Auteur Topic: Werken met RAW bestanden  (gelezen 2211 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2012, 17:24:45 »
Dat dacht ik ook maar PS ziet dat anders, die vraagt bij het openen van elke PEF of ik het kleurprofiel wil wijzigen naar Adobe RGB.
Voor de weergave heb je een kleur profiel nodig maar er zit geen kleur profiel in een RAW daarom vraag die er naar.
Lightroom werk standaard met ProphotoRGB bijvoorbeeld en dat kan je niet veranderen, weet niet hoe het met andere programma's zit.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2012, 17:24:45 »

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2012, 17:01:33 »
RAW heeft geen kleur profiel dus PEF met sRGB bestaat en kan ook niet  ;)
Dat dacht ik ook maar PS ziet dat anders, die vraagt bij het openen van elke PEF of ik het kleurprofiel wil wijzigen naar Adobe RGB. Wazig is trouwens dat dat alleen gebeurt als ik een bestand direct open vanuit PS, niet als ik dubbelklik op een PEF in Bridge. Bij  DNG maakt het kleurprofiel in de camera schijnbaar weer niet uit. Snappu mijn verwarring  ::)
Ik ga binnenkort LR4 aanschaffen (heb nu nog versie2.6) dan doe ik CS5 in de aanbieding. LR en PSE10 kunnen voor zover ik zie alles wat ik nodig heb maar dat is een ander topic.

Kwaliteit verschil tussen PEF en DNG zal niet mogen, het enigste verschil zal de ondersteuning zijn en de compressie.
Ik zie het verschil ook niet, de jpeg preview in een DNG is wel iets beter dan in een PEF maar dat zal ook wel in de compressie zitten. Misschien kan dat wel ergens ingesteld worden maar opslagruimte is het minste van mijn problemen.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2012, 16:49:44 »
@Stefan & Mike
Kunnen jullie een keer met z'n tweeën aan een bar gaan hangen en al die bitmapperij eens netjes op een rijtje zetten. Ik doe in de camera PEF en SGRGB, dat schijnt niet goed te zijn want DNG is beter maar ik zie het niet, scannen van negatieven doe ik naar TIFF, dat kan dus ook kleiner naar PNG blijkt nu, en bewerkingen sla ik tussendoor op in PSD dat kan ook naar TIFF maar dan zijn de lagen weg. Het is volgens mij nogal verwarrend voor velen hier en dat terwijl ik toch al sinds 1978 aan de computer zit  :-\
Volgens mijn is het probleem wel opgelost zo niet doen moet Mike maar zelfs even alles opzoeken voor JPG XR  ;)

Bij jou gaat er ook het een en ander mis.
RAW heeft geen kleur profiel dus PEF met sRGB bestaat en kan ook niet  ;)
Kwaliteit verschil tussen PEF en DNG zal niet mogen, het enigste verschil zal de ondersteuning zijn en de compressie.

En zoals net getest TIFF met ZIP compressie is kleiner dan PNG, scheelt wel een hele MB, dus wat je er mee opschiet weet ik ook niet  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2012, 16:44:53 »
@Stefan & Mike
Kunnen jullie een keer met z'n tweeën aan een bar gaan hangen en al die bitmapperij eens netjes op een rijtje zetten. Ik doe in de camera PEF en SGRGB, dat schijnt niet goed te zijn want DNG is beter maar ik zie het niet, scannen van negatieven doe ik naar TIFF, dat kan dus ook kleiner naar PNG blijkt nu, en bewerkingen sla ik tussendoor op in PSD dat kan ook naar TIFF maar dan zijn de lagen weg. Het is volgens mij nogal verwarrend voor velen hier en dat terwijl ik toch al sinds 1978 aan de computer zit  :-\
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2012, 16:41:36 »
JPG XR als standaard ondersteunt beide maar in camera's zal de lossless versie niet terecht komen, vrees ik. ook vrees ik dat je de betekenis hebt omgedraaid en dat het daarom nu wartaal is geworden.

Er had moeten staan:
"JPG XR is nog steeds niet lossless dus je verlies nog steeds kwaliteit maar het ondersteund 16bit en RGBE en dat zijn toch wel mooie vooruitgangen."

Probleempje ligt bij de betekenis van "lossless" - "niet verliesgevend", "not lossless" - "verliesgevend". Je draait het om, da's alles wat ik wou zeggen.
Geen flauw idee what fuji van plan is et de processor dus of het loseless of lossy JPEG XR zal ondersteunen, ben heel benieuwt hoe jij het wel weet?

Nee... ik zei toch dat ik het verkeerd had opgeschreven...
Zal ik alles maar even over nieuw opschreven.

JPEG XR
- Loseless & lossy compressie (ja ik weet het 100% zeker dat het beide ondersteund)
- RGBE (radiance hdr achtige ondersteuning)
- 16bit kleuren (zo te lezen ook 32bit)
- alpha kanaal voor transparantie
- exif & XMP ondersteuning



testje vervolg
PNG 28,6 MB
TIFF met zip compressie 27,6 MB
PSD 92,1 MB
DNG 14,8 MB
JPG XR (loseless) 28,7 MB
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2012, 16:45:38 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2012, 16:27:37 »
loseless = verlies vrij = zonder verlies ...   toch ?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2012, 16:01:00 »
Je bedoelt uiteraard "nog steeds niet lossless" maar ik ben het met je eens. De opvatting dat PNG slechts voor tekeningen, vectorbestanden en tekst zou zijn is echter achterhaald. Het is tegenwoordig preferabel boven TIFF met een iets betere compressie, alsmede transparantie info.
Nee ik bedoel dat het wel loseless ondersteund, maar ik heb het inderdaad vreemd op geschreven

Over PNG en TIFF, TIFF ondersteund lagen en PNG niet en dat is bij mij al genoeg reden om PNG geen TIFF vervanger te noemen.
En TIFF heeft ook transparantie info.

ps. over de grote, net even een test gedaan...
PNG 28,6 MB
TIFF met zip compressie 27,6 MB
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2012, 16:04:41 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline a_salembier

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2012, 14:55:29 »
ok...duidelijk,

Nogmaals bedankt! Je hebt me goed geholpen.
Pentax K-r,
SMC pentax DAL 1:3.5-5.6,  18-55mm AL lens
SMC Pentax DAL 1:4-5.6, 50-200mm ED lens
Asahi SMC-Pentax M - 1:1.7, 50mm lens
Sirui T-005 statief + C-10 balhoofd

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2012, 14:49:56 »
DPI heeft geen effect op de resolutie, vraag me altijd af waarom dat er in zit.
Je resolutie is gewoon je aantal pixels en dat blijft gelijk ongacht je hem op 1 DPI of 80000 DPI zet.

PSD slaat alle lagen en opties op, ik zit zelf vaak op de 234MB per bestand.
Wil je kleiner bestand gebruik dan TIFF met ZIP compressie dat scheelt een paar MB.

DNG is je origineel, die zal ik persoonlijk niet weg doen.
Ook zit daar meer informatie in van de camera zelf die niet in de PSD zit, je witbalans is zo een optie om een voorbeeld te noemen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline a_salembier

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2012, 14:45:07 »
Stefan,

Je manier om van lightroom naar photoshop te gaan werkt goed. BEdankt!! Daarna bij het opslaan in photoshop, worden de aanpassingen in lightroom meteen zichtbaar bij het PSD bestand, dit is wat ik wou hebben.

Twee dingen :

1 : mijn PSD bestand na het maken in lightroom en bewerken onder photoshop is wel 124MB groot geworden! is dit normaal of had ik een lagere resolutie moeten kiezen (is 240dpi bij het opslaan als PSD in lightroom niet te hoog?)
2 : als ik toch zo'n PSD bestand heb naast mijn DNG...is dit dan nog nodig om mijn DNG bestand te bewaren? het PSD bestand bevat net zoveel informatie neem ik aan + extra bewerkingen.

Pentax K-r,
SMC pentax DAL 1:3.5-5.6,  18-55mm AL lens
SMC Pentax DAL 1:4-5.6, 50-200mm ED lens
Asahi SMC-Pentax M - 1:1.7, 50mm lens
Sirui T-005 statief + C-10 balhoofd

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2012, 14:44:17 »
Je kunt het DNG bestand gewoon sluiten (in het engels done).
De instellingen die je hebt gedaan op de foto worden onthouden (vaak zichtbaar als .xmp bestand).
Niet met lightroom.
Ook niet met ACR in photoshop als ik het me goed herinnerd
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

bbwijdieks

  • Gast
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2012, 14:26:58 »
Je kunt het DNG bestand gewoon sluiten (in het engels done).
De instellingen die je hebt gedaan op de foto worden onthouden (vaak zichtbaar als .xmp bestand).
Scheelt je een hoop hdd ruimte als je iedere verdere bewerking seperaat gaat opslaan  ;)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2012, 14:25:22 »
Klopt helemaal.
je kan er voor kiezen de foto wel of niet te stacken, nu gaat die automatische onder je originele RAW foto.

zeg je in photoshop save dan slaat die op over de PSD die lightroom heeft gemaakt.
Doe je save as dan maakt die een nieuwe copy.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline a_salembier

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2012, 14:21:56 »
Bedankt voor uitleg.
ik zie nog een aantal instellingen in lightroom als ik rechts klik en aangeef "edit photo in photoshop".

Er staat namelijk "copy file options", heb daar onder voor "PSD" gekozen, "ProPhoto RGB", "16 bits", resolution "240".

Is dit goed?

En helemaal beneden is "Stack with original" aangevinkt (lightroom in engelse versie). Klopt dat?

 
Pentax K-r,
SMC pentax DAL 1:3.5-5.6,  18-55mm AL lens
SMC Pentax DAL 1:4-5.6, 50-200mm ED lens
Asahi SMC-Pentax M - 1:1.7, 50mm lens
Sirui T-005 statief + C-10 balhoofd

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2012, 13:46:59 »
- DNG in lightroom eerst iets aanpassen wat betreft kleuren, shadows, exposure, blacks, etc...
Correct
- dan in lightroom de metadata opslaan voor de bewerkte foto
Je hoeft niks op te slaan, gewoon rechts klik en zeggen edit in photoshop terwijl je in lightroom ben
- DNG openen in photoshop CS 3 en verder bewerken voor effecten (bijvoorbeeld cross processing effect)
yep maar cross process kan je ook in lightroom doen  ;)
- dan moest ik mijn bewerkingen opslaan...ik begrijp dat ik dat kan doen als PSD.
Als je heb gezegd edit in photoshop terwijl je in lightroom zit dan vraag die een paar dingen, de optie die je wilt gebruiken is dat die de lightroom settings gebruikt en met die optie maakt lightroom automatische een PSD naast de DNG in de zelfde map. Dus je bewerkt al PSD in photoshop, als je klaar ben zeg je gewoon save in photoshop en dat is het. Je kan dan achteraf met lightroom de PSD zelf nog bewerken of weer openen in photoshop.
- mocht ik de foto willen laten afdrukken bij de fotograaf, ga ik dan waarschijnlijk naar JPG. (komt er dan toch geen verlies in de nuances van kleuren als het bestand wordt gecomprimeerd?).
Als je in JPG opslaat heb je inderdaad verlies dus heb het met hem er over welke bestanden hij kan afdrukken.
als je met fotograaf bedoelt een printer dan staat er vaak op de site hoe je de bestanden moet aanleven, voor budget is het JPG in sRGB maar voor de betere printers kan je ook vaak Tiff aanleveren.


Het enige wat ik me dan afvraag...is als ik de foto in Photoshop heb bewerkt, en als PSD heb opgeslagen...dit betekent dat ik het bewerkt resultaat in Lightroom niet meer kan zien?
het oorspronkelijk DNG bestand onder lightroom kent alleen de bewerkingen tot "VOOR" de import in photoshop?? Is er dan een manier om het resultaat na photoshop in lightroom te zien?
Lichtroom an over weg met PSD en TIFF
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline a_salembier

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2012, 13:30:37 »
ik ga zeker niet alles in RAW fotograferen, als het om familie foto's gaat, doe ik het gewoon in JPEG, maar als ik wat artistiek wil fotograferen om op groot formaat te kunnen inlijsten en aan de muur hangen, kan ik me voorstellen dat ik eerst de boel zal willen bewerken en dan moet het wel naar een fotograaf aangezien ik posters niet zelf kan afdrukken!.
Daarom vroeg ik me af hoe het zat met het proces om van een onbewerkt DNG naar een bewerkt DNG te kunnen gaan en dan naar een afdrukbare bestandsformaat.

Wat ik eigenlijk doe tot nu toe is het volgende :

- DNG in lightroom eerst iets aanpassen wat betreft kleuren, shadows, exposure, blacks, etc...
- dan in lightroom de metadata opslaan voor de bewerkte foto
- DNG openen in photoshop CS 3 en verder bewerken voor effecten (bijvoorbeeld cross processing effect)
- dan moest ik mijn bewerkingen opslaan...ik begrijp dat ik dat kan doen als PSD.
- mocht ik de foto willen laten afdrukken bij de fotograaf, ga ik dan waarschijnlijk naar JPG. (komt er dan toch geen verlies in de nuances van kleuren als het bestand wordt gecomprimeerd?).

Het enige wat ik me dan afvraag...is als ik de foto in Photoshop heb bewerkt, en als PSD heb opgeslagen...dit betekent dat ik het bewerkt resultaat in Lightroom niet meer kan zien?
het oorspronkelijk DNG bestand onder lightroom kent alleen de bewerkingen tot "VOOR" de import in photoshop?? Is er dan een manier om het resultaat na photoshop in lightroom te zien?
Pentax K-r,
SMC pentax DAL 1:3.5-5.6,  18-55mm AL lens
SMC Pentax DAL 1:4-5.6, 50-200mm ED lens
Asahi SMC-Pentax M - 1:1.7, 50mm lens
Sirui T-005 statief + C-10 balhoofd

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2012, 13:19:57 »
Ah, ik dacht dat PNG ook niet echt groot was. Mij weer duidelijker:).
Het is best een groot bestand als je met fotos werkt.
PNG is wel ideaal voor vector bestanden en tekst, dan zijn ze meestal nog wel klein en handelbaar.

ps de afbeelding is in PNG natuurlijk  ;)

Kans is groot dat volgend jaar of het jaar daarop de eerste Pentax uitkomt met JPG XR (eindelijk)
JPG XR is nog steeds loseless dus je verlies nog steeds kwaliteit maar het ondersteund 16bit en RGBE en dat zijn toch wel mooie vooruitgangen.
http://www.fujitsu.com/global/services/microelectronics/product/assp/milbeaut/
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2012, 13:23:12 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Machiel84

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 381
  • Geslacht: Man
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2012, 13:03:18 »
Omdat PNG van de K5 12MB is en een DNG van lightroom 14MB....
En PNG is een standaard en word door iedereen ondersteund, ben nog niet een programma tegen gekomen dat er problemen mee heeft.
PNG is namelijk voornamelijk bedoelt als webstandaard om GIF te vervangen.


voor de OP sla op in TIFF of PSD

Ah, ik dacht dat PNG ook niet echt groot was. Mij weer duidelijker:).
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2012, 13:00:53 »
Hallo,

Dus in PSD formaat opslaan als ik nog niet klaar ben met mijn bewerking of als ik varianten wil maken (bijv als ik dezelfde foto in B&W en in cross processing effect wil hebben).
En dan als Jpeg opslaan op het moment dat de foto naar de fotograaf gaat? Klopt het?
Klopt alleen wat bedoel je met "naar de fotograaf gaat?"
Als je werk doet voor een fotograaf dan moet je met hem afspreken hoe hij zijn foto's geleverd wilt hebben daar kunnen en mogen wij niks overzeggen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2012, 12:57:28 »
Dat PNG verliesloos is wist ik niet. Waarom wordt dat dan niet standaard gebruikt in camera's ipv JPEG?
Omdat PNG van de K5 12MB is en een DNG van lightroom 14MB....
En PNG is een standaard en word door iedereen ondersteund, ben nog niet een programma tegen gekomen dat er problemen mee heeft.
PNG is namelijk voornamelijk bedoelt als webstandaard om GIF te vervangen.


voor de OP sla op in TIFF of PSD
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2012, 12:52:37 »
Als je wijzigingen in je DNG bestand maakt, zoals bv witbalans of contrast etc.. dan wordt dit als parameters mee gegeven in het bestand. De RAW data zelf veranderd niet, alleen de bewerking die je op de data wilt doen!  
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Machiel84

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 381
  • Geslacht: Man
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2012, 12:50:22 »
Omdat meer dingen compatible zijn met JPG als met PNG. Ook laad jpg sneller.

Bedankt!
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline a_salembier

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2012, 12:48:12 »
Hallo,

Dus in PSD formaat opslaan als ik nog niet klaar ben met mijn bewerking of als ik varianten wil maken (bijv als ik dezelfde foto in B&W en in cross processing effect wil hebben).
En dan als Jpeg opslaan op het moment dat de foto naar de fotograaf gaat? Klopt het?

Ik had in photoshop geprobeerd als "Photoshop RAW" op te slaan, maar het ging niet, ik kreeg dan telkens zo'n grijze vlak als ik het bestand opnieuw opende.
 

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik denk dat ik zeker ermee geholpen ben.
Pentax K-r,
SMC pentax DAL 1:3.5-5.6,  18-55mm AL lens
SMC Pentax DAL 1:4-5.6, 50-200mm ED lens
Asahi SMC-Pentax M - 1:1.7, 50mm lens
Sirui T-005 statief + C-10 balhoofd

Offline Machiel84

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 381
  • Geslacht: Man
Re:Werken met RAW bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2012, 12:33:30 »
Een verliesloos formaat als TIFF of PNG (beide 16-bits) lijkt mij een goede optie.

Dat PNG verliesloos is wist ik niet. Waarom wordt dat dan niet standaard gebruikt in camera's ipv JPEG?
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline a_salembier

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
    • Mijn foto's op Flickr
Werken met RAW bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2012, 12:00:29 »
Hallo,

Ik heb een vraag over het bewerken van RAW bestanden.
Ik probeer hier de RAW bestanden te gebruiken in plaats van JPEG, om achteraf foto's op een betere manier te kunnen bewerken (ik begrijp dat het meer mogelijkheden geeft dan JPEG bestanden).
Ik heb gelukkig voor mijn werk "Photoshop CS 3" op mijn laptop staan.
Ik fotografeer dus in RAW modus (DNG bestanden). Deze kan ik zo in Photoshop openen en bewerken. Ik vraag me alleen af hoe ik dan in photoshop mijn wijzigingen op het DNG bestand moet opslaan als ik achteraf weer mijn DNG bestand wil kunnen bewerken??
Ik neem aan dat als ik in JPEG formaat ga opslaan, dat ik dan voor de volgende keer dan weer een deel van de informatie verlies. 
In het kort, welk type bestand moet ik dus kiezen bij het opslaan van het DNG bestand als ik daarna de foto nog iets wil bewerken?
Voor het printen van de foto's  (op het moment dat alle bewerkingen zijn gedaan), moet ik wel het DNG bestand opslaan als JPEG, of moet ik toch gaan voor een ander formaat?
Ik weet niet of mijn vraag allemaal duidelijk is maar alvast bedankt voor jullie uitleg.

Arnaud

Pentax K-r,
SMC pentax DAL 1:3.5-5.6,  18-55mm AL lens
SMC Pentax DAL 1:4-5.6, 50-200mm ED lens
Asahi SMC-Pentax M - 1:1.7, 50mm lens
Sirui T-005 statief + C-10 balhoofd