Auteur Topic: Reviews en tests Pentax K30  (gelezen 14216 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline simon

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • kijken met aandacht
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #67 Gepost op: 6 februari 2013, 21:23:03 »
In het Duitstalige tijdschrift Colorfoto is de K 30 winnaar in RAW!! :
Simon/René Rosmolen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #67 Gepost op: 6 februari 2013, 21:23:03 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #66 Gepost op: 1 februari 2013, 14:32:05 »
Volgens mijn stond deze volledige review er nog niet bij.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/pentax-k30/pentax-k30A.HTM
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #65 Gepost op: 11 december 2012, 19:12:07 »
En hoppa... beste APS-C DSLR in het Engelse What-Digital Camera. Maar dat wist in natuurlijk al :D

PS: Hun oorspronkelijk review had ik al gelinkt (pagina 2) maar als je weer geïnteresseerd bent: hierzo.

Verliefd op de K-1

RonHendriks

  • Gast
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #64 Gepost op: 7 november 2012, 18:01:48 »
De volledige review van Imaging Resource heb ik hier volgens mij nog niet zien langskomen: http://www.imaging-resource.com/PRODS/pentax-k30/pentax-k30A.HTM

Review Summary: Pentax takes features commonly associated with enthusiast-level DSLRs, and places them in a mid-range model that the rest of us can afford. With a great pentaprism viewfinder, a weather-sealed body, and twin control dials, the Pentax K-30 offers a lot of bang for the buck. Throw in much the same imaging configuration as the mirrorless K-01, and you're looking at a mighty interesting camera.

Daar komt de K-30 toch wel goed uit. Voor hoge iso's is de K-5 zeker beter, merk ik ook met mijn K-01. Ik doe nooit de ruisreductie van de camera, want Pentax smeert iets teveel in het beeld met hun ruisonderdrukking.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #63 Gepost op: 7 november 2012, 17:21:59 »
De volledige review van Imaging Resource heb ik hier volgens mij nog niet zien langskomen: http://www.imaging-resource.com/PRODS/pentax-k30/pentax-k30A.HTM

Review Summary: Pentax takes features commonly associated with enthusiast-level DSLRs, and places them in a mid-range model that the rest of us can afford. With a great pentaprism viewfinder, a weather-sealed body, and twin control dials, the Pentax K-30 offers a lot of bang for the buck. Throw in much the same imaging configuration as the mirrorless K-01, and you're looking at a mighty interesting camera.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #62 Gepost op: 30 oktober 2012, 16:50:19 »
En (eindelijk) de review van dpreview:
www.dpreview.com/reviews/pentax-k-30/
Overigens: dpreview is eigenlijk extreem positief over de K-30. Hun belangrijkste reservatie is - natuurlijk - de video mogelijkheden. Maar als een DSLR voor mensen die vooral fotograferen zijn ze zeer lovend. De K-30 heeft een Silver award gekregen en blijkbaar is een goud wel serieus overwogen blijkens een opmerking van een admin op de Pentax talk gedeelte van de forum:

Citaat
It got itself a silver award (bottom of the conclusion page). We discussed this among all the reviewers and felt with the slightly sub-par video specification we could only give silver, but if you are mainly a stills shooter it might be a gold for you
Verliefd op de K-1

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #61 Gepost op: 29 oktober 2012, 21:23:24 »
En (eindelijk) de review van dpreview:
www.dpreview.com/reviews/pentax-k-30/
Verliefd op de K-1

Offline Soap

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1120
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #60 Gepost op: 29 oktober 2012, 21:23:18 »
http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-30/

The Final Word

If you are predominantly a stills shooter it is very hard to not recommend the Pentax K-30. It handles well, comes with an intuitive and thought-out user interface, has an excellent feature set for its price point, including weather-sealing and a fast 6 fps continuous shooting mode, and offers excellent image quality across the ISO range which can be further improved by shooting and processing Raw files.

As you can see most of the bullet points in the 'Cons' list at the top of this page are related to the K-30's video mode and if you are planning to regularly use the K-30 for capturing video the story is a slightly different one. While it records smooth and detailed 1080p video footage with no dedicated movie button, no external microphone socket and no ability to use AF during video recording the K-30 is not the obvious choice for any photographers who are thinking about venturing into more serious videography. Competitors such as Canon with the EOS 650D/Rebel T4i or Sony with the SLT-A65 offer more compelling products for this type of user.

For anyone else the Pentax K-30 is a very easy recommendation. It's at the top of its class in terms of feature set and high ISO performance, with Raw files that offer more processing flexibility than any other camera in its class. You'll have to decide for yourself if the K-30 is good enough to make you switch from another system but for existing Pentax shooters or new DSLR users focus on stills photography the Pentax K-30 is an excellent choice and easily earns itself our sliver award.

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

bbwijdieks

  • Gast
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #59 Gepost op: 20 september 2012, 16:03:53 »
Goed product waar Pentax hoge ogen mee kan gooien

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #58 Gepost op: 20 september 2012, 14:54:53 »
DxO score is binnen. Iets onder K-5 en ongeveer gelijk met K-01: www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Database/Pentax/K-30

Citaat
In the Pentax K-30 we see the excellent image quality of its Sony CMOS sensor, particularly with respect to high sensitivity and a very fine color depth that matches that of many full-frame reflex cameras. As for dynamic range, however, we see a slight retreat when compared to the Pentax K-5, which has the advantage of an 80 ISO setting (and thus more generous exposure latitude). At higher sensitivities, the K-30 sensor performance differs from its competitors’ because of significant smoothing that limits noise but affects image sharpness.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2012, 14:58:36 door joostdh »
Verliefd op de K-1

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #57 Gepost op: 17 september 2012, 09:31:50 »
Digital Camera Resources gaat al bijna 15 jaar mee. Net verschenen is de K30 review: www.dcresource.com/reviews/pentax/k30-review

Citaat
Overall, it's pretty hard not to like the Pentax K-30. For $850 (body only), you get a well-equipped, weather-sealed D-SLR that takes great photos. Sure, I wish it had better battery life, stereo sound recording, and HDMI output, but aside from those issues, there's little to complain about. Whether you're a Pentax enthusiast or someone looking for a first D-SLR, the K-30 is certainly well worth looking at.
Verliefd op de K-1

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #56 Gepost op: 28 augustus 2012, 08:59:18 »
Dpreview heeft een beginnetje gemaakt: de studio shot zijn er waardoor je kan vergelijk met andere camera’s:

- Eerste pagina: www.dpreview.com/previews/pentax-k-30
- Gelijk naar studio test shots RAW: http://www.dpreview.com/previews/pentax-k-30/6

Ziet er weer heel goed uit, ook op 1600 en 3200.
Verliefd op de K-1

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #55 Gepost op: 27 augustus 2012, 22:26:33 »
Blunty wil wel heel veel vertellen in zijn 8 min. videootje.
Gelukkig blijft hij wel eerlijk - hij is geen fanboy, als het niet goed is, zegt hij het ook.
"De buitenkant is een rommeltje qua materiaal" en "de std lens is echt niet scherp".
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

RonHendriks

  • Gast
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #54 Gepost op: 27 augustus 2012, 22:08:21 »
Blunty, een Aussie op Youtube, heeft altijd wel positieve reviews van Pentax producten....zo ook de K-30

rap van tong!

Synar

  • Gast
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #53 Gepost op: 27 augustus 2012, 21:35:11 »
Blunty, een Aussie op Youtube, heeft altijd wel positieve reviews van Pentax producten....zo ook de K-30

Pentax K-30 Review - Entry-Level DSLR - Does it Suck?

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #52 Gepost op: 15 augustus 2012, 21:33:58 »
Verliefd op de K-1

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #51 Gepost op: 12 augustus 2012, 11:27:49 »
Dan maar terug on topic: de reviews van K30 ::)

Hier de conclusie van Popular Photography, een aardig Amerikaan blad.

Verliefd op de K-1

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #50 Gepost op: 10 augustus 2012, 10:43:40 »
Herstel: Met andere woorden: weer een fantastische Pentax DSLR die de concurrentie het nakijken geeft en waarvan alleen de autofocus bijna net zo goed is als die van bestaande concurrerende modellen.

Ik zeg niet dat de concurrentie de K-30 het nakijken geeft, of andersom. Ik denk ook dat dat vrij persoonlijk is. Wil je bijvoorbeeld een draaibaar schermpje, dan zul je de K-30 niet overwegen.

Niet alleen het (in andere tests minder opvallend genoemde) item noemen wat beter zou kunnen. Overall lijkt dit niets af te doen aan het advies.

Ik zeg ook nergens dat de K-30 een slechte camera is. Als ik die conclusie al trek is dat mijn eigen conclusie en zo denk ik dat een ieder het beste zijn of haar eigen conclusie kan trekken.

Okay, ik kijk misschien ook met een PENTAXbril, maar slechts één onderdeel er uithalen vind ik niet juist

Ik wel. Hoe belangrijk dit onderdeel is voor jou, weet ik niet. Wat je ermee doet, weet ik ook niet, en dat moet je ook helemaal zelf weten. Maar het is niet de eerste keer dat Pentax op AF-gebied achterloopt op de rest. De *Ist serie had ook al dezelfde layout met 11 punten. Pentax lijkt er wat dat betreft gewoon weinig aan te doen.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #49 Gepost op: 10 augustus 2012, 10:36:37 »
Nou, ik vind eigenlijk dat je van een nieuw uitgekomen camera mag verwachten dat die minstens op hetzelfde niveau staat als de concurrentie, ongeacht het merkje dat boven de lensmount staat. Nou weet ik wel dat autofocus maar 1 aspect is, maar ten eerste is het al jarenlang een verbeterpunt bij Pentax en ten tweede is het voor mij wel een belangrijk aspect.

+1
Het is niet zo dat het iets onbekends is ... lijkt me zeker een aandachtspuntje waar de ontwikkelafdeling extra aandacht aan gegeven moet hebben.
Ik heb toch al een aantal opmerkingen gelezen dat dit een rede was om uit te kijken naar een ander merk. En om nu veel $$ uit te geven aan een nieuwe camera, terwijl je weet dat ......
Gaat zeker meespelen als er keuzes gemaakt gaan worden.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #48 Gepost op: 10 augustus 2012, 10:25:01 »
De reviews van de Pentax FF moeten  op dat gebied duidelijk positiever zijn .. anders hebben ze al verloren voor dat de camera echt beschikbaar komt.

Nou, ik vind eigenlijk dat je van een nieuw uitgekomen camera mag verwachten dat die minstens op hetzelfde niveau staat als de concurrentie, ongeacht het merkje dat boven de lensmount staat. Nou weet ik wel dat autofocus maar 1 aspect is, maar ten eerste is het al jarenlang een verbeterpunt bij Pentax en ten tweede is het voor mij wel een belangrijk aspect.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #47 Gepost op: 10 augustus 2012, 10:24:56 »
Met andere woorden: weer een Pentax DSLR waarvan de autofocus bijna net zo goed is als die van bestaande concurrerende modellen? ??? :o :-X

Herstel: Met andere woorden: weer een fantastische Pentax DSLR die de concurrentie het nakijken geeft en waarvan alleen de autofocus bijna net zo goed is als die van bestaande concurrerende modellen.

Niet alleen het (in andere tests minder opvallend genoemde) item noemen wat beter zou kunnen. Overall lijkt dit niets af te doen aan het advies.

Okay, ik kijk misschien ook met een PENTAXbril, maar slechts één onderdeel er uithalen vind ik niet juist

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #46 Gepost op: 10 augustus 2012, 10:18:30 »
Met andere woorden: weer een Pentax DSLR waarvan de autofocus bijna net zo goed is als die van bestaande concurrerende modellen? ??? :o :-X


De reviews van de Pentax FF moeten  op dat gebied duidelijk positiever zijn .. anders hebben ze al verloren voor dat de camera echt beschikbaar komt.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #45 Gepost op: 10 augustus 2012, 09:49:42 »
Met andere woorden: weer een Pentax DSLR waarvan de autofocus bijna net zo goed is als die van bestaande concurrerende modellen? ??? :o :-X
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #44 Gepost op: 9 augustus 2012, 18:37:01 »
Mooie review op Pocketlint.com: http://www.pocket-lint.com/review/5947/pentax-k-30-weather-sealed-rugged-affordable-DSLR-review

Citaat
The Pentax K-30 shows off what a DSLR can do without blowing the budget. But that doesn’t mean this DSLR scrimps on its features. Far from it, it blows most of the competition out of the water.
(...)
Of all features it’s the autofocus system that’s the only slight letdown. It’s good, but it’s not as fast, particularly in dim light, compared to some of the (slightly pricier) competition. If that one thing was improved it’s hard to see how this wouldn’t be a 10/10 star product. It’s great stuff.
Verliefd op de K-1

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Reviews en tests Pentax K30
« Reactie #43 Gepost op: 9 augustus 2012, 14:05:21 »
Zeer uitgebreide test op de foto site digitalcamerainfo.com met vergelijkende foto’s mbt K-5, Nikon D5100, Sony A55 en Canon 600D:
http://www.digitalcamerainfo.com/content/Pentax-K-30-Digital-Camera-Review.htm

Citaat
We’d recommend the K-30 to anyone looking for a sub-$1000 model to take to an environment where dust or moisture are a constant concern. Even if that’s not an issue, the K-30 still handles great and offers performance similar to its peers from Canon and Nikon at this price point. It’s not for absolute beginners and it’s certainly not for video shooters, but the K-30—when paired with an appropriate lens—can go places other DSLRs at this price simply cannot.
Verliefd op de K-1