Auteur Topic: Gewone worteluil  (gelezen 1101 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lucien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 340
  • Geslacht: Man
Re: Gewone worteluil
« Reactie #8 Gepost op: 7 juli 2017, 17:24:07 »
Fraaie foto's J@@p..!!

Groeten, Luciën.
Met vriendelijke groet, Luciën

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Gewone worteluil
« Reactie #8 Gepost op: 7 juli 2017, 17:24:07 »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Gewone worteluil
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2017, 21:06:33 »
De scherpte van deze foto's valt mij echt op, zou het AA filter zo'n grote invloed op de scherpte hebben? Heb je van deze uil soms ook 'toevallig' een foto gemaakt met het AA filter aan?
Nee, helaas, daar heb ik eigenlijk niet aan gedacht, ik controleer gewoon op het scherm van de camera of de foto goed is. De echte scherpte kun je daarop ook niet beoordelen dus ik heb ook geen reden gezien a.d.h.v. de voorbeeld foto om daar mee te experimenteren, maar voor de volgende keer zal ik er eens rekening mee houden om beide standen te proberen.
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Gewone worteluil
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2017, 13:01:54 »
... het betreft geen gestackte foto's. Beide uit de vrije hand gemaakt met de Tamron 90mm macro lens op de K3ii...
Dan heb je het scherptevlak heel erg mooi gekozen, zowel de ogen als de voelsprieten zijn mooi scherp. Bij de 2e foto vind ik het ook erg mooi hoe je precies het uiteinde van de linker poot precies scherp op de foto hebt weten te krijgen.

... Ik fotografeer met het AA filter uit, voor optimale scherpte dus mogelijk is daarbij iets opgetreden...
De scherpte van deze foto's valt mij echt op, zou het AA filter zo'n grote invloed op de scherpte hebben? Heb je van deze uil soms ook 'toevallig' een foto gemaakt met het AA filter aan?

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Gewone worteluil
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2017, 23:09:34 »
Er is goed wat detail te zien, het is een prettige compo en de kleur is prima verzadigd. Een goede foto dus.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Gewone worteluil
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2017, 22:13:05 »
@Arno: ik heb geen foto's van de zijkant, ik vond vooral het kopje fotogeniek, een volgende keer ook wat meer kanten schieten. Wel een registratiefoto gemaakt voor vastlegging op waarneming.nl, maar dat is niet echt om hier te publiceren. Puur voor determinatiedoeleinden.

@Peter: het betreft geen gestackte foto's. Beide uit de vrije hand gemaakt met de Tamron 90mm macro lens op de K3ii.  Wat betreft het artefact, ik zie wat je bedoelt, maar dat is dus zeker geen gevolg van het stacken, want dat heb ik niet gedaan. Ik fotografeer met het AA filter uit, voor optimale scherpte dus mogelijk is daarbij iets opgetreden? Ik weet het niet.
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Gewone worteluil
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2017, 21:40:46 »
Toen ik de titel van dit topic langs zag komen dacht ik: 'wat is dat nu weer voor een vreemde vogel, nog nooit van gehoord'. Blijkt het een nachtvlinder te zijn :D.
Twee prachtige foto's geworden, waarbij oa de scherpte positief opvalt. Ik vraag me nu eigenlijk wel af of het hier om stack's van enkele foto's gaat of om twee foto's waarvan het scherptevlak uitermate goed gekozen is? In beide foto's komt trouwens aan de linkerzijde van de kruin een veel kleurig artefact voor. Gevolg van stacken?

Groet,  Peter

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Gewone worteluil
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2017, 18:43:14 »
Goede foto's, qua beharing lijkt het bijna wel een stekelvarken. Heb je misschien ook een foto vanaf de zijkant genomen?

groeten, Arno

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Gewone worteluil
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2017, 13:44:49 »
Een algemeen nachtvlindertje, dat zich dit keer ook overdag liet zien: gewone worteluil. Met de Tamron SP80 macro.


1.



2.



Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)