Auteur Topic: Achteraf scherpstellen met Lytro  (gelezen 851 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Achteraf scherpstellen met Lytro
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2011, 10:23:48 »
Ergens best interessant, aan de andere kant wil je als fotograaf toch zelf bepalen waar de focus ligt en dit niet aan de gebruiker overlaten? Het hele idee van een shallow DOF gebruiken is om een bepaald onderwerp te isoleren, dan gaat iemand anders daar weer mee aan de haal. Leuke gimmick, en het helpt natuurlijk wel om altijd scherpe foto's te hebben. Maar ik denk dat het bij die microcorrectie blijft, zo'n volledige correctie lijkt me helemaal niet gewenst en is een gimmick om lekker een paar keer mee te spelen.

Ik kan me wel voorstellen dat je in de toekomst misschien wel van tevoren op een punt focussed en dat de rest dan gewoon als variabele in de RAW wordt opgeslagen, waarna je het in de nabewerking heel simpel nog aan kan passen.
De witbalans stel je nu ook van tevoren in en hoeft niet altijd gecorrigeerd te worden, maar het is wel verrekte handig.

hier kan je er alvast mee spelen: http://www.lytro.com/living-pictures#living-pictures/282?&_suid=401 klikken waar je wil en hij stelt scherp
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Achteraf scherpstellen met Lytro
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2011, 10:23:48 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Achteraf scherpstellen met Lytro
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2011, 18:03:10 »
Voor bruiloftsfotografie zou dat helemaal zo gek nog niet zijn. Echter waarschijnlijk werkt dat beter bij een ieniemienie sensor en een enigszins groothoek lens. Ik zag zo snel niet zulke gegevens over de camera.

Is dit iets om in de Pentax Q in te bouwen gezien de sensor grootte?

RonHendriks

  • Gast
Re:Achteraf scherpstellen met Lytro
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2011, 17:49:21 »
Het zou naar mijn idee alleen zinvol zijn als je de resolutie aanzienlijk kunt opschroeven. Maar dan kunnen er denk ik met huidige techniek 10 foto's op een 64Gb SD card  :D
Voor een digitale camera sta je dan denk ik wel een minuut te wachten voordat je foto is weggeschreven  :-\

Voor bruiloftsfotografie zou dat helemaal zo gek nog niet zijn. Echter waarschijnlijk werkt dat beter bij een ieniemienie sensor en een enigszins groothoek lens. Ik zag zo snel niet zulke gegevens over de camera.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Achteraf scherpstellen met Lytro
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2011, 17:43:41 »
Ik gok erop dat ze in 2012 failliet zijn.

Dan pas?  :)

Het zou naar mijn idee alleen zinvol zijn als je de resolutie aanzienlijk kunt opschroeven. Maar dan kunnen er denk ik met huidige techniek 10 foto's op een 64Gb SD card  :D
Voor een digitale camera sta je dan denk ik wel een minuut te wachten voordat je foto is weggeschreven  :-\

RonHendriks

  • Gast
Re:Achteraf scherpstellen met Lytro
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2011, 17:33:23 »
Ik zag het ook al op dpreview en een aantal maanden geleden al een aankondiging. Flinke bestandjes, 22 MB voor een internetplaatje. Ben benieuwd wie er gaat betalen voor opslag en dataverkeer in de toekomst. Probleem is eigenlijk dat ze de techniek in eigen hand willen houden. Weer een apart apparaatje erbij. Ziet er wel geinig uit. Ik gok erop dat ze in 2012 failliet zijn.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Achteraf scherpstellen met Lytro
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2011, 17:23:02 »
Dit lijkt een revolutionaire vinding te zijn en het is de vraag of en wanneer deze in digitale camera's gaan verschijnen.
Op dit moment zijn de foto's nog in te lage resolutie om bruikbaar te zijn voor afdrukken, maar dat lijkt me een kwestie van tijd gezien de zich steeds sneller uitbreidende geheugenkaarten.

http://www.nu.nl/gadgets/2646487/foto-achteraf-scherp-stellen-met-lytro-camera.html