Auteur Topic: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500  (gelezen 2379 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #20 Gepost op: 25 februari 2016, 11:17:14 »
Voor <90$ heb je een nieuwe SMC DA 50mm 1.8 dus ik zou hier zeker voor gaan ipv een ouder type. Tenzij je hem straks ook wilt gaan gebruiken op de K1. Waarbij ik wel verwacht dat de oudee objectieven zeker door de mand gaan vallen met de 36Mp sensor.

Zelf gebruik ik de SMC DA 50 op een K3 en de resultaten zijn super.

Gr. Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #20 Gepost op: 25 februari 2016, 11:17:14 »

Offline Louai

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2016, 10:39:59 »
Ik heb nog een SMC Pentax-A 1:1.7 50 mm. Je mag hem overkopen voor 45 euro. Ik heb er destijds 60 euro voor betaald. Hij maakt hele scherpe foto's, zeker als je nog geen DSLR gewend bent valt dat op, maar is dus wel handmatig scherpstellen. Dat de lichtmeting wel wordt doorgegeven is alleen maar handig (daar staat de "A" voor). Geef me even een PM als je geďnteresseerd bent.


Omdat ik deze lens voor iemand anders ben opzoek naar ga ik eerst de persoon vragen of hij interesse heeft en zal je zeker vanavond een PM sturen :)

Offline Louai

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2016, 10:38:08 »
Als het budget ca. 60 euro is, dan is de keuze denk ik vrij eenvoudig. Autofocus lenzen heb je niet voor dat geld, dan blijven de good old M of A lenzen van Pentax de meest aangewezen opties. De M50 1.7 heb je al voor 25 a 30 euro op Marktplaats. De A variant is ongeveer twee keer zo duur. Die zou ik aanraden, handmatig scherpstellen is wel te doen, je camera laten helpen met de automatische diafragma vind ik erg prettig. Voor 60 euro heb je heel misschien ook de M50 1.4 (de lichtsterke variant) maar die is een stuk zeldzamer. Andere merken zou ik niet zo snel aanbevelen, die van Pentax zijn echt goed.

Eén waarschuwing is echter wel op z'n plaats: De M en A lenzen zijn al wat ouder, dus let er goed op als je een exemplaar zou kopen dat deze schimmelvrij is. Ik ben nogal wat exemplaren met schimmelvorming in meer of mindere mate tegengekomen. Die moet je links laten liggen, uiteraard.

P.S. ik heb dit topic even verplaatst van de zoom-rubriek naar de primes-rubriek.

Groeten,
J@@P


Bedankt voor u reactie en bedankt voor het verplaatsen van de topic!

Ik ga idd voor een A lens, eerlijk gezegd had ik voor deze topic geen idee wat het verschil was tussen de M en A. Maar dankzij jullie zou ik nu zeker een A lens aanschaffen.

Ik ga zoeken op marktplaats welke goed is en natuurlijk binnen de budget en natuurlijk schimmelvrij ;C


Offline Louai

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2016, 10:33:09 »
Voor een A versie van de 50mm f/1.7 betaal je nauwelijks meer dan de M versie maar de A-versie is wel makkelijker in het gebruik. Je moet er makkelijk eentje kunnen kopen voor 40 á 50 euro op marktplaats.

Anderzijds ben ik het er mee eens dat doorsparen voor de DA f/1.8 ook een goed idee is. In Nederlands kost deze al gauw 160 euro maar gek genoeg is dezelfde lens in Duitsland en Engeland vaak goedkoper. Als je een credit card hebt kan je de lens nieuw kopen bij amazon.de voor €119* (en dat is incl gratis verzending).
Noot 1: Als je Duits niet super is – dat is die van mijn in ieder geval niet – kan je amazon.de ook op engels zetten.
Noot 2: Er komt nog ongeveer 1% bij bij het afrekenen omdat de prijs met 19% Duits BTW is en als Nederlandse klant word je 20% Nederlandse BTW aangerekend.

Edit: zie nu dat deze topic in Zooms (variabele brandpunt lenzen) geplaatst is, zou in Primes (vaste brandpunt lenzen) moeten zijn natuurlijk.


Dat zou idd een optie kunnen zijn, mocht het niet gaan lukken om een goede 2de hands te vinden dan ga ik zeker een bestellen uit amazon,de, prijs lijkt idd super laag.

Goede tip van jou!

Offline Louai

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2016, 10:30:43 »
Kijk anders op onderstaande link of op D-preview; op Marktplaats staan er nog een aantal aangeboden.

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/

Zal ik zeker doen, erg bedankt voor de tip!!

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2016, 20:24:47 »
nooit iets van gemerkt, en gebruik de DA 50 1.8 redelijk veel en met plezier.

Plastiek klinkt slap, maar de ene kunststof is de andere niet. Er worden zelfs huizen en auto's van kunststof gemaakt...
Ik heb zelf de DA50mm F1.8 en de DA35mm F2.4, beiden met kunststof vatting. Voelt toch echt degelijk aan. Ik merk ook geen verschil of ik een lens met kunststof- of metalen vatting wissel en tot nu toe geen spoortje van slijtage te vinden.

Klink me heel aantrekkelijk in de oren, mss toch eens overwegen om ze eens te kopen.
Bedankt om jullie ervaringen te delen.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2016, 20:00:48 »
Citaat
Ik heb nog een SMC Pentax-A 1:1.7 50 mm. Je mag hem overkopen voor 45 euro. Ik heb er destijds 60 euro voor betaald. Hij maakt hele scherpe foto's, zeker als je nog geen DSLR gewend bent valt dat op, maar is dus wel handmatig scherpstellen. Dat de lichtmeting wel wordt doorgegeven is alleen maar handig (daar staat de "A" voor). Geef me even een PM als je geďnteresseerd bent.

Dit is een van de beste lenzen in dit bereik. Prijs is heel erg netjes.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2016, 17:39:45 »
Ik heb nog een SMC Pentax-A 1:1.7 50 mm. Je mag hem overkopen voor 45 euro. Ik heb er destijds 60 euro voor betaald. Hij maakt hele scherpe foto's, zeker als je nog geen DSLR gewend bent valt dat op, maar is dus wel handmatig scherpstellen. Dat de lichtmeting wel wordt doorgegeven is alleen maar handig (daar staat de "A" voor). Geef me even een PM als je geďnteresseerd bent.

Dit is echt een geweldige lens! De enige die vanuit die tijd in mijn tas zit (en ja, er zijn veel meer Pentaxlenzen die dit verdienen, maar echt een fijne lens!).

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2016, 17:34:19 »
Ik heb nog een SMC Pentax-A 1:1.7 50 mm. Je mag hem overkopen voor 45 euro. Ik heb er destijds 60 euro voor betaald. Hij maakt hele scherpe foto's, zeker als je nog geen DSLR gewend bent valt dat op, maar is dus wel handmatig scherpstellen. Dat de lichtmeting wel wordt doorgegeven is alleen maar handig (daar staat de "A" voor). Geef me even een PM als je geďnteresseerd bent.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2016, 17:13:40 »
Plastiek klinkt slap, maar de ene kunststof is de andere niet. Er worden zelfs huizen en auto's van kunststof gemaakt...
Ik heb zelf de DA50mm F1.8 en de DA35mm F2.4, beiden met kunststof vatting. Voelt toch echt degelijk aan. Ik merk ook geen verschil of ik een lens met kunststof- of metalen vatting wissel en tot nu toe geen spoortje van slijtage te vinden.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Hanv

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2016, 15:35:16 »
Citaat
Kan me best voorstellen dat plastiek de contacten microscopisch beschadigen (vuil) of op de censor terecht komen.
Heeft iemand deze lenzen al lang zonder problemen?
nooit iets van gemerkt, en gebruik de DA 50 1.8 redelijk veel en met plezier.
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2016, 14:44:24 »
Als het budget ca. 60 euro is, dan is de keuze denk ik vrij eenvoudig. Autofocus lenzen heb je niet voor dat geld, dan blijven de good old M of A lenzen van Pentax de meest aangewezen opties. De M50 1.7 heb je al voor 25 a 30 euro op Marktplaats. De A variant is ongeveer twee keer zo duur. Die zou ik aanraden, handmatig scherpstellen is wel te doen, je camera laten helpen met de automatische diafragma vind ik erg prettig. Voor 60 euro heb je heel misschien ook de M50 1.4 (de lichtsterke variant) maar die is een stuk zeldzamer. Andere merken zou ik niet zo snel aanbevelen, die van Pentax zijn echt goed.

Eén waarschuwing is echter wel op z'n plaats: De M en A lenzen zijn al wat ouder, dus let er goed op als je een exemplaar zou kopen dat deze schimmelvrij is. Ik ben nogal wat exemplaren met schimmelvorming in meer of mindere mate tegengekomen. Die moet je links laten liggen, uiteraard.

P.S. ik heb dit topic even verplaatst van de zoom-rubriek naar de primes-rubriek.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2016, 13:58:15 »
Ik ben nog nooit een negatieve ervaring over een plastic mount gelezen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het in de praktijk enig probleem oplevert.
Verliefd op de K-1

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2016, 13:03:29 »
De da 50mm-f1.8 net als de 35mm-f2.8 blijken wel goede lenzen te zijn echter wel met een plastieken vatting!
Vraag me af of dit wel zo goed is (duurzaam).
Kan me best voorstellen dat plastiek de contacten microscopisch beschadigen (vuil) of op de censor terecht komen.
Heeft iemand deze lenzen al lang zonder problemen?
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2016, 13:19:19 door VanMar »
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2016, 12:40:04 »
Voor een A versie van de 50mm f/1.7 betaal je nauwelijks meer dan de M versie maar de A-versie is wel makkelijker in het gebruik. Je moet er makkelijk eentje kunnen kopen voor 40 á 50 euro op marktplaats.

Anderzijds ben ik het er mee eens dat doorsparen voor de DA f/1.8 ook een goed idee is. In Nederlands kost deze al gauw 160 euro maar gek genoeg is dezelfde lens in Duitsland en Engeland vaak goedkoper. Als je een credit card hebt kan je de lens nieuw kopen bij amazon.de voor €119* (en dat is incl gratis verzending).
Noot 1: Als je Duits niet super is – dat is die van mijn in ieder geval niet – kan je amazon.de ook op engels zetten.
Noot 2: Er komt nog ongeveer 1% bij bij het afrekenen omdat de prijs met 19% Duits BTW is en als Nederlandse klant word je 20% Nederlandse BTW aangerekend.

Edit: zie nu dat deze topic in Zooms (variabele brandpunt lenzen) geplaatst is, zou in Primes (vaste brandpunt lenzen) moeten zijn natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2016, 12:43:29 door joostdh »
Verliefd op de K-1

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2016, 12:30:03 »
Kijk anders op onderstaande link of op D-preview; op Marktplaats staan er nog een aantal aangeboden.

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/

newmikey2

  • Gast
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2016, 12:01:18 »
Ik wil graag een m versie dus handmatig scherp stellen. Nu ben ik aan het lezen betreft wat je noemde: SMC DA 50mm f/1.8..
Lees ook vooral even door over het verschil tussen M en A lenzen: beiden handmatig scherpstellen maar bij A lenzen werken alle automatische belichtingsprogramma's wat bij M lenzen niet het geval is.

Ik heb zelf de DA 50mm/f1.8 en ben er zeer tevreden over. Heb in het verleden ook de A 1.7 gehad en werd een beetje moe van het handmatig scherpstellen - zat er te vaak thuis.

Offline Louai

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2016, 11:42:45 »
Ik wil graag een m versie dus handmatig scherp stellen. Nu ben ik aan het lezen betreft wat je noemde: SMC DA 50mm f/1.8..

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2016, 11:39:22 »
Voor max. 60 euro moet je op zoek gaan naar M of A-serie  lenzen. Let wel, deze lenzen bieden geen autofocus, dus zelf scherpstellen! Vooral de 1.7 of 1.4 versies zijn aan te raden.
En anders  even doorsparen voor een nieuwePentax SMC DA 50mm f/1.8 , dit is een erg goed lensje mét autofocus. Die lens is tond 100 euro duurder dan je genoemde budget.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Louai

  • Newbie
  • Berichten: 7
Advies gevraagd aanschaf 50mm prime lens voor pentax-k500
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2016, 10:45:07 »
Hallo,

Wil graag een tweede hands 50mm prime lens kopen voor mijn k-500. Ik weet niet welke goed is
het mag ook van een andere merk zijn.

Mijn budget is tot 60 euro.

Iemand een tip/advies?