Auteur Topic: Carl Zeiss Jena Sonnar 135/3,5 ... een excellente vreemdganger in de Efteling  (gelezen 1891 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eeyore_nl

  • Gast
Ja, het lijken me mooie kleuren toe. Ik heb al een smc M-135 f/3.5, anders zou ik misschien ook wel eens de M42 route op gaan ...

De Pentax? Die heb ik ook (althans, de directe p-draad voorganger), maar die heeft een heel ander karakter dan de Sonnar. Het is ook een heel ander ontwerp.

Het is de moeite waard om ze allebei te hebben.


Edit: ik heb de Pentax SMC Takumar 135/3,5 maar dat is optisch hetzelfde objectief als de SMC M-135/3,5. Met dezelfde kwaliteit lenscoating.

Het Nederlandstalig Pentaxforum


Alwin

  • Gast
Ja, het lijken me mooie kleuren toe. Ik heb al een smc M-135 f/3.5, anders zou ik misschien ook wel eens de M42 route op gaan ...

eeyore_nl

  • Gast
Foto 3 vind ik erg leuk. Zou je een foto van het gebruikte objectief willen plaatsen?

Natuurlijk, hij zit alleen wel op een Canon camera ...

Sonnar 135/3.5

Tip: De "aus Jena" objectieven waren alleen voor de export bestemd, en vaker van betere kwaliteit.
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2010, 22:14:09 door eeyore_nl »

Offline Jurrien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 318
  • Geslacht: Man
  • K 20, een uitdaging!
Foto 3 vind ik erg leuk. Zou je een foto van het gebruikte objectief willen plaatsen?
DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL II | Sigma APO DG 1:4-5.6 70-300mm | Sigma 1:2.8 28mm | Sigma 1:4-5.6 70-210 | Petri 1:2.0 50mm | Petri 1:3.5-4.5 35-135mm | Kenlock 1:5.6 100-300 mm

kdj4

  • Gast
dit zijn een paar mooie kleurrijke foto's

en ja de scherpte is niks mis mee  :good:

gr kees.

eeyore_nl

  • Gast
Overigens, en dat maakt het ook voor Pentax-gebruikers interessant; dit objectief is (met een M42-adapter) probleemloos te gebruiken op een Pentax-body, en absoluut de moeite waard!

Ter illustratie: ik heb er twee jaar geleden 30 euro voor betaald (in nieuwstaat). Inmiddels zijn de prijzen wel gestegen, maar ik denk dat je nog steeds wel tegen koopjes aan kunt lopen. De Sonnar-objectieven (het is een design dat ook door bijvoorbeeld Jupiter wordt gebruikt) hebben weer een heel ander karakter dan Pentax Takumar objectieven; daarom is het leuk om beiden te hebben.
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2010, 17:24:13 door eeyore_nl »

eeyore_nl

  • Gast
Carl Zeiss Jena Sonnar 135/3,5 ... een excellente vreemdganger in de Efteling
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2010, 17:01:42 »
Ik denk dat dit mijn favoriete objectief is; de CZJ Sonnar 135/3,5 (single coated uitvoering). Heel mooie onscherpte, en mooie contrastrijke kleuren.

Hier zijn een paar voorbeelden, overigens genomen met een non-Pentax body, om de kwaliteiten van dit objectief te laten zien: Het zijn foto's van een bezoek aan de Efteling, afgelopen jaar.

Efteling, de kikkerkoning


De laatste balonnen van de dag


De trollenkoning