Auteur Topic: Benro statiefkop op Manfrotto Statief  (gelezen 1114 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Benro statiefkop op Manfrotto Statief
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2015, 14:43:28 »
Bedankt voor jullie reacties tot dusver. Ik ga gewoon kijken en neem desnoods m'n eigen statief mee. Als het dan past kan 'ie er gelijk op blijven ;-)

@Bert: Die koppen in het filmpje van Sirui zijn allemaal kogelkoppen, dat is voor een camera prima, maar voor een spottingscope is dat niet handig, dan heb je echt een handgreep nodig om rustig te kunnen pannen tijdens het kijken. Maar ik zal eens verder gaan zoeken of zij ook nog andere type hebben. Wellicht ook een optie dan.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Benro statiefkop op Manfrotto Statief
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2015, 14:43:28 »

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Benro statiefkop op Manfrotto Statief
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2015, 12:52:52 »
Kijk ook eens bij de statiefkoppen van Sirui, zeer goed getest, redelijk prettig in prijs en met Arca swiss.

http://www.traumflieger.de/desktop/videos/video_sirui_koepfe.php   

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Benro statiefkop op Manfrotto Statief
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2015, 12:42:09 »
Volgens mij zou dat gewoon moeten kunnen, je moet zoals mocca al schreef, wel even de maat van de schroefdraad in de gaten houden. Maar ik geloof dat er bij de koppen van Benro ook standaard een verloopbusje mee geleverd word, zodat deze op beide maten past. Ik heb zelf trouwens een statiefkop van Manfrotto op een Benro monopot zitten. Dat past zonder problemen.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Benro statiefkop op Manfrotto Statief
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2015, 11:39:36 »
aha, ja dan wel ja

maar benro heeft hele goede koppen.

Maar koppen kunnen uitwisselbaar zijn. Je kan uiteraard een kp van 1 merk op statief van ander merk zetten. Wordt heel veel gedaan. Je moet alleen letten op maat van de schroefdraad. Het kan zijn dat je adapter nodig hebt.
En als je koppen met de arca-swiss plate hebt, kan je die zelfs tussen verschillende merken uitwisselen. (je hebt mensen die kop, plaat en statief van verschillende merken hebben). Maar, zelfs met de arca swiss kan het zijn dat het niet helemaal past. komt niet vaak, maar wel voor.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Benro statiefkop op Manfrotto Statief
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2015, 10:55:08 »
De 141 is er in verschillende uitvoeringen, de mijne is er één zonder snelkoppelingsplaat, dus met alleen een schroef. De uitvoering met snelkoppelingsplaat is de 141RC. Dus ik "moet" echt naar een andere kop.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Benro statiefkop op Manfrotto Statief
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2015, 10:48:23 »
ik weet niet welke kop je dan hebt, maar de 141 heeft wel een snelkoppelingsplaat, je kan zelfs reserve onderdelen ervoor kopen.

https://www.manfrottospares.com/141rc-parts.html

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Benro statiefkop op Manfrotto Statief
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2015, 10:46:02 »
Ter vervanging van mijn Manfrotto statiefkop ben ik aan het kijken naar een Benro statiefkop. Ik heb nu een Manfrotto 141 kop maar die heeft geen snelkoppelingsplaat en dat mis ik de laatste tijd steeds vaker bij het gebruik van mijn telescoop. Dus vandaar dat ik de stap wil maken naar een kop met snelkoppeling. Van Benro heb ik nu een kop op het oog, de HD1 om precies te zijn, maar ik vroeg me af of statiefkoppen van verschillende merken onderling uitwisselbaar zijn. Ik heb het vermoeden van wel, maar wie heeft hier ervaring mee? Ik hoor graag iets, alvast bedankt.


Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)