Auteur Topic: Plaatsing diafragma lamellen NOGMAALS  (gelezen 1359 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Plaatsing diafragma lamellen NOGMAALS
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2015, 13:05:31 »
Voorzover ik weet: De plaatsing (oriëntatie) van de lamellen is op alle foto's hetzelfde, ze zijn alleen andersom over elkaar heen geplaats (als je de andere kant van foto 1 zou bekijken zou je ongeveer hetzelfde zien als foto's 2 en 3.

Aangezien het bij oude lenzen niet geheel ondenkbaar is dat ze uit elkaar gehaald zijn geweest om het diafragma schoon te maken (omdat dat door vuil/olieafzetting vast ging plakken en niet snel genoeg terugschoot) kan het best zo zijn dat bij de herassemblage de lamellen anders over elkaar heen zijn geplaats.

Maakt niks uit, ze maken nog steeds allemaal een bochtje naar rechts. Als als je de hendel op de vatting beweegt (als het diafragma gesloten is) gaat ie nog steeds open en veert dan razendsnel weer dicht neem ik aan ?

Mocht ie nou heel traag terugkomen....dan is ie vuil.

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Plaatsing diafragma lamellen NOGMAALS
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2015, 13:05:31 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Plaatsing diafragma lamellen NOGMAALS
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2015, 12:04:58 »
Ik heb me eigenlijk nog niet zo verdiept in de bouw van de verschillende lenzen, maar je zou inderdaad zeggen dat lenzen volgens een bepaald protocol in elkaar gezet zouden moeten worden. Maar of de ene opbouw sterker, of minder storingsgevoelig is dan de ander, dat zou ik zo niet durven zeggen.

Je schrijft trouwens dat de rechter lens een Pentax-M 50mm F1.7 is maar dat is niet juist, het is een Pentax-M 50mm F1.4. Dus de rechter en de linker lens zijn niet van het zelfde type. Ik heb zelf ook een Pentax-M 50mm F1.4 in mijn bezit en die is het zelfde opgebouwd als de rechter foto die je hebt geplaatst. Ik bezit ook een Pentax SMC 30mm F2.8 en daar ziet de opbouw van de lamellen er aan de voor- en de achterzijde beide het zelfde uit als bij de meest links geplaatste foto?

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Plaatsing diafragma lamellen NOGMAALS
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2015, 19:03:02 »
Eigenlijk nooit zo opgelet.

Wat is het verschil tussen 2 en 3  :schaam:

smc Pentax A 1.7 50 mm      type 2 of 3
smc Pentax A 2.8 28 mm      type 1
Tokina schroef A 2.8 35 mm  type 1

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline maarten70

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 236
  • Geslacht: Man
Re: Plaatsing diafragma lamellen NOGMAALS
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2015, 09:51:12 »
Ik weet niet of het verschil maakt, maar zoals op foto 3 heb ik het nog nooit gezien.
Ik twijfel of dit wel goed is of misschien een productie fout.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Plaatsing diafragma lamellen NOGMAALS
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2015, 09:12:03 »
Geen idee wat het verschil in de praktijk is en waarom ze verschillend worden gemaakt.
Gevoelsmatig lijkt de meest linkse optie sterker te zijn en minder storingsgevoelig.
Ik heb nooit een objectief open gemaakt, dus weet ik niet hoe de 2 opties er dan aan de buitenkant uitzien, qua bevestiging.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: Plaatsing diafragma lamellen NOGMAALS
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2015, 23:00:27 »
Of het iets uit maakt weet ik niet.
Maar in een productie proces lijkt mij dat alles wel op een bepaalde manier moet worden uitgevoerd. Volgens een constructie plan.

newmikey2

  • Gast
Re: Plaatsing diafragma lamellen NOGMAALS
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2015, 22:32:44 »
Dus de vraag is wat is nou goed.
Hans, ik begrijp de vraag niet. Het maakt niets uit, waarom zou het iets uit moeten maken? Er is géén "goede" stand.

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Plaatsing diafragma lamellen NOGMAALS
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2015, 22:25:54 »


Plaatsing diafragma lamellen is dit willekeur bij Pentax/Takumar?
Ik zag namelijk de rechter foto op het internet (te koop staan) en het leek mij dat de lamellen verkeerd om staan.
Nu keek ik eens naar mijn Objectiefjes
En zag tot mijn verbazing dat de p-draad smc 55mm 1:1,8 staan ze ook zo deze had ik nieuw gekocht bij mijn Spotmatic F en is dus nooit open geweest.
Onlangs heb ik een Pentax M 50mm 1:1,7 gekocht en daar staan ze anders om.
van L naar R
 Pentax M 50mm 1:1,7
Takumar p-draad smc 55mm 1:1,8
 Pentax M 50mm 1:1,7 deze stond dus op het net.

Dus de vraag is wat is nou goed.

Groetjes
Hans.