Auteur Topic: Sterren toekennen aan foto's  (gelezen 2861 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

edwindev

  • Gast
Re: Sterren toekennen aan foto's
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2008, 12:39:15 »
Jack, bedankt voor je heldere uitleg. Dit is inderdaad een lijst die voor mij bruikbaar is. Ik ga er mee aan de slag!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Sterren toekennen aan foto's
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2008, 12:39:15 »

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re: Sterren toekennen aan foto's
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2008, 12:19:51 »
Citaat
In verschillende programma’s en in Windows Vista is het mogelijk om een 0 tot 5 sterren toe te kennen aan je foto’s. Op dit moment gebruik ik de sterren in PSE6 om te bepalen welke foto’s ik wil houden en welke verwijderd kunnen worden, waarna ik de sterren weer verwijder. Nu ben ik op zoek naar een logische indeling om de foto’s in te delen van kiekje (1 ster) tot wereldfoto (5 sterren), maar heb nog geen idee welke criteria ik daarbij wil gebruiken.

0 sterren - verwijderen
1 sterren - kiekje
2 sterren - ???
3 sterren - ???
4 sterren - ???
5 sterren – kandidaat voor de World Press Photo ;-)

Maken jullie gebruik van de sterren? En zo ja, hoe gaan jullie om met deze sterren?

Edwin,

Ik gebruik Adobe Lightroom als RAW workflowtoll en organiser, naast dat lightroom een goede RAWworkflow heeft is het ook een prima organiser en heeft een goede back-up functionaliteit. Dat laatste is heel belangrijk.

Mijn wijze van werken;

 1 quick scan blijven of deleten. Ik gooi ze ook gelijk weg
 2 nog een quick scan blijven of deleten. Ik gooi ze ook gelijk weg
 3 scan op met beoordeling;
   1 ster misschien met andere crop
   2 ster misschien Z/W of andere crop
   3 ster misschien na bewerking
   4 ster keeper
   5 ster wow ben trots op mezelf. (gebeurt niet zo vaak)
Ik geef ook direct zoektermen mee aan 4 en 5, de overige nadat ik heb gekeken of erinderdaad nog iets bij zat.

Om een voorbeeld te geven, uit een (model of portret) shoot heb ik meestal niet meer als 10 echte blijvertjes. Ik probeer de lat voor mezelf hoog te houden. En liever helemaal geen foto's bewaren dan een slechte!

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

edwindev

  • Gast
Re: Sterren toekennen aan foto's
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2008, 11:40:10 »
Citaat
Naah nog niet ....maar inmiddels met 5000 K10D foto's moet ik wel stilaan ermee beginnen. Door de foto's de mooiste niet meer zien  ;D
Dit is ook exact de reden dat ik me aan het oriënteren ben :-)

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Sterren toekennen aan foto's
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2008, 11:34:00 »
Naah nog niet ....maar inmiddels met 5000 K10D foto's moet ik wel stilaan ermee beginnen. Door de foto's de mooiste niet meer zien  ;D


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

edwindev

  • Gast
Re: Sterren toekennen aan foto's
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2008, 11:31:08 »
Citaat
Adobe Bridge vind ik een prima organizer. Naast sterren kun je hier kleurenlabels gebruiken. Foto's met kleurenlabels zijn apart te sorteren. Foto's met sterren niet; het wordt dan 3 sterren of meer (4 en 5 sterren worden dan ook opgenomen).

Ik gebruik dus altijd de kleurenlabels maar voor het gemak ga ik in dit topic even uit van sterren.
Alle foto's die ik de moeite waard vind geef ik drie sterren (ik geef een groen label). De rest gaat de prullenbak in. Alle foto's met drie sterren bekijk ik nogmaals en geef 4 sterren aan de foto's die er uit springen. Uiteindelijk geef ik de beste foto's, welke ik wil gebruiken voor mijn diaserie of lay-out, 5 sterren.

Voor mijn dtp-werk:
De foto's die ik als (transparante) achtergrond wil gebruiken krijgen 1 ster. Foto's met tekst of foto's waarvan ik een klein gedeelte nodig heb krijgen 2 sterren.
Bedankt voor je uitleg!

In de organizer van PSE6 kan je sorteren op n sterren en hoger, n sterren en lager of alle n sterren. Apart sorteren is dus mogelijk (en misschien is het ook mogelijk om zoekopdrachten met sterren ook te combineren).

Verder niemand die gebruik maakt van het sorteer/ classificeersysteem?
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2008, 11:31:35 door edwindev »

Peter

  • Gast
Re: Sterren toekennen aan foto's
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2008, 09:34:45 »
Adobe Bridge vind ik een prima organizer. Naast sterren kun je hier kleurenlabels gebruiken. Foto's met kleurenlabels zijn apart te sorteren. Foto's met sterren niet; het wordt dan 3 sterren of meer (4 en 5 sterren worden dan ook opgenomen).

Ik gebruik dus altijd de kleurenlabels maar voor het gemak ga ik in dit topic even uit van sterren.
Alle foto's die ik de moeite waard vind geef ik drie sterren (ik geef een groen label). De rest gaat de prullenbak in. Alle foto's met drie sterren bekijk ik nogmaals en geef 4 sterren aan de foto's die er uit springen. Uiteindelijk geef ik de beste foto's, welke ik wil gebruiken voor mijn diaserie of lay-out, 5 sterren.

Voor mijn dtp-werk:
De foto's die ik als (transparante) achtergrond wil gebruiken krijgen 1 ster. Foto's met tekst of foto's waarvan ik een klein gedeelte nodig heb krijgen 2 sterren.

Gr. Peter.

edwindev

  • Gast
Sterren toekennen aan foto's
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2008, 08:30:23 »
In verschillende programma’s en in Windows Vista is het mogelijk om een 0 tot 5 sterren toe te kennen aan je foto’s. Op dit moment gebruik ik de sterren in PSE6 om te bepalen welke foto’s ik wil houden en welke verwijderd kunnen worden, waarna ik de sterren weer verwijder. Nu ben ik op zoek naar een logische indeling om de foto’s in te delen van kiekje (1 ster) tot wereldfoto (5 sterren), maar heb nog geen idee welke criteria ik daarbij wil gebruiken.

0 sterren - verwijderen
1 sterren - kiekje
2 sterren - ???
3 sterren - ???
4 sterren - ???
5 sterren – kandidaat voor de World Press Photo ;-)

Maken jullie gebruik van de sterren? En zo ja, hoe gaan jullie om met deze sterren?