energy-dungeon

Auteur Topic: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum  (gelezen 3001 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #93 Gepost op: 3 juni 2018, 17:19:38 »
Het doet me deugd dat hier toch nog over gepraat wordt.
Ik hoop dat er wel een toekomst is voor dit forum, maar ik denk wel dat daar aanpassingen voor nodig zijn.
Welke dat zijn, daar ga ik even over nadenken. Laat ik hier dan wel zeggen dat ik nog wel degelijk energie hierin wil steken.
Ik ben benieuwd Mark!  :good: :toppie: :respect:

Hét Nederlandstalige Pentaxforum

« Reactie #93 Gepost op: 3 juni 2018, 17:19:38 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #92 Gepost op: 3 juni 2018, 00:17:24 »
Ik hoop dat er wel een toekomst is voor dit forum, maar ik denk wel dat daar aanpassingen voor nodig zijn.
Welke dat zijn, daar ga ik even over nadenken. Laat ik hier dan wel zeggen dat ik nog wel degelijk energie hierin wil steken.
Top dat je mee wilt denken Mark! Ik ben zeker niet pessimistisch van aard, maar gezien de huidige feiten is het moeilijk om positief te blijven. Maar ik sta open voor positieve feedback.
DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline abakker

• Pentaxian
  • **
« Reactie #91 Gepost op: 2 juni 2018, 23:25:14 »

Heel goed. Eindelijk een ander geluid dan uitgaan van het negatieve scenario.

groeten, Arno

Offline BreakOfDawn

• Newbie
« Reactie #90 Gepost op: 2 juni 2018, 22:51:29 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #89 Gepost op: 2 juni 2018, 17:30:33 »
 :lolk:
Chill...het staat ook niet voor niets tussen aanhalingstekens he :angel: :-X
Toch klinkt "dreigen" met of zonder aanhalingstekens niet erg chill. Ik luid wel een beetje de noodklok, maar dat vind ik ook zeker niet chill om te doen.  ::)
DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #88 Gepost op: 1 juni 2018, 21:52:10 »
[...](en dat is geen "dreigen" maar gewoon een feit Eviz!)[...]
Chill...het staat ook niet voor niets tussen aanhalingstekens he :angel: :-X

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #87 Gepost op: 1 juni 2018, 15:10:23 »
Hoe dan ook, zolang het financieel mogelijk is blijft dit forum online! Echter, (en dat is geen "dreigen" maar gewoon een feit Eviz!) dan zal er toch met enige regelmaat op de Ads geklikt moeten worden. We hebben de hoeveelheid Ads zo minimaal mogelijk gehouden, maar het is onze enige inkomstenbron.
Ik ben de laatste tijd ook veel minder actief, hoewel ik zeker meerdere keren per week even door het forum scroll. De input is gewoon laag en daardoor minder interessant.  Dat is jammer en (misschien tegen beter weten in) hoop ik dat de activiteit toch weer iets zal toenemen. De hoogtij-dagen zijn helaas achter de rug.
Iets grotere foto's toelaten zou ik opzich geen probleem vinden, maar is niet altijd handig.
Ik check het forum vaak via mijn 10" android tablet, en krijg de volledige foto's al niet geheel in beeld. Best irritant!

Vriendelijke groet,
Carel

Offline abakker

• Pentaxian
  • **
« Reactie #86 Gepost op: 31 mei 2018, 20:52:06 »
Helaas is de sfeer op diverse fora veranderd. Op foto fora valt dit nog wel mee. Maar de digitale camera is gemeengoed geworden. De meeste foto's zullen ongetwijfeld met een mobieltje worden gemaakt. De behoefte om apparatuur of foto's te bespreken is flink afgenomen.

Het aantrekken van de economie en daarmee de werkgelegenheid is m.i. ook een reden; "men" heeft het nu te druk terwijl een paar jaar geleden "men" soms niet wist "hoe de dag door te komen".

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #85 Gepost op: 31 mei 2018, 20:34:35 »
Heb je geen andere mogelijkheid om de foto's op een ander scherm te bekijken? Misschien kun je de instellingen op je I-pad wijzigen?

groeten, Arno
Ja hoor, ik heb ook een pc en daar zie ik het prima op. Maar als ik ergens anders ben heb ik vaak wel de i-pad bij me en zeker niet de pc. Daarnaast het volgende:

Een grotere foto beoordeel je sneller als prima of goed dan een kleinere. Dat komt denk ik doordat je gevoel verzadigder wordt door een grotere foto. Als de inzenders dus foto's van verschillend formaat plaatsen krijg je "unfaire" verschillen in beoordeling.

Details zijn ook bij het huidige formaat heel goed zichtbaar. Details worden niet beter zichtbaar door het plaatsen van een groter formaat foto.

Maar doe ermee wat je wilt. Ik ben niet perse tegen het plaatsen van een groter formaat foto's.
« Laatst bewerkt op: 1 juni 2018, 23:31:28 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, TS-E 24mm f/3.5L II, EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM, K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

• Pentaxian
  • **
« Reactie #84 Gepost op: 31 mei 2018, 20:24:47 »
Op mijn i-pad zijn nu al de foto's te groot voor het scherm. Ik moet dan vegen over het scherm om de rest van de foto te zien. Als de foto op Flickr gehost wordt, kan ik dubbelklikken. Dan krijg ik op Flickr de foto wel beeldvullend in beeld.

Heb je geen andere mogelijkheid om de foto's op een ander scherm te bekijken? Misschien kun je de instellingen op je I-pad wijzigen?

groeten, Arno

Offline abakker

• Pentaxian
  • **
« Reactie #83 Gepost op: 31 mei 2018, 20:21:10 »
Als ik dit zo allemaal lees dan lijkt het er toch steeds meer op dat de laatste dagen van (oa) dit forum aangebroken zijn. Dat zou ik persoonlijk om verschillende al eerder genoemde redenen erg jammer vinden, maar blijkbaar onafwendbaar. Dan wordt het voor mij t.z.t. toch tijd om naar het internationale Pentaxforum over te stappen. Voor mij persoonlijk, wat taal betreft niet een groot probleem, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Maar zolang dit forum nog in de lucht is zal ik me hier blijven roeren.

+ 1    Hopelijk blijft dit forum nog lang bestaan; het regelmatig insturen van foto's en een reactie geven op andere inzendingen is m.i. daarbij belangrijk. Ook t.z.t overstappen naar het internationale Pentaxforum is niet nodig; gewoon aansluiten bij het Nederlandstalige pentaxian: https://www.pentaxian.nl/

groeten, Arno

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #82 Gepost op: 31 mei 2018, 16:45:23 »
[...] Ook op mobiel en tablet heb ik geen enkel probleem met het forum... Kortom, in mijn ogen heeft de techniek de regel overbodig gemaakt.
[...]
Op mijn i-pad zijn nu al de foto's te groot voor het scherm. Ik moet dan vegen over het scherm om de rest van de foto te zien. Als de foto op Flickr gehost wordt, kan ik dubbelklikken. Dan krijg ik op Flickr de foto wel beeldvullend in beeld.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, TS-E 24mm f/3.5L II, EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM, K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

• Pentaxian
  • **
« Reactie #81 Gepost op: 31 mei 2018, 13:15:22 »
Het plaatsen van foto's op het forum zou voor nieuwe leden ook gemakkelijker ergens te vinden moeten zijn; zie citaat Thoran:

Thoran
Super Pentaxian*Ltd

Geslacht:
Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...

Re: Ideeënbus/Nieuwe aanmeldingen
« Reactie #393 Gepost op: 30 januari 2016, 07:08:56 »

Citaat
Citaat van: ArnoR op 24 januari 2016, 20:49:39
Ik denk dat een vast punt als 'Hoe plaats ik foto's' wel handig is voor de newbies. Die vraag komt geregeld terug.

die zijn toch wel gemakkelijk te vinden en naar te verwijzen.

•   Het plaatsen van foto's op dit forum vanuit Flickr
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=36336.0

•   Foto's plaatsen op het forum...
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11437.0

Offline abakker

• Pentaxian
  • **
« Reactie #80 Gepost op: 31 mei 2018, 13:07:27 »
Een ideeenbus: waarom niet ...
Een rubriek “ter beoordeling: waarom niet ...  Maar ik betwijfel of ik daar (veel) gebruik van ga maken. En ik begrijp van de kant van de crew dat ze kijken voor hoeveel mensen ze zoiets invoeren. Hoeveel mensen zijn nu eigenlijk actief op het forum ... Een kosten-baten-analyse dus.
De grootte van foto’s naar 1600 brengen. Liever niet, de huidige grootte is al te groot voor mijn i-pad.

Alwin, bedankt voor je reactie. Wat betreft de grootte van de foto's schreef Mharda:
 Mharda
Honorary Member
Pentaxian Guru

Geslacht:
Magic is in the air....

Re: Ideeënbus
« Reactie #394 Gepost op: 31 januari 2016, 10:59:56 »

Citaat
Voorstel in het kader van de versimpeling en vermindering van regels 

Geen grenzen meer aan het formaat van de foto.

Motivatie: de regel is ooit ingesteld omdat niet iedereen een 'groot' (toen werd 17inch al groot genoemd) beeldscherm had en men zo niets extra hoefde te doen om toch de hele foto te zien. Momenteel ondersteunen bijna alle browsers het automatisch resizen of kan je met CTR+ / CTRL- in en uitzoomen. Ook op mobiel en tablet heb ik geen enkel probleem met het forum... Kortom, in mijn ogen heeft de techniek de regel overbodig gemaakt.

Ook het feit dat er wat meer data wordt verzonden is geen erg groot probleem meer.

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #79 Gepost op: 31 mei 2018, 12:49:32 »
Mijn mening: Laten we gewoon eerlijk zijn dat niemand, crew en bezoekers, in dit forum energie willen steken. Forum format voor fotografie is niet meer van deze tijd.
Er zijn teveel andere alternatieven. Of deze beter zijn, geen idee...

Ik denk dat Johan eerlijk is en terecht opmerkt dat niemand echt energie in dit forum (meer) wil steken.
Dat is geen verwijt, want dan verwijt ik het ook mezelf, het is een terechte constatering.
Het is ondankbaar werk, waarmee de crew poogt dit mooie merk levend te houden onder zijn gebruikers.
Jammer zouden we het allemaal vinden, maar onafwendbaar tenzij bv Pentax zelf hier moeite, tijd en geld hierin wil steken.
Zie ik dat gebeuren, nee, zeker niet.... It was fun while it lasted....

Als ik dit zo allemaal lees dan lijkt het er toch steeds meer op dat de laatste dagen van (oa) dit forum aangebroken zijn. Dat zou ik persoonlijk om verschillende al eerder genoemde redenen erg jammer vinden, maar blijkbaar onafwendbaar. Dan wordt het voor mij t.z.t. toch tijd om naar het internationale Pentaxforum over te stappen. Voor mij persoonlijk, wat taal betreft niet een groot probleem, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Maar zolang dit forum nog in de lucht is zal ik me hier blijven roeren.

Groet,  Peter

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #78 Gepost op: 31 mei 2018, 11:30:51 »
en actieve leden ...niet alleen beheerders. Wel realistisch blijven.
Er kan zo'n mooi forum gebouwd worden, maar zonder actieve bezoekers heb je er niet zoveel aan.[...]Johan.
Dat spreekt voor zich...........

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #77 Gepost op: 31 mei 2018, 11:13:43 »
Een forum wordt idd door veel mensen als ouderwets gezien, helaas. Maar als de beheerders er geen energie in meer willen steken wordt een forum wel steeds sleetser en dat is hier wel aan flink aan de hand.......

en actieve leden ...niet alleen beheerders. Wel realistisch blijven.

Er kan zo'n mooi forum gebouwd worden, maar zonder actieve bezoekers heb je er niet zoveel aan.

In deze ben ik het geheel eens met de opmerkingen van OudjesEric.  ;C

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #76 Gepost op: 31 mei 2018, 11:11:17 »
Waarom krijg je het forum niet naar de laatste patch? Als je gaat zoeken naar een oplossing zou je er dan wél uitkomen?

Hoi Alwin,
Dat ligt aan een aantal zaken. Het gebruik van third-party mods (security, extra features, etc).

Tuurlijk zou ik het kunnen uitzoeken. Heb veel ervaring met SMF. Echter voor wie doe ik het dan? Voor mijzelf als technische uitdaging of voor die 10 (actieve) leden?
Mede daarom ontbreekt bij mij de zin om a) er kostbare tijd in te steken en b) om nieuwe dingen op te zetten. Het feit dat ik geen Pentax meer heb (buiten een oude Optio(?) van mijn vader) speelt geen rol.

Dan over alternatieven: facebook is er eentje van. Laagdrempelig, wereldwijd (meer publiek), merk-onafhankelijk (meer publiek). Privacy is wel een ding. Maar is niet zo mooi in te delen als een forum.

Pfft lastig :)

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #75 Gepost op: 31 mei 2018, 10:32:41 »
Ik denk dat Johan eerlijk is en terecht opmerkt dat niemand echt energie in dit forum (meer) wil steken.
Ik heb het niet geteld, maar er zijn ongeveer nog 10 leden die regelmatig reageren. Maar ik heb het niet geteld. Dat is niet veel. Maar meer nog dan bij EOSdigitaal. En met zo weinig actieve leden heb je ook geen moderators meer nodig. Dan doen ze het zelf wel.

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #74 Gepost op: 31 mei 2018, 10:27:24 »
Dat is geen verwijt, want dan verwijt ik het ook mezelf, het is een terechte constatering.
Het is ondankbaar werk, waarmee de crew poogt dit mooie merk levend te houden onder zijn gebruikers.
Jammer zouden we het allemaal vinden, maar onafwendbaar tenzij bv Pentax zelf hier moeite, tijd en geld hierin wil steken.
Zie ik dat gebeuren, nee, zeker niet.... It was fun while it lasted....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #73 Gepost op: 31 mei 2018, 10:22:28 »
Mijn mening: Laten we gewoon eerlijk zijn dat niemand, crew en bezoekers, in dit forum energie willen steken. Forum format voor fotografie is niet meer van deze tijd.[....]Johan.

Tja, ik vind zelf een forum juist nog wel geschikt....beter dan facebook en instagram. Hier op forum kun je de foto's beter bekijken en beoordelen (bv geen compressie etc) maar het publiek is daarentegen beperkt tot de leden. Op facebook en instagram is het bereik dan weer wel veel groter........

Een forum wordt idd door veel mensen als ouderwets gezien, helaas. Maar als de beheerders er geen energie in meer willen steken wordt een forum wel steeds sleetser en dat is hier wel aan flink aan de hand.......

Een ideeenbus: waarom niet ... [...]

Een ideeenbus (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12070.0) bestaat al lang op het forum maar verwacht er niet te veel van gelet op de resultaten uit het verleden en de opemerking van vvo in dit topic.

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #72 Gepost op: 31 mei 2018, 10:10:14 »
Mijn mening: Laten we gewoon eerlijk zijn dat niemand, crew en bezoekers, in dit forum energie willen steken. Forum format voor fotografie is niet meer van deze tijd.
Er zijn teveel andere alternatieven. Of deze beter zijn, geen idee.

De tijd die ik in dit forum steek is nihil. Af en toe een update of een opschoning zoals nu. Technisch krijg ik het forum al niet meer naar de laatste patch. Ongeacht of het forum weer tot leven komt ...de technische levensduur loopt ten einde.

Johan.
Wat zijn de alternatieven? Een facebook-pagina? Zijn er nog andere alternatieven?

Waarom krijg je het forum niet naar de laatste patch? Als je gaat zoeken naar een oplossing zou je er dan wél uitkomen?

Zoals eerder gezegd, mij bevalt het forum nog steeds prima.

Al moet gezegd: de gemiddelde leeftijd is vrij hoog. Nieuwe leden zijn vaak Pentax-oudgedienden, die vervolgens niks meer van zich laten horen. Dat moeten ze ook zelf weten natuurlijk. Vrijheid, blijheid.

Waar al die andere internetgebruikers en fotografen zich dan mee bezighouden?

Facebook, instagram, whats-app, spiegelloos en mobiele snapshots.

Misschien is facebook dan een manier om meer publiek te trekken? Maar zijn mijn data dan wel beschermd?

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #71 Gepost op: 31 mei 2018, 08:59:46 »
En ergens ook wel weer grappig en tekenend... nauwelijks een inhoudelijke reactie op de suggesties in dit topic en de ideenbus maar wel "dreigen" dat als we niet genoeg klikken op de google-ads het forum opgedoekt wordt....

Er zijn teveel andere alternatieven. Of deze beter zijn, geen idee.

De tijd die ik in dit forum steek is nihil. Af en toe een update of een opschoning zoals nu. Technisch krijg ik het forum al niet meer naar de laatste patch. Ongeacht of het forum weer tot leven komt ...de technische levensduur loopt ten einde.

Johan.

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #70 Gepost op: 30 mei 2018, 23:48:00 »
Zoals wel eerder geopperd is, is een "ideeënbus" daarvoor wenselijk.
Ook een rubriek "ter beoordeling" van een foto, waarvan de instellingen en omstandigheden bij vermeld worden, kan erg leerzaam zijn.
Het plaatsen van een foto op het forum voor de eerste keer, kan lastig zijn; misschien is het handig om de "gebruiksaanwijzing" daarvoor duidelijker "in beeld te brengen".
Het beperken van de grootte van een foto tot 1024 kan wat mij betreft vervangen worden tot 1600, waardoor details veel beter te zien zijn.
Een ideeenbus: waarom niet ...
Een rubriek “ter beoordeling: waarom niet ...  Maar ik betwijfel of ik daar (veel) gebruik van ga maken. En ik begrijp van de kant van de crew dat ze kijken voor hoeveel mensen ze zoiets invoeren. Hoeveel mensen zijn nu eigenlijk actief op het forum ... Een kosten-baten-analyse dus.
De grootte van foto’s naar 1600 brengen. Liever niet, de huidige grootte is al te groot voor mijn i-pad.

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #69 Gepost op: 30 mei 2018, 23:27:35 »
Nu ik op mijn i-pad het forum bekijk, zie ik alleen een banner die gericht is aan singles of die niet (weer) opnieuw een relatie willen beginnen. Daar klik ik dus zeker niet op. Veel te persoonlijk zo’n advertentie en je weet niet op wat voor site je dan terecht komt. Als het nu een fotografie-gerelateerde banner was ...

energy-dungeon