Auteur Topic: Snuitkever en vlieg.  (gelezen 1585 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Snuitkever en vlieg.
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2017, 23:06:12 »
Ik gebruik een wat oudere macrolens (Pentax FA-serie) waarbij je het diafragma gewoon op de lens kunt instellen. Bij gebruik van tussenringen kan ik dus gewoon met elk gewenst diafragma werken.
Peter, bedankt voor je uitleg. Bij het gebruik van tussenringen, komen deze m.i. tussen de camera en de lens in te zitten, waardoor je geen gebruik kan maken van het springdiafragma. Als je bijvoorbeeld het diafragma op 16 of 22 wilt gebruiken, dan wordt het zoekerbeeld erg donker doordat je niet meer met open diafragma kan scherpstellen; door de tussenringen werkt het springen van het diafragma niet meer en kijk je nog maar door een klein gaatje.
Bij normale bevestiging van de macrolens op de camera, werkt het diafragma uiteraard ook normaal. Als je dan een omgekeerde lens op de macrolens schroeft, kan je de scherpte/diepte via het diafragma van de macrolens regelen en gebruik maken van het heldere zoekerbeeld omdat het springdiafragma gewoon werkt.

Groeten, Arno

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Snuitkever en vlieg.
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2017, 23:06:12 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: Snuitkever en vlieg.
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2017, 21:55:41 »
... Heb je toen gebruik gemaakt van een statief met macrorail en daarop je camera? ...
Yep. Voordeel van en macrorail is ook nog dat je daarmee (bij stilstaande onderwerpen) nauwkeuriger kunt scherpstellen dan wanneer je het met de focusring van de lens doet.

... Als je op de macrolens een omgekeerde lens gebruikt, dan kan het diafragma van de macrolens gewoon werken, waardoor het zoekerbeeld veel lichter is...
Ik gebruik een wat oudere macrolens (Pentax FA-serie) waarbij je het diafragma gewoon op de lens kunt instellen. Bij gebruik van tussenringen kan ik dus gewoon met elk gewenst diafragma werken. Ik heb juist om deze reden geen macrolens uit de DFA-reeks aangeschaft.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Snuitkever en vlieg.
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2017, 13:39:08 »
met een combinatie van een macrolens + extensiontubes en een rearconverter-A 2X-S. Ik kwam toen op een vergroting van 3 maal uit en heb toen een stack van 8 foto's van een motmug gemaakt: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=39348.0 .
Die motmug was goed gelukt. Heb je toen gebruik gemaakt van een statief met macrorail en daarop je camera?
Als je op de macrolens een omgekeerde lens gebruikt, dan kan het diafragma van de macrolens gewoon werken, waardoor het zoekerbeeld veel lichter is.

Zelf zou ik het best wel eens willen proberen, maar dan heb ik waarschijnlijk wel hulp nodig met het goed uitvoeren van een programma waarmee je kan stacken.
Een solide statief heb ik; een macrorail niet, maar het kan misschien ook door je camera op statief op continu opnamen maken te zetten en dan voorzichtig iets duwen tijdens het bedienen van de ontspanknop. Je hebt dan in elk geval het minste risico, dat "de vogel halverwege het stacken gevlogen is".
Een andere mogelijkheid is misschien om de scherpstelring tijdens het "snelvuur" iets te verdraaien.

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 24 april 2017, 13:43:58 door abakker »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: Snuitkever en vlieg.
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2017, 12:21:01 »
... je zou het zelf ook eens kunnen proberen met je macrolens en daarop een omgekeerde 50mm/F1.7 lens...
Ik heb het een dik jaar geleden ook gedaan, maar dan met een combinatie van een macrolens + extensiontubes en een rearconverter-A 2X-S. Ik kwam toen op een vergroting van 3 maal uit en heb toen een stack van 8 foto's van een motmug gemaakt: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=39348.0 .
Voor de motmug (ongeveer 4mm groot) was een stak van 8 foto's voldoende.

Groet,  Peter

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Snuitkever en vlieg.
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2017, 00:18:29 »
Vooral die uitvergroting van de vlieg vind ik erg geslaagd. Bij de andere beelden heb ik wat 'last' van storende onscherpe delen her en der, die m.i. dan afbreuk doen aan de compositie.
Bedankt voor je reactie, Arno. Beter zal het niet snel worden, of ik moet ze vast pinnen en stacken met geavanceerde technieken:https://www.youtube.com/watch?v=8BSw7SLIdo8&t=151s
Technisch goede foto's. Aan de uitvergrotingen is te zien dat de scherptediepte minuscuul is.
Bedankt Alwin. De scherpte/diepte is naar schatting minder dan een halve millimeter.
Mooie scherpte haal je met deze combinatie, alleen is zoals reeds gezegd, de scherptediepte is natuurlijk flinterdun. Ik weet niet of deze beestjes lang stil willen blijven zitten, maar anders zou ik zeggen: Stacken maar.
Peter, bedankt voor je reactie; je zou het zelf ook eens kunnen proberen met je macrolens en daarop een omgekeerde 50mm/F1.7 lens.
Het kan lastig zijn om een paar goede foto's te maken. Met het programma GIMP is foto stacken zeker mogelijk, maar dan zou ik minimaal zo'n 20 foto's moeten maken voor zo'n snuitkever of een vliegje met gespreide vleugels; hiervoor heb ik m.i. een macrorail e.d. nodig en een vastgepind onderwerp omdat dit niet "uit de hand" te maken is. Daarnaast kost het "onder de knie krijgen" en installatie en gewenning aan zo'n programma e.a. mij waarschijnlijk meerdere dagen. Om bovengenoemde redenen zie ik dat nu niet zitten, afgezien van de extra kosten voor benodigde spullen (zie ook de video bij mijn bovenste reactie).

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 24 april 2017, 00:53:02 door abakker »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3514
  • Geslacht: Man
Re: Snuitkever en vlieg.
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2017, 20:59:06 »
Mooie scherpte haal je met deze combinatie, alleen is zoals reeds gezegd, de scherptediepte is natuurlijk flinterdun. Ik weet niet of deze beestjes lang stil willen blijven zitten, maar anders zou ik zeggen: Stacken maar.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Snuitkever en vlieg.
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2017, 17:55:13 »
Technisch goede foto's. Aan de uitvergrotingen is te zien dat de scherptediepte minuscuul is.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Snuitkever en vlieg.
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2017, 11:19:50 »
Vooral die uitvergroting van de vlieg vind ik erg geslaagd.  :good:
Bij de andere beelden heb ik wat 'last' van storende onscherpe delen her en der, die m.i. dan afbreuk doen aan de compositie.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Snuitkever en vlieg.
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2017, 07:54:59 »
1. Snuitkever

2. Uitvergroot

3. Vlieg

4. Uitvergroot

Pentax K-5 met Pentax M 100mm/F4 macro met omgekeerde Pentax M 50mm/F1.7