Auteur Topic: Kasteel Duivenvoorde  (gelezen 1627 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Kasteel Duivenvoorde
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2018, 12:15:19 »
Bij foto 3 helemaal een probleem ;)...
:lolk:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Kasteel Duivenvoorde
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2018, 12:15:19 »

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Kasteel Duivenvoorde
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2018, 21:57:20 »
Mooie foto's.

(...)

Het valt bijna niet op, maar misschien zijn de muren op foto 1 nét niet helemaal recht. Dit lijkt me eerder een lensfout te zijn dan dat dit op het gebouw zelf terug te vinden is. LR heeft daar lenscorrecties voor, Corel Aftershot ook. Heeft de K1 ook niet de mogelijkheid lenscorrectie toe te passen?

(...)

Bij foto 3 helemaal een probleem ;). Los daarvan vind ik dat wel een mooie foto en goed gezien.

Groet,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Kasteel Duivenvoorde
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2018, 21:43:56 »
Bedankt voor je reactie OudjesEric. Ik heb behoorlijk breed naar dit probleem gezocht, oa op Pentaxforums.com en het duits pentaxforum. Ik ben in totaal 'maar' een 4 tal gevallen van hangende spiegels tegen gekomen. Een heel berucht probleem bij de K-30 (maar ook K-50 en K-500) is het probleem met de aperture solenoid. Daar zijn behoorlijk veel camera's door getroffen. Maar als je nog eens voor me wilt kijken dan zou ik dat zeker waarderen.
Bij de gevallen die ik tegen ben gekomen heeft men het euvel trouwens alleen weten te verhelpen door de camera naar Ricoh op te sturen.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Kasteel Duivenvoorde
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2018, 14:08:08 »
Als je op Pentaxforums.com zoekt naar een K30 en problemen met een hangende spiegel, staat me bij dat je dit als een bekend euvel gaat vinden.
Als ik het goed heb, is er een flink draadje wat hierover gaat, heb nu geen tijd om het te zoeken, maar zal vanavond nog eens kijken.
Schijnt vrij bekend te zijn en behoorlijk wat camera's te treffen... (of zou het kwestie van klok en klepel zijn...).
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Kasteel Duivenvoorde
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2018, 21:13:22 »
Heren, allereerst dank voor jullie reacties.

Lijkt me heel leuk en leerzaam, zo'n masterclass met Mike...
Zeker weten, is mij (en ook anderen) zeer goed bevallen.

... Een puntje is misschien de overbelichte delen van de stenen ornamenten in foto 2. Doordat deze óók centraal in beeld te zien zijn, valt de overbelichting op...
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb in DxO OpticsPro 11 geprobeerd om dit te verminderen, maar die delen zijn echt overbelicht, daar valt niet veel aan te redden. Om de foto niet te vlak te laten worden, heb ik er voor gekozen om deze delen toch zo licht te laten.

...Het valt bijna niet op, maar misschien zijn de muren op foto 1 nét niet helemaal recht. Dit lijkt me eerder een lensfout te zijn dan dat dit op het gebouw zelf terug te vinden is. LR heeft daar lenscorrecties voor, Corel Aftershot ook. Heeft de K1 ook niet de mogelijkheid lenscorrectie toe te passen?
Ik weet niet of het een lensfout is, of dat het (oude) gebouw niet op alle plekken even recht gebouwd is. De gebruikte lens is van vorige eeuw, het gebouw van al een paar eeuwen eerder. Dus ik schat zo in dat de gevel wat scheef is. Doordat het om een al wat oudere lens gaat heeft DxO (en ik denk ook LR) geen lenscorrecties voor deze lens.

...Bij oude filmcamera's van Pentax was het blijven hangen van de spiegel, een veel voorkomend euvel. Komt dat nu ook weer terug bij de digitale camera's?
Wat ik zo op internet tegen kom, komt dit tegenwoordig niet zo veel meer voor. Ik schaar het maar onder het kopje 'pech hebben'.

Groet,  Peter

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Kasteel Duivenvoorde
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2018, 18:28:35 »
Dit keer niet met m'n oude vertrouwde K-30 (daarvan bleef de spiegel hangen), maar met de K-1 mark II die ik van Mike mocht lenen.

Goede serie met een K-1 II en een 200mm lens. Bij oude filmcamera's van Pentax was het blijven hangen van de spiegel, een veel voorkomend euvel. Komt dat nu ook weer terug bij de digitale camera's?

Groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Kasteel Duivenvoorde
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2018, 18:22:26 »
Mooie foto's.

Een puntje is misschien de overbelichte delen van de stenen ornamenten in foto 2. Doordat deze óók centraal in beeld te zien zijn, valt de overbelichting op. LR heeft een speciale schuif voor het terugdringen van overbelichte delen - Corel Aftershot ook. FS Imageviewer geloof ik niet. Zomaar een observatie.

Het valt bijna niet op, maar misschien zijn de muren op foto 1 nét niet helemaal recht. Dit lijkt me eerder een lensfout te zijn dan dat dit op het gebouw zelf terug te vinden is. LR heeft daar lenscorrecties voor, Corel Aftershot ook. Heeft de K1 ook niet de mogelijkheid lenscorrectie toe te passen?

Ik heb een paar keer Corel Aftershot genoemd omdat ik van plan ben LR CC te vervangen door Corel Paintshop Pro Ultimate. Dat pakket heb ik al gekocht. Aftershot (een soort LR) krijg je dan erbij (althans de basisversie).
« Laatst bewerkt op: 11 november 2018, 18:36:19 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Lucien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 340
  • Geslacht: Man
Re: Kasteel Duivenvoorde
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2018, 17:22:25 »
Lijkt me heel leuk en leerzaam, zo'n masterclass met Mike.
Zo te zien is de K1 in goeie handen bij jou..!!!

Groeten, Luciën
Met vriendelijke groet, Luciën

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Kasteel Duivenvoorde
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2018, 23:28:53 »
Begin van deze maand met een masterclass van Mike Muizebelt meegedaan. We zijn toen gestart bij landgoed Duivenvoorde. Onderstaande foto's zijn aldaar gemaakt. Dit keer niet met m'n oude vertrouwde K-30 (daarvan bleef de spiegel hangen), maar met de K-1 mark II die ik van Mike mocht lenen.

1.


2.


3.


Groet,  Peter