Auteur Topic: Welk filtersysteem.  (gelezen 1179 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Welk filtersysteem.
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2018, 16:59:55 »
Je zou ook een PL-filter Ø82mm kunnen kopen plus verloopringen vanaf de andere filtermaten die je hebt, bijvoorbeeld vanaf 62 naar 82mm. Die zijn ook goedkoop via ebay te krijgen, uit china.


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welk filtersysteem.
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2018, 16:59:55 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Welk filtersysteem.
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2018, 12:27:33 »
Wat het formaat van het systeem betreft zou ik niet alleen naar de diameter van de verschillende lenzen kijken, maar ook rekening houden met de beeldhoek. Een groothoeklens kan al snel last van vignetting hebben. De afstand van het polarisatiefilter t.o.v. de groothoeklens is hierbij dus ook belangrijk. Verder moet je je ook afvragen of je gelijktijdig met een polarisatiefilter ook nog een 2e filter wilt kunnen plaatsen.

Groet,  Peter

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5922
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Welk filtersysteem.
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2018, 20:57:09 »
Ik overweeg om een filtersysteem aan te schaffen maar zie even door de bomen het bos niet meer. Het gaat me vooralsnog om een polarisatiefilter, maar wil dit op meerdere lenzen kunnen gebruiken, dus geen opschroeffilter want iedere lens heeft een andere diameter. Ik zat te kijken naar cokin, maar daar zijn verschillende types van ( houders) welke is bv aan te bevelen, zodat hij ook op een lens met grotere diameter past. Ik heb bv zelf nog een oud cokin systeem van vroeger, maar die lijkt me vrij klein voor een lens met bv 82mm. Wellicht staar ik me nu blind op cokin omdat ik dat ken van vroeger en vind iemand dat een ander merk beter aan te bevelen is, geef daarbij ook aan waarom ik daar voor zou moeten gaan. Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.