Auteur Topic: flits instellen op aps-c  (gelezen 825 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: flits instellen op aps-c
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2014, 10:54:25 »
Goedemorgen,

Dat lijkt me een onzin verhaal de 'beam' voor 35 mm is altijd wijder dan die voor 50 mm, of het nou ff of APS-C is.

Maar waar voer je dan eigenlijk die 50 mm (of 35 mm) in op je camera ?

Ben zelf ook geen fervent flitser, maar ben dit nog nooit tegengekomen, betreft het hier misschien een flitser die je handmatig op de flitser instelt ? Bij de moderne Pentax DSLR's zijn de omrekenfaktoren voor APS-C allemaal opgenomen in de aansturing van de TTL meting en voorzover ik weet ook in de firmware van bv. Metz (R.I.P.)

Groeten, Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: flits instellen op aps-c
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2014, 10:54:25 »

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: flits instellen op aps-c
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2014, 23:01:42 »
Ik zou het niet weten, ik flits veel, maar laat de flitser zijn werk doen. Ik hoor hem wel zoom geluid maken, maar heb me verder niet afgevraagd hoever hij in of uit zoomt. De belichting is meestal gewoon OK dus geen reden voor mij om me daar verder in te verdiepen. Heeft ook te maken met het feit dat ik niet zo`n technische fotograaf ben :-[ :'(

paultje2

  • Gast
flits instellen op aps-c
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2014, 21:57:40 »
Waarde forum leden,
Kan iemand mij uitleggen waarom je de cropfactor omgekeerd toepast op de flits?
Ik las nl. dat je bvb. de flits instelt op 50mm. bij gebruik van een 50mm. lens op een full-frame camera, terwijl je 35mm. instelt bij een aps-c camera.

 However, the crop-factor must be applied in reverse here — if you use a 50mm lens on a Pentax APS-C camera, you're losing power if you set the beam to be that wide, and the 35mm flash setting is actually appropriate.

Daar begrijp ik niks van. Iemand wel?
Graag jullie advies.
Paul