Auteur Topic: K-3 II in de Bulb-stand  (gelezen 1488 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter Broer

  • Gast
Re: K-3 II in de Bulb-stand
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2018, 19:26:23 »
Bedankt voor jullie reacties, het heeft mij erg geholpen. Eerst had ik een mailtje naar Ricoh gestuurd, maar daar heb ik geen antwoord van gekregen. Ook op twee andere Pentax-fora kreeg ik geen reacties op mijn vraag. Nogmaals, dank.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K-3 II in de Bulb-stand
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2018, 19:26:23 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K-3 II in de Bulb-stand
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2018, 22:10:57 »
Bedankt; dit kon ik niet terug vinden in de gebruiksaanwijzing.

groeten, Arno

Offline BreakOfDawn

  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Geslacht: Man
Re: K-3 II in de Bulb-stand
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2018, 21:59:29 »
Ja hoor. Aan de zijkant zit een rubbertje waar een ronde connectie achter zit (2,5mm jack), daar kan je een draadontspanner op aansluiten.

Werkt dit ook op de K-3II ??????

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K-3 II in de Bulb-stand
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2018, 21:57:38 »
Zoals gezegd kan je een draadontspanner gebruiken om de sluiter open te zetten.
Werkt dit ook op de K-3II ??????

Offline BreakOfDawn

  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Geslacht: Man
Re: K-3 II in de Bulb-stand
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2018, 21:46:47 »
Zoals gezegd kan je een draadontspanner gebruiken om de sluiter open te zetten. Vaak kan hier geen tijd gekozen worden, maar kan je hem zelf los laten als hij lang genoeg open heeft gestaan.
Eventueel heeft Hähnel de Captur afstandbediening. Deze kan bedraad en draadloos werken en daarbij kan je wel de sluitertijd in minuten (of uren) instellen.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K-3 II in de Bulb-stand
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2018, 21:15:39 »
Ik gebruik een draadontspanner/afstandsbediening. Daarvan kan ik de knop vast zetten.

Een draadloze afstandsbediening kan ik wel toepassen op mijn K-3II, maar hoe/waar sluit ik een draad/snoer gebonden afstandsbediening aan op een K-3II ?
Op een K-5 kan ik een zowel een draad(snoer)gebonden afstandsbediening toepassen als een draadloze.

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 21:56:14 door abakker »

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: K-3 II in de Bulb-stand
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2018, 20:38:29 »
Ik gebruik een draadontspanner/afstandsbediening. Daarvan kan ik de knop vast zetten. Dan hoef je de camera ook niet aan te raken.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K-3 II in de Bulb-stand
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2018, 17:27:08 »
op welke wijze kan ik in de Bulb-stand een sluitertijd kiezen van bijvoorbeeld 5 minuten, zonder al die tijd de ontspanknop ingedrukt te moeten houden ?

Met de K-3II kan je de sluitertijd op 2 manieren kiezen. Ga daarvoor naar Menu en in C1 naar 7; daarbij kan je kiezen uit:
Modus 1, waarbij de sensor net zo lang wordt belicht in programma B als dat je de ontspanknop ingedrukt houdt.
Modus 2, waarbij de belichting start in programma B als je de ontspanknop indrukt en na X minuten kan je de ontspanknop weer indrukken en stopt de belichting.
De belichting kan je in het laatste geval ook starten via de 2 sec. zelf timer.

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 17:30:33 door abakker »

Peter Broer

  • Gast
K-3 II in de Bulb-stand
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2018, 09:10:44 »
Ik heb een Pentax K-3 II, en wil gaan experimenteren met een 10x grijsfilter. Hiervoor wil ik in de Bulb-stand lange belichtingstijden gaan toepassen. Mijn vraag is de volgende: op welke wijze kan ik in de Bulb-stand een sluitertijd kiezen van bijvoorbeeld 5 minuten, zonder al die tijd de ontspanknop ingedrukt te moeten houden ? Op welke manier doen jullie dit ?