Auteur Topic: Effe een tukkie doen  (gelezen 1046 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #13 Gepost op: 6 augustus 2019, 15:09:13 »
mooi beeld

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #13 Gepost op: 6 augustus 2019, 15:09:13 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #12 Gepost op: 6 augustus 2019, 12:14:26 »
Zelf heb ik er gemengde gevoelens bij. Het rechtzetten van de plank vind ik een verbetering maar bij de nieuwe uitsnede mis ik eigenlijk wel de (halve) kop aan de rechterzijde. Al had ik daar liever natuurlijk een hele kop met daar nog een extra aap naast liggen.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #11 Gepost op: 5 augustus 2019, 18:07:55 »
Ik vind deze uitsnede wel een verbetering. Van mij had er nog wel een heel klein beetje er van af gemogen.
Maar belangrijker is: wat vind je er zelf van?  :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #10 Gepost op: 4 augustus 2019, 23:05:52 »
Aan de hand van de opmerkingen die jullie maakten, ben ik tot de volgende bewerking gekomen:


Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #9 Gepost op: 8 juli 2019, 16:40:09 »
[...]De situatie ter plaatse was: Een rijtje van 5 apen die op een plank lagen te slapen.
De bedoeling van mij was: Het rijtje apen zodanig te fotograferen dat zowel links als recht op de foto (afgesneden) aap te zien was. Waarom: om de illusie te wekken dat het een lange rij aan apen was die daar lag. [...]
Ik snap de bedoeling van de foto helemaal. En ja open composities zijn wat kritischer waar je afsnijdt dan gesloten composities.

[...]
Betere keuze achteraf:
- Een stapje achteruit gaan staan bij het nemen van de foto zodat de kop van de 4e aap (vlnr) er ook nog helemaal op zou komen te staan (+een klein deel van de 5e aap). De afsnede aan de linker kant zou ik wel hetzelfde houden.[...]
Dat was 'em dan wel geweest!  ;)  En inderdaad als het rechts goed zit, dan kan links blijven zoals het was

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2019, 12:52:07 »
Ik vind het een mooie foto en vind de hier gepresenteerde uitsnede geen probleem. Mooi om de geometrie van die lichamen te zien en om het groepsgevoel dat deze apen hebben te zien.
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2019, 17:15:02 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #7 Gepost op: 8 juli 2019, 12:39:17 »
Leuke foto van die apen.
Zoals je zelf al aangeeft, valt het niet altijd mee om de juiste uitsnede/compositie in één keer goed te maken met de camera. Zelf heb ik daar ook soms wel last van door teveel details op de foto te willen laten zien, waardoor een foto van het (iets) grotere geheel vergeten wordt.

Groeten, Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #6 Gepost op: 8 juli 2019, 11:50:55 »
Bedankt voor je reactie EviZ. Je hebt helemaal gelijk dat je het liefst geen afgesneden lichamen op een foto wilt hebben. In dit geval kon ik daar echter onmogelijk onderuit. Maar misschien had ik hier wel voor een nog wat gunstigere afsnede kunnen kiezen, daar heb je helemaal gelijk in.

De situatie ter plaatse was: Een rijtje van 5 apen die op een plank lagen te slapen.

De bedoeling van mij was: Het rijtje apen zodanig te fotograferen dat zowel links als recht op de foto (afgesneden) aap te zien was. Waarom: om de illusie te wekken dat het een lange rij aan apen was die daar lag.

Keuze van afsnede tijdens het maken van de foto:
- Aan de linker kant wilde ik de achterpoten van de meest linker aap er nog op hebben
- De kop van de derde aap (vlnr) wilde ik scherp in beeld hebben en dat op ongeveer 2/3 van de breedte van de foto. De andere koppies wilde ik steeds minder scherp in beeld hebben.

Betere keuze achteraf:
- Een stapje achteruit gaan staan bij het nemen van de foto zodat de kop van de 4e aap (vlnr) er ook nog helemaal op zou komen te staan (+een klein deel van de 5e aap). De afsnede aan de linker kant zou ik wel hetzelfde houden.

Groet,  Peter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2019, 22:45:29 »
Eens met de opmerkingen van Jan-61!
En wat ik mij verder afvraag waarom je voor deze compositie gekozen hebt? Net als bij mensen telt bij dieren ook het koppie....Ik vind de uitsnede wat ongelukkig: nu heb je link een kluwe aan onderlijven en rechts een afgehakt lichaam. Was het niet mogelijk om meer naar rechts "te mikken"... Dan had je er drie hoofden op gehad, geen afgesneden lichaam en minder kluwe links....

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2019, 21:51:27 »
Jan en Luciën, bedankt voor jullie reacties.

@ Jan: Ik zal eens proberen wat voor een verbeteringen je suggesties teweeg brengen. Wat de lichte achtergrond betreft: Die is bij zwarte onderwerpen natuurlijk altijd lichter dan het onderwerp  ;), maar ik zal eens kijken wat een vignetting voor een verbetering teweeg brengt.

Offline Lucien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 340
  • Geslacht: Man
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2019, 16:16:27 »
Leuke foto, Peter.... Ik moet moeite doen om een ferme gaaaaaap te onderdrukken....

Groet, Luciën
Met vriendelijke groet, Luciën

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Effe een tukkie doen
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2019, 14:30:35 »
Gezelli onder elkaar  ;C
En treffend in beeld gebracht.

Zelf zou ik er vooral boven nog iets afhalen en perspectiefcorrectie toepassen zodat het hout horizontaal is.
Wat je ook zou kunnen doen is bovenin donker verloop toepassen. Lichte achtergrond trekt teveel de aandacht imho.



Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Effe een tukkie doen
« Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2019, 21:35:49 »
Zoals beloofd nog een foto vanuit de Apenheul:



Veel kijkplezier,  Peter