Auteur Topic: ultra wide voorzetlens  (gelezen 789 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: ultra wide voorzetlens
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2017, 00:31:15 »
Daarom heb ik een verloopring 49/52 aangeschaft die veel makkelijk te vinden is.
's-avonds, na het werk, mijn tuin ingedoken met deze lens voor mijn 18-55 om hem te testen.
Verrassend vond ik dat met de zoom op 18mm de voorzetlens (of de tussenringen) zichtbaar werd op de foto (zie foto 2).
Goed resultaat, al is er bij de tweede wel tonvormige vertekening zichtbaar, die mogelijk door de zoomlens wordt veroorzaakt. Volgens reviews is de lens gevoelig voor vignettering en afgeronde hoeken bij 18mm; als je daarop een verloopring schroeft die kleiner wordt, is het vrij logisch dat je dan een gedeelte van de ring ziet.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: ultra wide voorzetlens
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2017, 00:31:15 »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
ultra wide voorzetlens
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2017, 22:54:00 »
jaren geleden kreeg ik een ULTRA WIDE MACRO voorzetlens. Deze had een S7 schroefdraad en een verloopring S7/49mm.
Omdat mijn lenzen 52mm filtermaat hebben, ben ik op zoek geweest naar een S7/52mm verloopring: nergens te vinden ! >:(
Daarom heb ik een verloopring 49/52 aangeschaft die veel makkelijk te vinden is.
's-avonds, na het werk, mijn tuin ingedoken met deze lens voor mijn 18-55 om hem te testen.
Omdat er weinig licht was en ik moest de diafragma sluiten om genoeg DOF te krijgen, moest de ISO verhoogd naar 3200; dat verklaart de korrel.
Verrassend vond ik dat met de zoom op 18mm de voorzetlens (of de tussenringen) zichtbaar werd op de foto (zie foto 2).
Hoe dan ook, ben ik wel tevreden van het resultaat.
1 - met de zoom op 50mm

2 - met de zoom op 18mm
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME