Auteur Topic: welke lens?  (gelezen 1148 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PetAx

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
Re: welke lens?
« Reactie #6 Gepost op: 7 december 2017, 00:33:33 »
Voor mijn net aangeschafte pentax denk ik dat dezelfde mm geld als voor de sony die ik al had, dus een ervaringsverhaaltje over brandpuntsafstand:
Een 28 brandpuntsafstand vind ik op evenementen met bijvoorbeeld autos niet handig, dan moet ik er vijf meter vanaf staan om de auto vol in beeld te krijgen. (en op dat moment gaan er mensen voor staan want het lijkt al bijna of je wegloopt.
Kleine dingen passen makkelijk in 28mm. Een hardloper of een fietser.
Sinds mijn 17mm (scheelt nog een hoop ten opzichte van 18) kan ik kort op een bumper gaan zitten en ik heb zicht op een groot deel van de auto.
Het ligt eraan ook of je naar dingen toe kan lopen (zoomen met de voeten) of dat je vaker wilt zoomen (135mm).
Jaren geleden dacht ik dat ik te weinig had aan een lens die bij 50mm stopte op een evenement. Tijden gezeuld met een 24-85 (minolta) Maar bleek niet zo nodig om nog meer te zoomen. Gewoon lopen ging ook met de onderstaande lens;
Uit fanatisme op mijn sony een tamron 17-50 2.8 gekocht (wellicht ook voor pentax) en erg veel plezier mee. op 17mm wel een scherp centrum en daarbuiten iets uitgeveegd als je goed kijkt. Maar ik denk dat dat bij veel goedkopere (richting 350 euro) lenzen is op de groothoek.
En hoe minder lenselementen ..18-135 (veel elementen) of bijvoorbeeld een 17-50 (minder elementen).. denk aan gewicht en zuiverheid scherpte.
Sigma zoom draait precies andersom..kan irritant zijn.

Voor portret wil je wellicht tussen de 50 en de 90mm zitten.
« Laatst bewerkt op: 7 december 2017, 00:37:48 door PetAx »
En toen ontdekte ik Pentax..

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: welke lens?
« Reactie #6 Gepost op: 7 december 2017, 00:33:33 »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: welke lens?
« Reactie #5 Gepost op: 4 december 2017, 09:43:32 »
Misschien iets boven je budget, maar kijk ook eens naar de 16-85. Voor landschap een paar mooie mm extra (16mm t.o.v. 18mm merk je echt), en met 85mm aan de bovenkant prima als reportage lens. Een heerlijk scherpe lens, erg snel en stil. Heb 'm nu een paar maanden en ben er meer dan tevreden mee.
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: welke lens?
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2017, 12:31:00 »
Ik heb een 17-70/4 te koop staan; wat mij betreft perfect voor wat jij noemt. f/4 op 70mm is handig bij portretten en het is gewoon een erg goede lens.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: welke lens?
« Reactie #3 Gepost op: 3 december 2017, 10:38:55 »
Ik heb de laatste paar jaar voor 90% van de tijd de DA18-135mm op mijn camera. Zeker voor een zoomlens vind ik het een goede lens. Fijn bereik, snel scherpstellen en mooi scherp. Beetje ondergewaardeerde lens naar mijn mening.
Centrum is ragscherp. De hoeken wellicht iets minder, maar dat valt meestal helemaal niet op. Eigenlijk voor bijna alles goed inzetbaar, zelfs voor portretten. Hoewel ik hiervoor ook graag de DA50/1.8 gebruik. Goedkoop lensje, maar echt een juweeltje die ik iedereen kan aanraden.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: welke lens?
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2017, 07:57:29 »
Hoi Makkie,

Voor landschapsfotografie kan je veelal de 18-55mm gebruiken, vooral in de WR uitvoering is dit een veelzijdig bruikbare lens.
Voor portretfotografie gebruikt men graag een lichtsterke vaste brandpuntlens om daarmee een mooie achtergrond vervaging te verkrijgen, zoals de prijzige: https://www.pentaxforums.com/userreviews/sigma-85mm-f1-4-ex-dg-hsm.html
Voor sportevenementen maar ook voor portretfotografie is een 70-200mm F1:2.8 lens populair zoals deze vrij zware sigmalens:
https://www.pentaxforums.com/userreviews/sigma-70-200mm-f2-8-apo-ex.html                         Soms wordt een goedkope, minder lichtsterke lens aangeboden, zoals:
https://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-F-70-210mm-F4-5.6-Zoom-Lens.html

In het algemeen is een zoomlens minder goed van beeldkwaliteit dan een vaste brandpuntlens; ook zijn ze groter, zwaarder, minder lichtsterk en duurder maar daar tegenover staan natuurlijk de voordelen van een traploos variabele brandpuntafstand lens en het minder vaak (ongelegen) hoeven wisselen van lens.
Niet altijd kunnen lenzen goed op zowel APS-c camera's als Full frame camera's gebruikt worden.

groeten, Arno

Offline makkieonline

  • Newbie
  • Berichten: 22
  • Pentax rules!
welke lens?
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2017, 22:36:17 »
Hoi Forum Pentax

Ikl ben op zoek naar een goede lens in de range:

18-70 mm
18-135 mm
28-105 mm

Ik gebruik deze voor portretfoto/Evenementenfotografie en/of landschappen

Of adviseer je een andere range?

Ik hoor graag van de expers :)