Auteur Topic: Natuur bij Assen  (gelezen 1395 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3513
  • Geslacht: Man
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2017, 21:19:29 »
Wat kleuren betreft is de foto inderdaad nog mooier geworden. Dat de horizon hier halverwege de foto valt deert mij geheel niet. Er is in zowel de lucht als op de grond genoeg interessants te zien.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Natuur bij Assen
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2017, 21:19:29 »

Offline theodor

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2017, 11:58:01 »
Ik zie nu ook, dat ik onbewust de horizon precies in het midden heb geplaatst. Uitsnijden van de blauwe lucht zou nu zonde zijn. Misschien zou de foto krachtiger zijn geweest met meer voorgrond, dus vooraf bedenken, dat je door de knieën gaat, waardoor de horizon op tweederde hoogte krijgt

Offline theodor

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2017, 18:30:54 »
TH20171105THEN1172_2 by Theo Hendriksen, on Flickr

Het histogram gaf in het RAW bestand zowel enige overschrijding highlights als shadow aan. Met clipping in Photoshop haal je dat wel terug. De K3II heeft als crop toestel - denk ik- wel een lager bereik dan KP en K70?, vergelijkbare APS-c camera's. In de oude foto zie ik ook in de schaduw nog wel doortekening. Nu heb ik dat wat verbeterd. Het contrast is wel wat lager.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3513
  • Geslacht: Man
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2017, 10:35:39 »
Peter kan zich blijkbaar wel voorstellen dat in het echt het landschap al zo donker is geweest. Maar het donkere landschap op de foto zou ook veroorzaakt kunnen zijn door het beperktere dynamische bereik van de sensor (zoals je het op de foto ziet) ten opzichte van het dynamisch bereik van het menselijk oog (zoals het in het echt was)...
Ik denk dat je het met dat dynamisch bereik wel aan het rechte einde hebt Alwin. Als ik foto 2 thuis op mijn gekalibreerde monitor bekijk (die volgens mij een tikkeltje licht staat vergeleken met andere monitors) dan ziet het landschap er mooi belicht uit, met een redelijk lichte blauwe lucht. Als ik deze foto op mijn werk bekijk (niet gekalibreerde monitor) dan ziet het landschap er behoorlijk donker uit. Het ligt volgens mij dus mede aan de afstelling van de monitor.
Bij deze foto is de belichting wat vollopen van de zwarten en uitbijten van de witten goed in orde denk ik. Als mens zijn wij echter gewend om niet in de zon te kijken maar naar het landschap. Het landschap komt dan lichter op ons over dan hier op de foto (ligt aan de afstelling van je monitor).

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #9 Gepost op: 9 november 2017, 00:22:50 »
Dat laatste geldt volgens mij niet voor foto 2, omdat de zon nog ruim boven de horizon staat en het klaarlichte dag is, dus niet donker.

Prachtige foto's geworden, met voor mij foto 2 als grootste topper. Ik vind het bij die foto juist erg mooi hoe de zon nog door de fraaie wolken probeert heen te komen terwijl het landschap zich al in het duister begint te hullen.
Peter kan zich blijkbaar wel voorstellen dat in het echt het landschap al zo donker is geweest. Maar het donkere landschap op de foto zou ook veroorzaakt kunnen zijn door het beperktere dynamische bereik van de sensor (zoals je het op de foto ziet) ten opzichte van het dynamisch bereik van het menselijk oog (zoals het in het echt was). Dan heb ik het voor wat betreft foto 2 dus verkeerd gezegd.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #8 Gepost op: 8 november 2017, 23:32:47 »
Foto's 2 en 3 zijn inderdaad aan de donkere kant, maar niet storend. Zo zou het er ook in werkelijkheid uit hebben kunnen zien.
Dat laatste geldt volgens mij niet voor foto 2, omdat de zon nog ruim boven de horizon staat en het klaarlichte dag is, dus niet donker.

groeten, Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3513
  • Geslacht: Man
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #7 Gepost op: 8 november 2017, 21:31:05 »
... Net als gisteren heb ik dit antwoord twee keer moeten invoeren. Zal iets te maken hebben met mijn instellingen. Ik hoor het graag als anderen hetzelfde ervaren
Ik moet zeggen dat ik de laatste maanden juist relatief weinig last heb van een onstabiele of slome forum-site. Er is de laatste tijd zo te zien juist iets in het voordeel veranderd.

Groet, Peter

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3513
  • Geslacht: Man
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #6 Gepost op: 8 november 2017, 21:28:13 »
Prachtige foto's geworden, met voor mij foto 2 als grootste topper. Ik vind het bij die foto juist erg mooi hoe de zon nog door de fraaie wolken probeert heen te komen terwijl het landschap zich al in het duister begint te hullen.

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2017, 20:59:29 »
Bij de eerste foto deed de opklaring de omgeving en de reiger erg veel goed. Het kwam in een keer tot leven en dat heb je fraai vastgelegd.

Groeten,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline theodor

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2017, 20:04:13 »
Dank voor jullie reacties.
Misschien had ik foto 2 en 3 iets lichter kunnen maken. Ze zijn inderdaad eind van de middag genomen.
Ik zie nu ook, dat ik in Flickr het originele formaat heb gekopieerd ipv de voorgeschreven.

Net als gisteren heb ik dit antwoord twee keer moeten invoeren. Zal iets te maken hebben met mijn instellingen. Ik hoor het graag als anderen hetzelfde ervaren

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2017, 13:12:03 »
Foto 1 vind ik mooi, want het heeft mooie kleuren. Foto's 2 en 3 zijn inderdaad aan de donkere kant, maar niet storend. Zo zou het er ook in werkelijkheid uit hebben kunnen zien.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Natuur bij Assen
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2017, 13:00:52 »
Mooie serie, al zijn de vooral de tweede maar ook de derde, aan de donkere kant. De foto's komen erg groot in beeld; heb je ze om te delen als "large" 1600 x .... staan of groter?

groeten, Arno

Offline theodor

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 95
Natuur bij Assen
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2017, 12:45:41 »
Dit is de derde poging om een bericht te posten: geen idee wat de oorzaak is.

Samen met Ron twee mooie natuurgebieden bezocht bij Assen
Diependal: Klein maar een mooie kijkhut met onderaardse gang

TH20171105THEN0937 by Theo Hendriksen, on Flickr

Fochteloerveen: hoogveen

TH20171105THEN1172 by Theo Hendriksen, on Flickr

TH20171105THEN1186 by Theo Hendriksen, on Flickr