Auteur Topic: schoonma  (gelezen 1826 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: schoonma
« Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2017, 22:43:52 »
bedankt René en Alwin voor je positieve reacties.
zoals reeds geschreven, is deze pose en de expressie van het gezicht geen van te voren bestudeerde keuze.
Toen ik mijn schoonmoeder riep, draaide ze haar hoofd naar mij toe met een vraagteken op haar gezicht van ""wat moet je?" of, liever gezegd, "wat wil je vragen, lieve schoonzoon?"  :D ;D :lolk:
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: schoonma
« Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2017, 22:43:52 »

Offline ReneM

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1049
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Re: schoonma
« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2017, 21:09:36 »
Ik vind je update een bak beter dan het origineel en de gecropte versie nog sterker.  :good:

De reden waarom ik de gecropte versie beter vind is dat de afgesneden hand niet zichtbaar en dus ook niet afleidend in beeld is.

Met scalperen heb ik weinig moeite en met de wat verschrikte blik ook niet. Het is gewoon spannend om van zo dicht gefotografeerd te worden.
Ik geloof dat het ongeveer een jaar duurde voordat mijn vader wat ontdooit was voor de camera.  ;)

Vriendelijke groet, René

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: schoonma
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2017, 11:11:30 »
Inderdaad een verbetering. Wel kun je goed zien dat het niet om een geoefend model gaat, alhoewel je ook kunt zeggen dat dat juist het leuke is van een spontane foto. Geoefendheid als model ontstaat denk ik doordat het model het eindresultaat te zien krijgt en daardoor beter weet hoe ze eruit gaat zien op de foto. Heb je aan je schoonmoeder het tussentijdse resultaat laten zien?

Ik heb zelf ook wel eens een serie foto's gemaakt van een model. Dit model stond volgens mij voor de eerste keer voor de camera. Het resultaat was heel goed. Dat was te zien doordat ze gefocussed en rustig de camera inkijkt. Maar zij had dan ook toegestemd om model te zijn. Bij je schoonmoeder gaat het om een spontaan portret. De ogen zeggen zoveel. Als ik het zou mogen interpreteren dan is ze wat onrustig en misschien is er ook een teken van verzet te zien. Verzet tegen het op de foto komen. Maar ik kan het ook mis hebben.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 11:50:42 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: schoonma
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2017, 01:33:12 »
kijk, daar heb ik wat aan ! :dankk2:
de volgende keer zal ik proberen ook op de achtergrond te letten, bij deze foto was ik zo geconcentreerd om de knop te drukken op het moment dat mijn schoonmoeder naar mij zou kijken dat ik niet aan de achtergrond gedacht heb en dat de camera iets verschoven werd (foto was uit de losse hand om een "spontane" kiekje te maken).
Ook vooraf niet gedacht dat de paal (dat is het) rechts zou gaan storen.
Misschien moest ik iets minder inzoomen en daarna de juiste compositie eruit croppen.
Is dit iets beter ?
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 01:38:05 door Claudio »
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: schoonma
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2017, 23:04:31 »
Ik ben het met je eens dat een geslaagde portretfoto niet perse gemaakt hoeft te zijn in een studio of in anderzins gecontroleerde omstandigheden, ook een spontaan gemaakte foto kan een goede portretfoto opleveren, maar dat vind ik hier - als gezegd - nog niet zo goed gelukt.
De scherptediepte is wel redelijk gelukt, zeker met een a-typische portretlens als de 55-300 maar dan doet toch de raam/deurstijl (?) de achtergrond wel de das om. Was een positie niet mogelijk waarbij alleen de stenenachtergrond zichtbaar was?
Ik vind de uitsnede links te krap of te ruim en ook de bovenkant hangt een beetje in het midden tussen te ruim of te krap (het is in elk geval niet "bovenkant buiten beeld"). De expressie vind ik ook wat te "geschrokken" of "verkrampt" (zeker met de gevouwen handen voor het gezicht er bij, die ook mss beter gekaderd hadden kunnen worden). Zo maar een paar opmerkingen.
De belichting vind ik overigens wel geslaagd.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: schoonma
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2017, 21:57:33 »
Tja, oogcontact is een hele verbetering maar voor mij blijft het daar dan wel bij.
In het topic http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=40473.0 geef je als suggestie aan dat het mooi zou zijn als de plaatser een uitgebreide toelichting geeft op de geplaatste foto, weliswaar in een rubriek "ter beoordeling" maar ik ben hier toch ook wel benieuwd naar een aantal keuzes...
Bijvoorbeeld: waarom deze uitsnede, waarom deze achtergrond, waarom deze houding, waarom dit moment, waarom deze uitdrukking etc?
Ik vind deze foto beter dan de eerst geplaatste foto maar nog steeds een foto die het leuk doet in een familiealbum maar niet meer dan dat.
zondag was ik bij mijn schoonmoeder voor Moederdag; we waren in de tuin een glaasje wijn aan te drinken en ik dacht aan mijn eerste portret en aan de gekregen aanwijzingen.
Wat ik dus moest/wilde doen, was:
1 - ze moest in de camera kijken
2 - de donkere gedeeltes moesten lichter worden
3 - het was beter dat ik de bovenkant van het hoofd buiten beeld liet (zoals ReneM in zijn geweldige portretten)
4 - ik wilde ook de regel van 3 toepassen voor een betere compositie
De zon scheen en er was daarom te veel contrast;  ik heb gewacht tot even bewolkt werd om minder contrast te krijgen, koos voor 200 ISO om een scherpe foto te krijgen zonder ruis, de diafragma een beetje dicht (f 6,7) om genoeg scherpte diepte te krijgen (zeer goed gelukt !) en met de camera in AV ging ik op een beschaduwde hoek de belichting meten. de camera  koos voor 1/60 sec.
Ik ging dan de camera op mijn schoonmoeder richten, inzoomen tot een close up en riep ik haar......zodat ze wel in de camera keek.....
Daarom zo'n expressie op het gezicht.

Dit is dus geen studio opname met een gekozen achtergrond, gekozen pose, gekozen belichting.....het is een spontane foto en, vind ik tenminste, goed gelukt als spontane foto.
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: schoonma
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2017, 18:03:54 »
Tja, oogcontact is een hele verbetering maar voor mij blijft het daar dan wel bij.
In het topic http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=40473.0 geef je als suggestie aan dat het mooi zou zijn als de plaatser een uitgebreide toelichting geeft op de geplaatste foto, weliswaar in een rubriek "ter beoordeling" maar ik ben hier toch ook wel benieuwd naar een aantal keuzes...
Bijvoorbeeld: waarom deze uitsnede, waarom deze achtergrond, waarom deze houding, waarom dit moment, waarom deze uitdrukking etc?
Ik vind deze foto beter dan de eerst geplaatste foto maar nog steeds een foto die het leuk doet in een familiealbum maar niet meer dan dat.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: schoonma
« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2017, 12:28:16 »
Dat oogcontact doet wonderen :good:.

newmikey2

  • Gast
Re: schoonma
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2017, 23:17:48 »
Prachtige foto! De lens komt uitstekend tot z'n recht hier en je kadering is ook mooi zij het ietwat krap aan de linkerkant.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: schoonma
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2017, 20:24:11 »
vandaag weer op bezoek geweest bij mijn schoonmoeder met in gedachten al jullie tips. dit is het resultaat:
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: schoonma
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2017, 19:25:29 »
Mensen, ik ben volledig met jullie eens alleen...
Ik weet dat als portret, technisch gezien, niet perfect is: oog contact, donkere gedeelte bijlichten, zelfs de horizontale opname (het is denk ik inmiddels bekend dat ik meer van staande stand hou).
Ik was bezig met de gebruiksaanwijzing van de K5II te lezen om mijn nieuwe 55-300 te bekijken, en rechts en links in de woonkamer test opnames maken, tot ik "langs" mijn lezende schoonmoeder zoefde en vond de moeite waard op de knop te drukken.
Ik vond zo'n niet opgelegde pose goed gelukt en wilde jullie mening horen.
Bedankt daarom voor alle reacties.
Claudio
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: schoonma
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2017, 18:56:39 »
Een waardevolle foto voor de herinnering van de fotograaf en zijn familie. Technisch was hij waarschijnlijk beter geworden met een reflectiescherm en oogcontact.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline ReneM

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1049
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
Re: schoonma
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2017, 17:12:21 »
Prima foto, maar een beetje oogcontact maakt vaak dat een foto er meer uitspringt.

Vriendelijke groet, René

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: schoonma
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2017, 22:35:49 »
Mooi scherp op de juiste plaats, jammer alleen dat er geen oogcontact met de fotograaf is, of dat er te zien is waar schoonma naar kijkt.
Dat heb ik ook met deze foto, maar met de lens is niets mis, daar ga je nog veel mooie foto`s mee maken.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: schoonma
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2017, 22:11:15 »
Mooi scherp op de juiste plaats, jammer alleen dat er geen oogcontact met de fotograaf is, of dat er te zien is waar schoonma naar kijkt.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
schoonma
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2017, 09:55:50 »
ook een portret geprobeerd met mijn "nieuwe" Pentax 55-300.
Zo maar een spontane opname met de losse hand in tegenlicht zonder correcties



Meer ik mee werk, en meer tevreden ervan ben.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2017, 10:02:36 door Claudio »
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME