Auteur Topic: Instellingen  (gelezen 2042 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Instellingen
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2007, 12:26:15 »
Citaat
Mijn kamera staat nagenoeg altijd op Av (diafragma). In die stand bepaal ik het diafragma met het achterste wieltje. Met het voorste wieltje bepaal ik de over - of onderbelichting en verder bepaald de kamera aan de hand van deze instellingen (mijn wensen) de bijbehorende sluitertijd. Zo heb ik volledige controle over de scherpte diepte en de belichting van de foto.
Ik schiet alles in RAW dus doe geen instellingen voor verscherpen of kleurcorrecties daar die alleen op jpg werken. ISO meestal zo laag mogelijk tenzij ik binnen wil fotograferen zonder flitser. Dan gebruik ik hogere ISO om toch nog uit de hand te kunnen fotograferen.

Alle correcties of bewerkingen in Photoshop CS2, nooit op de camera.

Ik gebruik TAv. Zelfde reden als boven, diafragma en sluitertijd met de wieltjes instellen en ik heb iets meer speelruimte omdat de camera de ISO tussen 100-400 instelt  :). Ik schiet ook in RAW (DNG).  
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Instellingen
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2007, 12:26:15 »

admin

  • Gast
Re: Instellingen
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2007, 21:44:00 »
Mijn kamera staat nagenoeg altijd op Av (diafragma). In die stand bepaal ik het diafragma met het achterste wieltje. Met het voorste wieltje bepaal ik de over - of onderbelichting en verder bepaald de kamera aan de hand van deze instellingen (mijn wensen) de bijbehorende sluitertijd. Zo heb ik volledige controle over de scherpte diepte en de belichting van de foto.
Ik schiet alles in RAW dus doe geen instellingen voor verscherpen of kleurcorrecties daar die alleen op jpg werken. ISO meestal zo laag mogelijk tenzij ik binnen wil fotograferen zonder flitser. Dan gebruik ik hogere ISO om toch nog uit de hand te kunnen fotograferen.

Alle correcties of bewerkingen in Photoshop CS2, nooit op de camera.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Instellingen
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2007, 20:53:43 »
Beste K10-ers!

Zijn jullie allemaal ook zo ondersteboven van de mogelijkheden tot instellen van de K10? Elke dag ontdek ik wel weer wat nieuws.
Ik zou graag van jullie willen weten welke basisinstellingen (menu) jullie gebruiken voor jullie foto's. Ik hang nog steeds rond binnen JPEG (en ga in sepember starten met een cursus hier in Rotjeknor om ook meer met RAW te kunnen werken. Voorlopig dus nog onbekend terrein voor mij!).
Ik lees op andere sites dat men er graag voor kiest bij de K10d de sharpness met één stapje te plussen en de kleurinstelling (image tone / beeldtint) ipv "natural" op "bright" te zetten. Beide heb ik uitgeprobeerd. De scherpte neemt door dit kleine stapje niet noemenswaardig toe, althans, ik zie het (nog) niet! De instelling "bright" is weldegelijk merkbaar. Alleen vind ik dan dat de kleuren wel erg dramatisch worden, maar dat is een kwestie van smaak. Dit laatste geldt ook voor het plussen van de kleurverzadiging. Vwb de andere instellingen zoef ik de foto's in de fabrieksinstelling (10m), dus echt wilde ervaringen heb ik hier nog niet mee. Maarrrr: hoe stellen jullie de camera in??

Groet,

Wytze