Auteur Topic: Middeleeuws festijn in Doornenburg  (gelezen 1210 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Middeleeuws festijn in Doornenburg
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2016, 12:37:33 »
Fijn om naar te kijken en idd is zwart-wit een goede keus....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Middeleeuws festijn in Doornenburg
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2016, 12:37:33 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Middeleeuws festijn in Doornenburg
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2016, 12:28:04 »
Mooie foto's hoor!
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Middeleeuws festijn in Doornenburg
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2016, 12:51:34 »
Oeps na al dat typen bijna de boogschutters vergeten:

... Foto 2 super de concentratie en actie vastgelegd bij deze boogschutster!!!   
Ja, je hebt gelijk het is een boogschutster. Ze viel me op tussen al die heren, ook doordat haar helm mooi roestig was terwijl bijna alle helmen glimmend gepoetst waren.

... Schieten die longbows op een tegenstander, aan de gewatteerde uitrusting te zien?
Er waren twee partijen, waarbij elke partij een groep boogschutters bezat. Deze boogschutters schoten alleen op elkaar niet op de ridders. Of dit de reden is dat ze een gewatteerde uitrusting hebben weet ik niet zeker.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Middeleeuws festijn in Doornenburg
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2016, 12:42:02 »
Heren allereerst bedankt voor jullie reacties. Het was inderdaad een erg leuk evenement, waarbij verschillende groepen vanuit alle windstreken (ook vanuit het buitenland) naar Doornenburg waren gekomen. Ze proberen dan gedurende zo'n weekeinde zo veel mogelijk als middeleeuwse ridder, boogschutter, muzikant, ... te leven. Ondanks dat het terrein door hevige regenbuien één modderpoel was geworden, had iedereen er erg veel plezier in.

De foto's heb ik om drie redenen in zwart/wit omgezet:
- Het past volgens mij goed bij de sfeer, ze hadden toen volgens mij namelijk nog geen kleurenfoto's  ;)
- Publiek of andere storende onderwerpen in de achtergrond, vallen bij zwart/wit minder op
- Ik ben we me wat meer aan het verdiepen in omzetten naar z/w, dit is dus een leuke oefening

Wat het meer pit in de foto's betreft: De zon scheen die middag vaak erg vel, waardoor er behoorlijk diepe schaduwen ontstonden. Omdat ik bij foto 2 en 5 de gezichten (die zich in de schaduw van de helm bevinden) toch goed zichtbaar wilde maken, heb ik de donkere partijen wat opgelicht. Hierdoor zouden deze twee foto's inderdaad wat pit verloren kunnen hebben.

Ik heb de foto's m.b.v. 'Faststone' eerst omgezet naar grijstinten. Daarna heb ik wat lopen optimaliseren m.b.v. verzadiging, regeling overbelichting en regeling onderbelichting. Zoals gezegd zijn dit wat vingeroefeningen om te kijken waar ik, wat dit betreft, binnen 'Faststone' vast loop. Eerste punt waar ik in ieder geval tegen aan loop is dat ik geen invloed heb in het proces van omzetten naar grijstinten. Ik zal eens kijken wat Nik Silver Efex op dat gebied meer te bieden heeft (Bedankt voor de tip Erik).

Groet,  Peter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Middeleeuws festijn in Doornenburg
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2016, 21:44:21 »
[...]maar ik mis wel wat pit. Meer contrast mag wel
Ik twijfelde er over maar ben het met je eens!

@Peter: hoe zet jij je foto's om naar z/w?

Nik Silver Efex is overigens een geweldig filter om z/w-foto's te maken. Is gratis en werkt ook als "stand-alone" (alleen jpeg in dat geval)
http://www.moorfotografie.nl/nik-gratis-hoe-gebruiken/

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Middeleeuws festijn in Doornenburg
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2016, 21:28:09 »
Sterke foto's.
Schieten die longbows op een tegenstander, aan de gewatteerde uitrusting te zien?
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Middeleeuws festijn in Doornenburg
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2016, 21:24:47 »
hele mooie registratie, ze lijken echt veel plezier te hebben.
Z/W is inderdaad wel een goede keuze, maar ik mis wel wat pit. Meer contrast mag wel

risseeuw

  • Gast
Re: Middeleeuws festijn in Doornenburg
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2016, 19:07:42 »
Zeer fraaie sfeerimpressie van dit evenement in prachtig zwart/wit.
Foto 2 super de concentratie en actie vastgelegd bij deze boogschutster!!!   

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Middeleeuws festijn in Doornenburg
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2016, 18:50:42 »
Heel fraai beeldverslag van dit evenement met mooie scherpe opnames en mooi verloop in de scherpte!
De keuze voor z/w is natuurlijk helemaal super!

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Middeleeuws festijn in Doornenburg
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2016, 16:48:09 »
Begin deze maand werd er een meerdaags middeleeuws festijn rond kasteel Doornenburg gehouden. Daar de computer nu weer naar behoren functioneert kan ik eindelijk een kleine impressie van dit leuke (maar blubberige) festijn geven.

1.


2.


3.


4.


5.


Groet,  Peter