Als je nog geen CS3 of LIghtroom hebt kan je een trial versie downloaden

http://events.adobe.co.uk/cgi-bin/event.cgi?country=nl&eventid=6513
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2008, 08:22:56 door falcon »
Pentax K-5 met Standaard WR kitlenzen,  Pentax DA 18-250, Pentax FA 50mm 1:1.4 en Metz 48 AF-1,

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2008, 08:22:08 »

Ruud

  • Gast
Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2008, 14:44:13 »
Ik had inmiddels zelf ook al gegoogled en was uitgekomen op de Lightroom journal site van Adobe, waarop hetzelfde iets uitgebreider stond. Nog wel bedankt voor je waarschuwende berichtje!

Offline wim43

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 974
  • Geslacht: Man
  • Keep on smiling
Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2008, 14:38:47 »
http://tweakers.net/meuktracker/17357/adobe-photoshop-lightroom-14.html

Hierbij de verwijzing naar het artikel waar ik het over had.
Ik heb gegoogled naar "review lightroom 1.4".
Pentax K-5 met Standaard WR kitlenzen,  Pentax DA 18-250, Pentax FA 50mm 1:1.4 en Metz 48 AF-1,

Ruud

  • Gast
Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2008, 14:15:34 »
Citaat
Ik las net dat de nieuwste versie van lightroom 1.4 problemen geeft en dat gebruikers worden verzocht weer terug te gaan naar de versie 1.3.1.
Ik gebruik nu een paar dagen 1.4 zonder problemen. Het voordeel van 1.4 is dat het de k20d herkent. Dat ik geen problemen heb kan komen doordat ik altijd al in DNG opneem en ik dus geen conversies daarnaartoe meer maak. Het mogelijke andere probleem van exif-data die niet kloppen lijkt mij minder erg dan opnieuw installeren.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2008, 14:25:51 door Ruud »

Offline wim43

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 974
  • Geslacht: Man
  • Keep on smiling
Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2008, 20:47:23 »
Ik las net dat de nieuwste versie van lightroom 1.4 problemen geeft en dat gebruikers worden verzocht weer terug te gaan naar de versie 1.3.1.
Pentax K-5 met Standaard WR kitlenzen,  Pentax DA 18-250, Pentax FA 50mm 1:1.4 en Metz 48 AF-1,

edwindev

  • Gast
Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2008, 13:47:48 »
Citaat
Voor iedereen die met RAW werkt kan ik dit programma aanbevelen. Eén van de grote voordelen die het programma voorts nog biedt is de back-up functie( al je foto's worden desgewenst gebackuped.
PSE6 biedt ook een eenvoudige back-up functie. Alle wijzigingen in je catalogus worden naar bijv. een externe harde schijf geback-upped (incremental of full back-up). Verder geldt volgens mij dat alle bewerkingen op een RAW non-destructief zijn. Dus alles wat je in Adobe Camera Raw doet is non-destructief. Pas als je bewerkingen gaat doen op een omgezette raw-file worden de bewerkingen destructief. Voordeel van Lightroom is dat je nog een aantal andere bewerkingen op de RAW kan uitvoeren... zoals bijvoorbeeld spot-removal (o.a. stofjes verwijderen). In Photoshop (Elements) is dit dus wel destructief... wellicht dat dit straks in ACR verwerkt gaat worden, nu je ook kunt croppen en de horizon recht kan zetten?
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2008, 13:48:08 door edwindev »

Slipstream

  • Gast
Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2008, 11:44:50 »
Nou dan weet ik wat me te doen staat... Lezen! Ik zal wel even gaan zoeken op internet. Als ik het goed begrijp kan ik dus met Paintshop en Photoshop uiteindelijk wel meer (in detail) en ben ik m.i. ook voordeliger uit.  :-?

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2008, 19:31:20 »
Citaat
Kan iemand mij aan een review helpen?

Martin

Ik denk dat een google op "review lightroom" je voldoende hits geeft om de rest van het weekend zoet te zijn :)

Verder ga ik mee met de beschrijving van Jack... En ik heb het boek over RAW :) Soms kan een boek je helpen om te weten wat je doet <big grin>
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2008, 17:08:48 »
Citaat
Martin, ik ben het met Jack eens dat Lightroom een prachtig programma is maar ik wil graag een nuance aanbrengen op de door hem genoemde beperktheid. Alle standaardbewerkingen: witbalans, belichting, aanpassen lichte en donkere gedeeltes, contrast, helderheid, 'vibrance' en verscherping bv) kan je er uitstekend mee doen. Voor mij is dat vaak genoeg. Pas als je daarbij met veel meer detail of als je meer pixelgericht wil werken komt een programma in beeld.
Lightroom is nu bij versie 1.4 en er wordt hard gewerkt aan versie 2.0. Daarvan wordt links en rechts verwacht dat het goedkoper wordt dan de huidige versie, maar of dat waar is moet nog blijken net als hoe lang het nog duurt.

Sorry als ik daar niet duidelijk in geweest ben, maar i.m.h.o. zijn dat de "standaard" RAW tools.

Jack
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2008, 17:09:27 door JMS-fotografie »
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Ruud

  • Gast
Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2008, 17:02:18 »
Martin, ik ben het met Jack eens dat Lightroom een prachtig programma is maar ik wil graag een nuance aanbrengen op de door hem genoemde beperktheid. Alle standaardbewerkingen: witbalans, belichting, aanpassen lichte en donkere gedeeltes, contrast, helderheid, 'vibrance' en verscherping bv) kan je er uitstekend mee doen. Voor mij is dat vaak genoeg. Pas als je daarbij met veel meer detail of als je meer pixelgericht wil werken komt een programma in beeld.
Lightroom is nu bij versie 1.4 en er wordt hard gewerkt aan versie 2.0. Daarvan wordt links en rechts verwacht dat het goedkoper wordt dan de huidige versie, maar of dat waar is moet nog blijken net als hoe lang het nog duurt.

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Photoshop Lightroom
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2008, 15:33:12 »
Martin,

Adobe fotoshop lightroom is een prachtig programma! Let wel Lightroom is met name een RAW verwerkingsprogramma en een foto-organiser. Er bestaat de mogelijkheid een aantal basis fotobewerkingen te doen maar die zijn redelijk beperkt. Voor echte nabewerking ga je dus een ander programma gebruiken PSE of CS!

Voor iedereen die met RAW werkt kan ik dit programma aanbevelen. Eén van de grote voordelen die het programma voorts nog biedt is de back-up functie( al je foto's worden desgewenst gebackuped.

Voorts is het zo dat lightroom alle bewerking in een aparte file bijhoudt. Het is dus absoluut niet destructief. Alle bewerkingen die je doet worden in een aparte file gezet, als je dus een foto bewerkt heb je je origineel altijd nog beschikbaar. Op basis van het origineel met het bwerkingsfile wordt de foto gepresenteerd. Hiena zet je hem om naar het gewenste formaat.

Volgens mij kan je nog steeds gratis een prooberversie downloaden. Als je ervaring hebt met RAW bewerking kan ik je het (test) programma aanbevelen om je er eens verder in te verdiepen. Een aardig boekje om het snel te leren is ook beschikbaar Auteur is Johan Elzinga, heeft ook een goed boek over RAW bewerking geschreven trouwens.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Slipstream

  • Gast
Photoshop Lightroom
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2008, 14:53:29 »
Ik wil binnenkort gaan beginnen met fotobewerking. Binnen dit subje is al veel terug te vinden over het gebruik van Paintshop Pro en Photoshop Elements. Waar ik benieuwd naar ben zijn jullie ervaringen met Photoshop Lightroom.
Kan iemand mij aan een review helpen?

Martin