Auteur Topic: flitsen met de kitlens en zonnekap  (gelezen 2525 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: flitsen met de kitlens en zonnekap
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2009, 15:43:43 »
Hallo Kees,

Dit is normaal hoor, dat komt omdat de interne flitser, want ik neem aan dat je die gebruikt, vlak boven het objectief zit. Ik heb ooit een keer een tabelletje gezien voor diverse camera's met veel voorkomende lenzen waarin ook aangegeven werd wat de minimale brandpuntsafstand moet zijn om zonder schaduw toch de flitser te kunnen gebruiken. Zelf heb ik de 16-45 lens en daarbij doet dit "probleem" zich dubbel voor. De grootste beeld hoek is groter bij 16mm dus zie je de schaduw ook eerder en de lens zelf is ook groter qua objectiefdiameter. Flitsen met deze lens kan pas vanaf ca. 28 mm en met de zonnekap erop gaat het bijna helemaal niet meer. Maar ja een ZONNEkap en flitsen is een beetje tegen elkaar in werken. De enige remedie is een externe flitser of minder ver uitzoomen. En eigenlijk geen zonnekap gebruiken.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: flitsen met de kitlens en zonnekap
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2009, 15:43:43 »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
flitsen met de kitlens en zonnekap
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2009, 13:59:21 »
Als ik met mijn kitlens opnamen maak met de flits met de zonnekap er op, dan krijg ik schaduwen. Ik neem aan van de zonnekap, want een klein testje zonder zonnekap gaf ook geen schaduwen.
Is dit normaal? Heeft een filter daar nog invloed op?
Remedie is natuurlijk flitsen zonder zonnekap, maar ik vroeg me af of dit "normaal" is.