Auteur Topic: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!  (gelezen 1491 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2013, 17:11:15 »
De foto is helemaal niet verkeerd en de bewerkingen zijn zelfs heel aardig. Maar ik vraag me toch af waarom je ieder model vol in de zon zet. Die kleine dicht geknepen oogjes hebben wenig zeggingskracht. Diffuus licht is goud waard voor een portret.
Gonzo
Ik kan met je meevoelen bij het meisje op de trap, alhoewel ik het bij de zw/wt versie niet vind storen.
Hier ben ik niet met je eens, de ogen zijn voldoende open en alles in deze foto straalt zon uit. Gewoon een (mooi) meisje wat tegen een huur hangt en de zon over zich heen laat komen. Heerlijk toch.. Eerlijk gezegd verlang ik ook naar wat zon...

Verder had ik deze foto er ook opgezet, in de hoop dat iemand iets zou zeggen over die schaduw...ik heb namelijk gehoord dat je met een korte invulflits (extern denk ik?), de schaduwen in het gezicht wat op kan helderen?  Ben dus benieuwd naar julllie mening...Heb zelf geen extern invullicht (of hoe je dat noemt)...
Ik denk dat hier ophelderen van schaduwen echt niet nodig is, de overgangen zijn juist heel teer en ook het linker oog wat net nog onder de haarlok zichtbaar is, komt voldoende duidelijk naar voren. Flitsen zou hier de plasticiteit van het gezicht doen verdwijnen.
Cire
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2013, 17:17:34 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2013, 17:11:15 »

Offline Gonzo

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 78
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2013, 15:17:40 »
De foto is helemaal niet verkeerd en de bewerkingen zijn zelfs heel aardig. Maar ik vraag me toch af waarom je ieder model vol in de zon zet. Die kleine dicht geknepen oogjes hebben wenig zeggingskracht. Diffuus licht is goud waard voor een portret.

daveweb

  • Gast
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2013, 14:13:17 »
Als voorzichtige toevoeging zou ik nog willen noemen om armen niet onder de elleboog af te knippen. Voor de rest vind ik het een leuk portret.

Offline jansje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Vrouw
  • klein van stuk, groot van dromen!!!
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2013, 13:49:12 »
jullie zijn meesterlijk met z'n allen!!! Cire: lekker laten staan...kan er altijd dan op terugzien!! Zelf had ik de plooitjes laten zitten, omdat dit haar gezicht karaktiriseerd...Maar dat is persoonlijk...
Verder had ik deze foto er ook opgezet, in de hoop dat iemand iets zou zeggen over die schaduw...ik heb namelijk gehoord dat je met een korte invulflits (extern denk ik?), de schaduwen in het gezicht wat op kan helderen?  Ben dus benieuwd naar julllie mening...Heb zelf geen extern invullicht (of hoe je dat noemt)...groetjes Janneke
pentax K 5 ii2, 70mm F2.4 Limited, 50-135 F2.8, 16-50 F2.8

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2013, 08:40:17 »
Wat er stoort in de eerste versie (en ook een andere foto) is dat er veel achtergrond is zonder dat die functioneel is. Ik maak af en toe wel eens een portretje en zet er een linkje bij om te laten zien wat ik bedoel (niet dat het daarmee makkelijk is):

Katrien Gielen

Ja en nee... Op zich hou ik ook meer van close-ups, maar het kan (is) een bewuste keuze om meer achtergrond (context) mee te nemen. Soms druk, soms niet... Simpelweg andere foto :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Hans H

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1512
  • Geslacht: Man
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2013, 00:22:54 »

Het rechter bovenstukje stoorde mij nog enigszins
vandaar deze aanvulling.

Cire

 :dankk2:

Hans
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2013, 00:11:41 »
Hans heeft m.i. een prima uitsnede gemaakt en ik vind de foto nu veel beter overkomen. Ook de storende huidplooitjes zijn door Hans keurig verwijderd. Ook de plaatselijke verscherping is uitstekend.
Het rechter bovenstukje stoorde mij nog enigszins
vandaar deze aanvulling.
Maar Janneke, vind je het niks, dan haal ik weer weg
Al met al een mooi portret
Cire

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

RonHendriks

  • Gast
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2013, 22:56:32 »
Wat er stoort in de eerste versie (en ook een andere foto) is dat er veel achtergrond is zonder dat die functioneel is. Ik maak af en toe wel eens een portretje en zet er een linkje bij om te laten zien wat ik bedoel (niet dat het daarmee makkelijk is):

Katrien Gielen

Offline Hans H

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1512
  • Geslacht: Man
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2013, 22:42:50 »
Ik heb geen enkele specifieke tak van sport maar schiet soms per ongeluk ook wel eens een portretje. Naar mijn idee moet het dan ook een portret zijn en dat heeft dan ook met de uitsnede te maken. In dit geval komt de diagonaal (Mharda) wat rustiger over en de positie van het oog voldoet dan beter aan de regel van derden. Door het felle licht fronst ze wat en door de draaiing van haar hoofd heeft ze wat lijnen in haar hals die ik wat weg heb gepoetst. Verder heb ik haar ogen en haar mond wat verscherpt. In het kader van een plaatje zegt meer dan.. heb ik er wat mee gespeeld maar als ie weg moet moet je het maar even laten weten dan haal ik hem weer weg.

Ik vind het overigens wel een leuke foto van een mooi meisje.

Groet,
Hans

           
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline tomtax

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2013, 22:38:46 »
Grootste probleem bij deze foto is simpelweg dat ie niet scherp is.
Bij portretten horen het gezicht (lees: ogen) knetterscherp te zijn. Dat is helaas ook hier niet gelukt.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2013, 21:53:31 »
Dit is niet mijn tak van sport maar zelfs ik vind het licht te hard :)
De weerkaatsing op haar arm en voorhoofd zien er praktisch uitgebeten uit.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline klompken

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2013, 19:31:50 »
kan enkel opmerkingen hierboven beamen. +1

fel zonlicht dat op het model valt zou ik met een difussor afschermen en met een wit reflectiescherm de rechterzijde van je model uitlichten.
zo kan ze haar ogen perfect open houden en heb je geen harde schaduwen op het gezicht.

voordat ik mij een reflectiescherm heb aangekocht heb ik eerst gebruik gemaakt van een plaat in piepschuim. dit bied ook goede resultaten.

Pentax K-x, 18-55 en 55-300, Tamron 90mm f2,8   Manfrotto 055 XDB/804 RC2

bellen met een fototoestel gaat niet, dus neem ik geen foto's met mijn telefoontoestel maar met een
pentax K-x.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: ...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2013, 16:55:47 »
Kijk eens goed hoe de diagonaal loopt, misschien kan je daar (nog) beter gebruik van maken...

Model kijkt wel wat moeilijk, beetje kleine oogjes... en ogen zijn toch vaak de blikvangers!

Ik adviseer je toch echt een kleine reflector te kopen: die had hier die schaduw mooi kunnen ophelderen..
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline jansje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Vrouw
  • klein van stuk, groot van dromen!!!
...weer klaar voor de stijd...kom maar met de fouten!!!
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2013, 15:16:41 »


alvast bedankt voor jullie tips!! Groetjes Janneke...
pentax K 5 ii2, 70mm F2.4 Limited, 50-135 F2.8, 16-50 F2.8