Auteur Topic: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum  (gelezen 46301 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #78 Gepost op: 31 mei 2018, 12:49:32 »
Mijn mening: Laten we gewoon eerlijk zijn dat niemand, crew en bezoekers, in dit forum energie willen steken. Forum format voor fotografie is niet meer van deze tijd.
Er zijn teveel andere alternatieven. Of deze beter zijn, geen idee...

Ik denk dat Johan eerlijk is en terecht opmerkt dat niemand echt energie in dit forum (meer) wil steken.
Dat is geen verwijt, want dan verwijt ik het ook mezelf, het is een terechte constatering.
Het is ondankbaar werk, waarmee de crew poogt dit mooie merk levend te houden onder zijn gebruikers.
Jammer zouden we het allemaal vinden, maar onafwendbaar tenzij bv Pentax zelf hier moeite, tijd en geld hierin wil steken.
Zie ik dat gebeuren, nee, zeker niet.... It was fun while it lasted....

Als ik dit zo allemaal lees dan lijkt het er toch steeds meer op dat de laatste dagen van (oa) dit forum aangebroken zijn. Dat zou ik persoonlijk om verschillende al eerder genoemde redenen erg jammer vinden, maar blijkbaar onafwendbaar. Dan wordt het voor mij t.z.t. toch tijd om naar het internationale Pentaxforum over te stappen. Voor mij persoonlijk, wat taal betreft niet een groot probleem, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Maar zolang dit forum nog in de lucht is zal ik me hier blijven roeren.

Groet,  Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #78 Gepost op: 31 mei 2018, 12:49:32 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #77 Gepost op: 31 mei 2018, 11:30:51 »
en actieve leden ...niet alleen beheerders. Wel realistisch blijven.
Er kan zo'n mooi forum gebouwd worden, maar zonder actieve bezoekers heb je er niet zoveel aan.[...]Johan.
Dat spreekt voor zich...........

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #76 Gepost op: 31 mei 2018, 11:13:43 »
Een forum wordt idd door veel mensen als ouderwets gezien, helaas. Maar als de beheerders er geen energie in meer willen steken wordt een forum wel steeds sleetser en dat is hier wel aan flink aan de hand.......

en actieve leden ...niet alleen beheerders. Wel realistisch blijven.

Er kan zo'n mooi forum gebouwd worden, maar zonder actieve bezoekers heb je er niet zoveel aan.

In deze ben ik het geheel eens met de opmerkingen van OudjesEric.  ;C


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #75 Gepost op: 31 mei 2018, 11:11:17 »
Waarom krijg je het forum niet naar de laatste patch? Als je gaat zoeken naar een oplossing zou je er dan wél uitkomen?

Hoi Alwin,
Dat ligt aan een aantal zaken. Het gebruik van third-party mods (security, extra features, etc).

Tuurlijk zou ik het kunnen uitzoeken. Heb veel ervaring met SMF. Echter voor wie doe ik het dan? Voor mijzelf als technische uitdaging of voor die 10 (actieve) leden?
Mede daarom ontbreekt bij mij de zin om a) er kostbare tijd in te steken en b) om nieuwe dingen op te zetten. Het feit dat ik geen Pentax meer heb (buiten een oude Optio(?) van mijn vader) speelt geen rol.

Dan over alternatieven: facebook is er eentje van. Laagdrempelig, wereldwijd (meer publiek), merk-onafhankelijk (meer publiek). Privacy is wel een ding. Maar is niet zo mooi in te delen als een forum.

Pfft lastig :)


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #74 Gepost op: 31 mei 2018, 10:32:41 »
Ik denk dat Johan eerlijk is en terecht opmerkt dat niemand echt energie in dit forum (meer) wil steken.
Ik heb het niet geteld, maar er zijn ongeveer nog 10 leden die regelmatig reageren. Maar ik heb het niet geteld. Dat is niet veel. Maar meer nog dan bij EOSdigitaal. En met zo weinig actieve leden heb je ook geen moderators meer nodig. Dan doen ze het zelf wel.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #73 Gepost op: 31 mei 2018, 10:27:24 »
Ik denk dat Johan eerlijk is en terecht opmerkt dat niemand echt energie in dit forum (meer) wil steken.
Dat is geen verwijt, want dan verwijt ik het ook mezelf, het is een terechte constatering.
Het is ondankbaar werk, waarmee de crew poogt dit mooie merk levend te houden onder zijn gebruikers.
Jammer zouden we het allemaal vinden, maar onafwendbaar tenzij bv Pentax zelf hier moeite, tijd en geld hierin wil steken.
Zie ik dat gebeuren, nee, zeker niet.... It was fun while it lasted....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #72 Gepost op: 31 mei 2018, 10:22:28 »
Mijn mening: Laten we gewoon eerlijk zijn dat niemand, crew en bezoekers, in dit forum energie willen steken. Forum format voor fotografie is niet meer van deze tijd.[....]Johan.
Tja, ik vind zelf een forum juist nog wel geschikt....beter dan facebook en instagram. Hier op forum kun je de foto's beter bekijken en beoordelen (bv geen compressie etc) maar het publiek is daarentegen beperkt tot de leden. Op facebook en instagram is het bereik dan weer wel veel groter........

Een forum wordt idd door veel mensen als ouderwets gezien, helaas. Maar als de beheerders er geen energie in meer willen steken wordt een forum wel steeds sleetser en dat is hier wel aan flink aan de hand.......

Een ideeenbus: waarom niet ... [...]
Een ideeenbus (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12070.0) bestaat al lang op het forum maar verwacht er niet te veel van gelet op de resultaten uit het verleden en de opemerking van vvo in dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #71 Gepost op: 31 mei 2018, 10:10:14 »
Mijn mening: Laten we gewoon eerlijk zijn dat niemand, crew en bezoekers, in dit forum energie willen steken. Forum format voor fotografie is niet meer van deze tijd.
Er zijn teveel andere alternatieven. Of deze beter zijn, geen idee.

De tijd die ik in dit forum steek is nihil. Af en toe een update of een opschoning zoals nu. Technisch krijg ik het forum al niet meer naar de laatste patch. Ongeacht of het forum weer tot leven komt ...de technische levensduur loopt ten einde.


Johan.
Wat zijn de alternatieven? Een facebook-pagina? Zijn er nog andere alternatieven?

Waarom krijg je het forum niet naar de laatste patch? Als je gaat zoeken naar een oplossing zou je er dan wél uitkomen?

Zoals eerder gezegd, mij bevalt het forum nog steeds prima.

Al moet gezegd: de gemiddelde leeftijd is vrij hoog. Nieuwe leden zijn vaak Pentax-oudgedienden, die vervolgens niks meer van zich laten horen. Dat moeten ze ook zelf weten natuurlijk. Vrijheid, blijheid.

Waar al die andere internetgebruikers en fotografen zich dan mee bezighouden?

Facebook, instagram, whats-app, spiegelloos en mobiele snapshots.

Misschien is facebook dan een manier om meer publiek te trekken? Maar zijn mijn data dan wel beschermd?
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #70 Gepost op: 31 mei 2018, 08:59:46 »
En ergens ook wel weer grappig en tekenend... nauwelijks een inhoudelijke reactie op de suggesties in dit topic en de ideenbus maar wel "dreigen" dat als we niet genoeg klikken op de google-ads het forum opgedoekt wordt....

Mijn mening: Laten we gewoon eerlijk zijn dat niemand, crew en bezoekers, in dit forum energie willen steken. Forum format voor fotografie is niet meer van deze tijd.
Er zijn teveel andere alternatieven. Of deze beter zijn, geen idee.

De tijd die ik in dit forum steek is nihil. Af en toe een update of een opschoning zoals nu. Technisch krijg ik het forum al niet meer naar de laatste patch. Ongeacht of het forum weer tot leven komt ...de technische levensduur loopt ten einde.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #69 Gepost op: 30 mei 2018, 23:48:00 »
Zoals wel eerder geopperd is, is een "ideeënbus" daarvoor wenselijk.
Ook een rubriek "ter beoordeling" van een foto, waarvan de instellingen en omstandigheden bij vermeld worden, kan erg leerzaam zijn.
Het plaatsen van een foto op het forum voor de eerste keer, kan lastig zijn; misschien is het handig om de "gebruiksaanwijzing" daarvoor duidelijker "in beeld te brengen".
Het beperken van de grootte van een foto tot 1024 kan wat mij betreft vervangen worden tot 1600, waardoor details veel beter te zien zijn.
Een ideeenbus: waarom niet ...
Een rubriek “ter beoordeling: waarom niet ...  Maar ik betwijfel of ik daar (veel) gebruik van ga maken. En ik begrijp van de kant van de crew dat ze kijken voor hoeveel mensen ze zoiets invoeren. Hoeveel mensen zijn nu eigenlijk actief op het forum ... Een kosten-baten-analyse dus.
De grootte van foto’s naar 1600 brengen. Liever niet, de huidige grootte is al te groot voor mijn i-pad.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #68 Gepost op: 30 mei 2018, 23:27:35 »
Nu ik op mijn i-pad het forum bekijk, zie ik alleen een banner die gericht is aan singles of die niet (weer) opnieuw een relatie willen beginnen. Daar klik ik dus zeker niet op. Veel te persoonlijk zo’n advertentie en je weet niet op wat voor site je dan terecht komt. Als het nu een fotografie-gerelateerde banner was ...
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #67 Gepost op: 30 mei 2018, 22:40:18 »
AdBlock Plus, uBlock Origin, de instellingen van mijn veiligheidspakket en de private modus van mijn browser.....die doen het voor mij.
En ergens ook wel weer grappig en tekenend... nauwelijks een inhoudelijke reactie op de suggesties in dit topic en de ideenbus maar wel "dreigen" dat als we niet genoeg klikken op de google-ads het forum opgedoekt wordt....

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #66 Gepost op: 30 mei 2018, 21:05:47 »
Ok tnx! In elk geval fijn om eens wat feedback te lezen van "the crew"
LOL...ik zal dan eens met een andere browser het forum bezoeken...met mijn huidige instellingen en blockers zie ik namelijk geen enkele advertentie......
En ik gebruik een ad-blocker. Ingesteld omdat ik teveel last kreeg van een agressieve vorm van reclame.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #65 Gepost op: 30 mei 2018, 19:17:26 »
Ok tnx! In elk geval fijn om eens wat feedback te lezen van "the crew"

[...]En als er nog maar enkele leden overblijven ....en de Google inkomsten opgedroogd zijn ....heffen we de boel op ;-)
LOL...ik zal dan eens met een andere browser het forum bezoeken...met mijn huidige instellingen en blockers zie ik namelijk geen enkele advertentie......

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #64 Gepost op: 30 mei 2018, 17:08:19 »
eh....ik doelde op de volgende fases van de aktie 'opschoning forum'......fase 1 is uitgevoerd...en dan....?

De opschoning nog verder doorvoeren. Leden met 0 postings en langer dan 1 jaar geleden niet meer online geweest.
En wellicht nog verder.

Opschonen van leden met postings maar meer dan zoveel dagen niet meer online zijn geweest. Denk hierbij ook aan 2 jaar, 1 jaar, etc.

En als er nog maar enkele leden overblijven ....en de Google inkomsten opgedroogd zijn ....heffen we de boel op ;-)
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #63 Gepost op: 30 mei 2018, 16:06:22 »
eh....ik doelde op de volgende fases van de aktie 'opschoning forum'......fase 1 is uitgevoerd...en dan....?

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #62 Gepost op: 30 mei 2018, 15:52:57 »
Top! En doet natuurlijk gelijk de vraag opwerpen hoeveel fases er nog komen en wat er gaat gebeuren......  :angel:
Dat vraag ik mij ook weleens af. Het zou in ieder geval fijn zijn als men af en toe op de google advertenties zou klikken, want van de inkomsten moet het forum draaiende gehouden worden. En als de opbrengst niet wat omhoog gaat, dan houdt het wel een keer op. Wij draaien het forum vrijwillig en onbezoldigd, maar het is niet de bedoeling dat we er geld op toe gaan  leggen!  ::)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #61 Gepost op: 30 mei 2018, 15:03:29 »
Het is mij eerlijk gezegd om het even of dit forum blijft voortbestaan. Heb wel eens de indruk dat het nog maar een klein kringetje is wat hier nog actief deelneemt en daardoor een soort oude jongens, krentebrood sfeertje schept. Een soort van besloten kringetje zeg maar.[...]
Ik heb juist de indruk dat dat niet (meer) het geval is....de meeste leden van vroeger zijn al vertrokken van dit forum


Citaat
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=41734.0
Vandaag is fase 1 uitgevoerd van de aktie 'opschoning forum'.

Leden met 0 postings en langer dan 2 jaar geleden online geweest zijn verwijderd.
Het betrof hier ruim 400 leden.
Top! En doet natuurlijk gelijk de vraag opwerpen hoeveel fases er nog komen en wat er gaat gebeuren......  :angel:

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #60 Gepost op: 25 mei 2018, 11:29:01 »
Het is mij eerlijk gezegd om het even of dit forum blijft voortbestaan. Heb wel eens de indruk dat het nog maar een klein kringetje is wat hier nog actief deelneemt en daardoor een soort oude jongens, krentebrood sfeertje schept. Een soort van besloten kringetje zeg maar. Kan net zo goed in een facebook of ander social media groepje.
Zie nog wel eens wat aanmeldingen van nieuwe deelnemers maar die beperken zich vaak tot slechts een enkele vraag of aanbieding materiaal waarna het over het algemeen oorverdovend stil blijft.

Ben zelf ook vrijwel gestopt met plaatsen van foto's daar het voor mij geen meerwaarde meer heeft, kom af en toe nog wel eens kijken op dit forum maar als het stopt zou ik het niet echt missen.
Die wild-reportages van jou zijn toch nog steeds mooi.

Sinds kort plaats ik sommige van mijn foto's ook op EOSdigitaal. Daar ligt het ook behoorlijk op zijn gat. Alhoewel Pentaxforum.nl een veel kleiner forum is dan EOSdigitaal, is hier nog meer verkeer dan daar. Dus ik wil maar zeggen, zo slecht gaat het hier dus niet.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 23:31:50 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #59 Gepost op: 25 mei 2018, 00:04:49 »
Ik kijk nog bijna dagelijks op dit forum, en reageer af en toe op zaken of foto’s , dus voor mij mag het doorgaan. Wat nieuwe impulsen zouden natuurlijk best welkom zijn.

+1

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #58 Gepost op: 14 mei 2018, 11:49:47 »
Ik kijk nog bijna dagelijks op dit forum, en reageer af en toe op zaken of foto’s , dus voor mij mag het doorgaan. Wat nieuwe impulsen zouden natuurlijk best welkom zijn.
Voor mij geld het zelfde.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #57 Gepost op: 29 april 2018, 22:54:26 »
Ik kijk nog bijna dagelijks op dit forum, en reageer af en toe op zaken of foto’s , dus voor mij mag het doorgaan. Wat nieuwe impulsen zouden natuurlijk best welkom zijn.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #56 Gepost op: 29 april 2018, 22:41:13 »
Zijn er toevallig mensen die hier nog wat zouden willen zeggen? Vragen? Wensen? Eisen?
Zoals wel eerder geopperd is, is een "ideeënbus" daarvoor wenselijk.
Ook een rubriek "ter beoordeling" van een foto, waarvan de instellingen en omstandigheden bij vermeld worden, kan erg leerzaam zijn.
Het plaatsen van een foto op het forum voor de eerste keer, kan lastig zijn; misschien is het handig om de "gebruiksaanwijzing" daarvoor duidelijker "in beeld te brengen".
Het beperken van de grootte van een foto tot 1024 kan wat mij betreft vervangen worden tot 1600, waardoor details veel beter te zien zijn.

Offline BreakOfDawn

  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #55 Gepost op: 29 april 2018, 22:04:16 »
Even wat afstoffen hier.

Persoonlijk weet ik wel zeker dat elk forum, zeker deze, een toekomst heeft. Waar (de wensen van) de maatschappij verandert, dienen de middelen mee te veranderen.
Er zullen dus misschien best wat dingen moeten veranderen. Invulling geven aan veranderende wensen. Daarbij moet niet getrokken worden aan een dood paard, maar een nieuwe knol neergezet worden.

Zijn er toevallig mensen die hier nog wat zouden willen zeggen? Vragen? Wensen? Eisen?

Offline peter kruse

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #54 Gepost op: 29 juni 2017, 21:45:04 »
Ik ben nieuw op dit forum. Ik moet in feite nog beginnen met fotograferen. Ik ben dus een haler! Wellicht blijf ik dat niet. Uiteraard is men nooit zeker van de toekomst.
Wat wel een gegeven is, is dat steeds minder bereid zijn te brengen een normale beweging in de huidige maatschappij is.

Mijn mening is die van een beginner. Ik wil veel halen uit dit forum. Dit soort forums(van mensen die bereid zijn te onderwijzen en die hun kennis via discussie verder willen brengen) zijn voor mensen zoals ik vaak de enige mogelijkheid om verder te komen op een bepaald gebied. Men moet echter niet er vanuit gaan dat ik de mensen die brengen niet dankbaar ben.