Auteur Topic: tennisfoto,s  (gelezen 3590 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2008, 13:24:31 »
Het is natuurlijk prima als Jack hier foto's plaatst, maar daarom hoef je je eigen foto's toch niet weg te halen? :-?
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:  tennisfoto,s
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2008, 13:24:31 »

Offline Adrie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #17 Gepost op: 12 april 2008, 13:04:19 »
Citaat
Adrie, wat is er met de foto's gebeurd? Heb je ze weggehaald bij photobucket of iets anders misschien?
Carel

Hoi Carel,

Ik weet het niet, maar van mij mag je dit onderwerp weghalen, jack zou nog foto,s plaatsen,maar dat is niet gebeurd.

GR Adrie
SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm al/ Sigma Zoom1:4-5.6 DC 55- 200mm / SMC Pentax-M 1:1.7 50 mm / Unitax MC auto zoom 1:4.0 80-200mm

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2008, 00:36:07 »
Adrie, wat is er met de foto's gebeurd? Heb je ze weggehaald bij photobucket of iets anders misschien?
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Adrie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #15 Gepost op: 7 april 2008, 13:41:06 »
Citaat
Adrie,

Natuurlijk is 2.8 fijn om me te werken maar ruis vind ik bij sportfoto's niet zo erg. Belangrijker is goed te timen. Ik probeer er zelf altijd voor te zorgen dat ik de bal ook in beeld krijg. Heel veel schieten geeft je wat meer gevoel voor timing. Als je het spelletje zelf speelt helpt het om ook goed te kunnen onschatten wat een speler gaat doen zodat je tot mooie resultaten komt. Eerlijk gezegd vindt ik deze niet zo bijzonder. Ik zal morgen wat foto's bij plaatsen om te laten zien wat ik bedoel.

Jack

PFFFFFFFFFFFF, ik ga het geloof ik maar opgeven om hier te kijken?

Gr Adrie  :(

SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm al/ Sigma Zoom1:4-5.6 DC 55- 200mm / SMC Pentax-M 1:1.7 50 mm / Unitax MC auto zoom 1:4.0 80-200mm

Offline Adrie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #14 Gepost op: 5 april 2008, 12:58:26 »
Citaat
Adrie,

Natuurlijk is 2.8 fijn om me te werken maar ruis vind ik bij sportfoto's niet zo erg. Belangrijker is goed te timen. Ik probeer er zelf altijd voor te zorgen dat ik de bal ook in beeld krijg. Heel veel schieten geeft je wat meer gevoel voor timing. Als je het spelletje zelf speelt helpt het om ook goed te kunnen onschatten wat een speler gaat doen zodat je tot mooie resultaten komt. Eerlijk gezegd vindt ik deze niet zo bijzonder. Ik zal morgen wat foto's bij plaatsen om te laten zien wat ik bedoel.

Jack


Hoi Jack,

Ik wacht nog op de foto,s ,om te kijken wat je bedoelt.
Geef ook even aan welke lens je  hierbij hebt gebruikt ?

Gr Adrie
SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm al/ Sigma Zoom1:4-5.6 DC 55- 200mm / SMC Pentax-M 1:1.7 50 mm / Unitax MC auto zoom 1:4.0 80-200mm

Offline Adrie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2008, 12:49:58 »
Citaat
Er wordt hier gezegd dat je aan een snellere telelens moet denken. Dat is op zichzelf een prima advies, maar wel duur. De vraag is of het je datgene oplevert wat je er van verwacht: scherpe sportfotos bij minder licht.
Allereerst is de sigma er nog niet. Deze komt op zijn vroegst eind mei begin juni...in amerika in de winkels. Alternatieven zijn op komst (Tamron), maar ik zou zeker even wachten op de eerste tests van deze lens. De Tamron 17-50 gaat mij iets te vaak terug naar de fabriek op dit moment.

Ik zie dat je een F4 Unitax hebt. Niet te vergelijken met een top zoom tot 200 mm maar hij levert wel F4 over de hele range.  Zeker fotograferen tijdens avondtennis vraagt om snelle lenzen en werken op hogere iso. Schroef dat ding er gewoon eens op en kijk eens wat de sluitertijd bij dit avondlicht-lampicht bij maximale iso wordt (maximaal is die iso-waarde waarbij je denkt nog met de ruis akkkoord te kunnen gaan). Je weet dat je met een goede lens met nog sneller F2.8 slechts één stop wint (halvering sluitertijd) dus je kunt vrij aardig inschatten of je iso range ver genoeg gaat (nog hogere iso betekent nog snellere sluitertijd mogelijk). Ik ga ervan uit dat je minimaal 1/250 sec nodig hebt voor dit soort fotos, maar dan moet je jezelf beperken tot wat hierboven is gezegd: gebruik het einde van de beweging. Liefst sneller dan 1/400 sec.

lock

Oké Lock ,

Dat zou ik ook eens kunnen proberen,tennisseizoen is inmiddels begonnen dus, wat let mij!
Bedankt voor je advies!!!

Gr Adrie


SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm al/ Sigma Zoom1:4-5.6 DC 55- 200mm / SMC Pentax-M 1:1.7 50 mm / Unitax MC auto zoom 1:4.0 80-200mm

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2008, 11:52:59 »
Er wordt hier gezegd dat je aan een snellere telelens moet denken. Dat is op zichzelf een prima advies, maar wel duur. De vraag is of het je datgene oplevert wat je er van verwacht: scherpe sportfotos bij minder licht.
Allereerst is de sigma er nog niet. Deze komt op zijn vroegst eind mei begin juni...in amerika in de winkels. Alternatieven zijn op komst (Tamron), maar ik zou zeker even wachten op de eerste tests van deze lens. De Tamron 17-50 gaat mij iets te vaak terug naar de fabriek op dit moment.

Ik zie dat je een F4 Unitax hebt. Niet te vergelijken met een top zoom tot 200 mm maar hij levert wel F4 over de hele range.  Zeker fotograferen tijdens avondtennis vraagt om snelle lenzen en werken op hogere iso. Schroef dat ding er gewoon eens op en kijk eens wat de sluitertijd bij dit avondlicht-lampicht bij maximale iso wordt (maximaal is die iso-waarde waarbij je denkt nog met de ruis akkkoord te kunnen gaan). Je weet dat je met een goede lens met nog sneller F2.8 slechts één stop wint (halvering sluitertijd) dus je kunt vrij aardig inschatten of je iso range ver genoeg gaat (nog hogere iso betekent nog snellere sluitertijd mogelijk). Ik ga ervan uit dat je minimaal 1/250 sec nodig hebt voor dit soort fotos, maar dan moet je jezelf beperken tot wat hierboven is gezegd: gebruik het einde van de beweging. Liefst sneller dan 1/400 sec.

lock
« Laatst bewerkt op: 4 april 2008, 11:53:32 door lock »

Offline Adrie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2008, 22:57:30 »
Citaat
Adrie,

Natuurlijk is 2.8 fijn om me te werken maar ruis vind ik bij sportfoto's niet zo erg. Belangrijker is goed te timen. Ik probeer er zelf altijd voor te zorgen dat ik de bal ook in beeld krijg. Heel veel schieten geeft je wat meer gevoel voor timing. Als je het spelletje zelf speelt helpt het om ook goed te kunnen onschatten wat een speler gaat doen zodat je tot mooie resultaten komt. Eerlijk gezegd vindt ik deze niet zo bijzonder. Ik zal morgen wat foto's bij plaatsen om te laten zien wat ik bedoel.

Jack

Okay Jack ,

Ik vind ook dat het beter kan (moet)en sta dus open voor goede raad ,en zie je foto,s graag tegemoet!

Adrie
SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm al/ Sigma Zoom1:4-5.6 DC 55- 200mm / SMC Pentax-M 1:1.7 50 mm / Unitax MC auto zoom 1:4.0 80-200mm

Offline jack_schouten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 345
  • Geslacht: Man
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2008, 20:51:59 »
Adrie,

Natuurlijk is 2.8 fijn om me te werken maar ruis vind ik bij sportfoto's niet zo erg. Belangrijker is goed te timen. Ik probeer er zelf altijd voor te zorgen dat ik de bal ook in beeld krijg. Heel veel schieten geeft je wat meer gevoel voor timing. Als je het spelletje zelf speelt helpt het om ook goed te kunnen onschatten wat een speler gaat doen zodat je tot mooie resultaten komt. Eerlijk gezegd vindt ik deze niet zo bijzonder. Ik zal morgen wat foto's bij plaatsen om te laten zien wat ik bedoel.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

edwindev

  • Gast
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #9 Gepost op: 3 april 2008, 17:45:39 »
Citaat
Bedoel je de lens die hier tussen staat:

SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm al/ Sigma Zoom1:4-5.6 DC 55- 200mm / SMC Pentax-M 1:1.7 50 mm / Unitax MC auto zoom 1:4.0 80-200mm
Weet jij ook nog waarom er bij de foto,s geen exif gegevens staan ?
Die lens bedoelt hij inderdaad.

Bij het verkleinen van je foto's zijn de exif-gegevens verloren gegaan. In Photoshop moet je bijvoorbeeld opslaan met "Opslaan als..." i.p.v. "Opslaan voor het web". Deze laatste verwijdert de exif-gegevens.

Ik kan me vinden in de berekening van Peter over de 1/90s. Maar volgens mij kan je 1/125s halen door gebruik te maken van een monopod of een gewoon statief. Een kwestie van uitproberen lijkt me.

Offline Adrie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #8 Gepost op: 3 april 2008, 17:36:41 »
Citaat
Adrie,

Je voelt de bui denk ik al hangen? Nee ik lach je niet uit, hoor!
Maar wel een glimlach van herkenning. Dit mag wel he?

Foto 4 met 1 speler:
Ik heb 's avonds wel eens een kantoorgebouw met 1/15s uit de hand proberen vast te leggen. Is toch een prima foto geworden.
Het voordeel is dat een gebouw netjes blijft staan. Bij sport kan je dit dus echt vergeten. Zelf als je de iso op 800 had gezet zat je met een sluitertijd van 1/20s echt veel te laag.

Foto 2 met 2 spelers:
Met 800 iso zit je hier op 1/45s. Het verschil met foto 4 is dat deze opname op een andere locatie is gemaakt. Waarschijnlijk was het licht hier op de baan een stuk beter dan in de sporthal. Daarbij zijn de spelers ook nog eens veel minder in actie dan de speler op foto 4.
Je ziet het verschil in scherpte tussen de voorste speler en het racket. Dit verschil zou op zich een mooi resultaat kunnen geven. Ik denk dat met 1/125 sec de speler (is niet zo actief!) goed scherp zou zijn geweest waarbij je nog de beweging van het racket kunt zien.

Met een lichtsterkere lens van f 2.8 kom je voor deze foto op een sl.tijd van 1/90s. De sluitertijd blijft hiermee aan de lange kant. Je kunt dan nog de iso gaan verhogen naar 1600 om op 1/125s te komen. Houdt dan wel rekening met ruis in je foto, vooral in de donkere gedeeltes van de foto (Neat Image?).
Met een 50mm 1.7 lens zit je qua lichtsterkte al weer iets beter en kun je altijd nog een gedeelte uit de foto croppen. Probeer het eens uit met een M 50mm 1.7, op marktplaats regelmatig te koop voor een paar tientjes. Wel handmatige belichting en scherpstelling. Mocht je dan nog niet tevreden zijn met de resultaten tijdens het sportgebeuren dan heb je nog altijd een prachtlens over die je voor andere doeleinden kunt gebruiken.

De belichting op de baan is erg belangrijk en ook met een 1.7 lens geldt nog steeds: veel foto's maken en hopen op een aantal goede. Probeer de foto's te maken aan het eind van de beweging en niet tijdens de beweging.

Peter

Hoi Peter,

Bedoel je de lens die hier tussen staat:

SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm al/ Sigma Zoom1:4-5.6 DC 55- 200mm / SMC Pentax-M 1:1.7 50 mm / Unitax MC auto zoom 1:4.0 80-200mm
Weet jij ook nog waarom er bij de foto,s geen exif gegevens staan ?
SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm al/ Sigma Zoom1:4-5.6 DC 55- 200mm / SMC Pentax-M 1:1.7 50 mm / Unitax MC auto zoom 1:4.0 80-200mm

Peter

  • Gast
Re:  tennisfoto,s
« Reactie #7 Gepost op: 3 april 2008, 16:03:23 »
Adrie,

Je voelt de bui denk ik al hangen? Nee ik lach je niet uit, hoor!
Maar wel een glimlach van herkenning. Dit mag wel he?

Foto 4 met 1 speler:
Ik heb 's avonds wel eens een kantoorgebouw met 1/15s uit de hand proberen vast te leggen. Is toch een prima foto geworden.
Het voordeel is dat een gebouw netjes blijft staan. Bij sport kan je dit dus echt vergeten. Zelf als je de iso op 800 had gezet zat je met een sluitertijd van 1/20s echt veel te laag.

Foto 2 met 2 spelers:
Met 800 iso zit je hier op 1/45s. Het verschil met foto 4 is dat deze opname op een andere locatie is gemaakt. Waarschijnlijk was het licht hier op de baan een stuk beter dan in de sporthal. Daarbij zijn de spelers ook nog eens veel minder in actie dan de speler op foto 4.
Je ziet het verschil in scherpte tussen de voorste speler en het racket. Dit verschil zou op zich een mooi resultaat kunnen geven. Ik denk dat met 1/125 sec de speler (is niet zo actief!) goed scherp zou zijn geweest waarbij je nog de beweging van het racket kunt zien.

Met een lichtsterkere lens van f 2.8 kom je voor deze foto op een sl.tijd van 1/90s. De sluitertijd blijft hiermee aan de lange kant. Je kunt dan nog de iso gaan verhogen naar 1600 om op 1/125s te komen. Houdt dan wel rekening met ruis in je foto, vooral in de donkere gedeeltes van de foto (Neat Image?).
Met een 50mm 1.7 lens zit je qua lichtsterkte al weer iets beter en kun je altijd nog een gedeelte uit de foto croppen. Probeer het eens uit met een M 50mm 1.7, op marktplaats regelmatig te koop voor een paar tientjes. Wel handmatige belichting en scherpstelling. Mocht je dan nog niet tevreden zijn met de resultaten tijdens het sportgebeuren dan heb je nog altijd een prachtlens over die je voor andere doeleinden kunt gebruiken.

De belichting op de baan is erg belangrijk en ook met een 1.7 lens geldt nog steeds: veel foto's maken en hopen op een aantal goede. Probeer de foto's te maken aan het eind van de beweging en niet tijdens de beweging.

Peter

Offline Adrie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
Re: Sport: tennisfoto,s
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2008, 14:23:39 »
Citaat
Adrie, ik ben benieuwd met welke sluitertijd je de avondfoto's hebt gemaakt. Kan ik nl niet zien in de eigenschappen.

De dagfoto's zien er overigens prima uit.
Peter



Hoi Peter,

Ik heb de foto,s opgezocht ,ze stonden nog op het kaartje.
Je moet wel beloven om niet te lachen,want daar klopt volgens mij helemaal niets van !
Ik had de camera toen net in mijn bezit en zou wel eens foto,s maken,en heb daar allerlei standen en instellingen geprobeerd,met dit resultaat.
De avond foto met 1 speler erop heeft de volgende instellingen :
Iso-400
f :4.0
En een sluitertijd van 1/15.
De andere foto s,avonds  met 2 spelers :
iso: 800
F:4.0
en een sluitertijd van 1/45
Hoe komt het dat de exif gegevens niet bij de foto,s zitten?

Gr Adrie
« Laatst bewerkt op: 3 april 2008, 17:31:20 door Adanjo »
SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm al/ Sigma Zoom1:4-5.6 DC 55- 200mm / SMC Pentax-M 1:1.7 50 mm / Unitax MC auto zoom 1:4.0 80-200mm

Peter

  • Gast
Re: Sport: tennisfoto,s
« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2008, 13:56:02 »
Adrie, ik ben benieuwd met welke sluitertijd je de avondfoto's hebt gemaakt. Kan ik nl niet zien in de eigenschappen.

De dagfoto's zien er overigens prima uit.
Peter

edwindev

  • Gast
Re: Sport: tennisfoto,s
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2008, 10:36:58 »
Citaat
Hoe of waarmee kan jij de exif -info zien?
Hiervoor zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van Opanda. Het behouden van je exif-informatie is afhankelijk van de wijze waarop je de foto's opslaat.

Citaat
Waar zou de witbalans op moeten staan, zodat de foto,s niet geel meer zijn?
Ik denk op lamplicht, maar dit kan je zelf even testen door verschillende foto's te maken met verschillende witbalans-instellingen. Wanneer je in het RAW-formaat fotografeert kan je de witbalans ook eenvoudig zelf aanpassen in je fotobwerkingsprogramma.

Citaat
Moet overdag de SR ook uit staan?
In principe kan je SR altijd aan hebben staan, tenzij de camera op een statief staat. Er valt dan namelijk geen beweging te corrigeren, waardoor de SR juist zorgt voor beweging in je foto's.

Citaat
De 70-200 lens,welk merk mag/moet dat zijn?
Niets moet, alles mag. Sigma heeft in ieder geval al een 70-200 in het aanbod voor Pentax. Tamron heeft of komt binnenkort ook met een 70-200 f/2.8 voor Pentax. Uiteraard kan je ook kijken naar de 50-135 f/2.8 van Pentax. Voordeel is dat deze weathersealed is. Nadeel is dat deze een korter bereik heeft.

Offline Adrie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
Re: Sport: tennisfoto,s
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2008, 10:13:26 »
Citaat
Helaas ontbreekt in een aantal foto's de exif-info. Gelukkig staat deze in de tweede foto wel.

De twee dagfoto's zijn volgens mij wel goed gelukt. Wellicht dat er nog iets te winnen valt door je ISO-waarde iets te verhogen (of met een sneller lens te werken van f/2.8). Zoals in het andere topic al genoemd, zou je deze foto's kunnen maken door alvast te focussen op je onderwerp en oefenen met op het juiste moment afdrukken.

Voor de avondfoto's zou ik zeker gaan kijken naar een 70-200 f/2.8. Deze lens is lichtsterker/ sneller dan je huidige lens. Als je daarnaast gebruik gaat maken van een monopod, moet het denk ik wel gaan lukken (wel SR uitzetten!) om de tennisser scherp op de foto te krijgen. Het voorkomen van een bewegende bal en racket zal altijd wel een probleem blijven, maar dat is volgens mij ook geen groot probleem.

Tot slot zou ik ook even kijken naar je witbalans bij de avondfoto's. De twee avondfoto's zijn te geel.


Hallo Edwin,

Hoe of waarmee kan jij de exif -info zien?
Waar zou de witbalans op moeten staan, zodat de foto,s niet geel meer zijn?
Moet overdag de SR ook uit staan?
De 70-220 lens,welk merk mag/moet dat zijn?

GR Adrie
SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm al/ Sigma Zoom1:4-5.6 DC 55- 200mm / SMC Pentax-M 1:1.7 50 mm / Unitax MC auto zoom 1:4.0 80-200mm

edwindev

  • Gast
Re: Sport: tennisfoto,s
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2008, 09:28:07 »
Helaas ontbreekt in een aantal foto's de exif-info. Gelukkig staat deze in de tweede foto wel.

De twee dagfoto's zijn volgens mij wel goed gelukt. Wellicht dat er nog iets te winnen valt door je ISO-waarde iets te verhogen (of met een sneller lens te werken van f/2.8). Zoals in het andere topic al genoemd, zou je deze foto's kunnen maken door alvast te focussen op je onderwerp en oefenen met op het juiste moment afdrukken.

Voor de avondfoto's zou ik zeker gaan kijken naar een 70-200 f/2.8. Deze lens is lichtsterker/ sneller dan je huidige lens. Als je daarnaast gebruik gaat maken van een monopod, moet het denk ik wel gaan lukken (wel SR uitzetten!) om de tennisser scherp op de foto te krijgen. Het voorkomen van een bewegende bal en racket zal altijd wel een probleem blijven, maar dat is volgens mij ook geen groot probleem.

Tot slot zou ik ook even kijken naar je witbalans bij de avondfoto's. De twee avondfoto's zijn te geel.

Offline Adrie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
tennisfoto,s
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2008, 20:59:21 »
Hallo,

Zoals gevraagd zou ik hier wat foto,s plaatsen,met betrekking tot het beter maken van tennisfoto,s.(evt het kopen van een andere lens)
Dus bij deze 2 dag en 2 avond opnames.
E.e.a is besproken op een andere plek in het forum, onder algemene discussie met o.a andremz5


GR Adrie

[size=9]edit vulcan: fout in fototag gecorrigeerd.[/size]



« Laatst bewerkt op: 5 april 2008, 10:37:07 door Vulcan »
SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm al/ Sigma Zoom1:4-5.6 DC 55- 200mm / SMC Pentax-M 1:1.7 50 mm / Unitax MC auto zoom 1:4.0 80-200mm