Auteur Topic: Portst 55mm/f1.2 eerste shots  (gelezen 828 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Portst 55mm/f1.2 eerste shots
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2016, 22:58:28 »
Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst. Een 1.2 lens koop je volgens mij nooit om zijn scherpte, maar juist vanwege het spel van scherpte/onscherpte. Echt een objectief om heerlijk creatief mee uit je bol te gaan. Met je eerste experimenten laat je al mooi zien wat voor een bokeh je met deze lens krijgt.

Fotografeer je met zo'n kleine scherpte diepte vanaf statief of valt het ook nog vanuit de hand te doen?

Groet,  Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Portst 55mm/f1.2 eerste shots
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2016, 22:58:28 »

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Portst 55mm/f1.2 eerste shots
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2016, 20:10:40 »
Een lens met karakter. Scherp is hij wel, zoals bij het karretje. De tekst op het karretje is dan weer wat overstraald. En flinke CA in de bomenpartij.
Ik vind het wel mooi en heb ook nog wat lenzen waar ik hoog nodig mee moet gaan experimenteren.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

newmikey2

  • Gast
Portst 55mm/f1.2 eerste shots
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2016, 13:54:21 »
Eergisteren binnengekregen van een eBay verkoper in Duitsland een Porst 55mm/f1.2 voor de onwaarschijnlijke prijs van €175 - enigzings wantrouwend heb ik de lens eens goed (letterlijk) tegen het licht gehouden maar hij is in perfecte staat. Vandaag tussen de middag even een wandelingetje rond kantoor gemaakt en wat eerste probeersel. Hemeltje, wat is handmatig scherpstellen op f1.2 moeilijk!

Ik kan met de beste wil van de wereld deze lens niet als "scherp" benoemen, al helemaal niet wijdopen maar dat is uiteindelijk waar je hem het meeste op zal gebruiken. "Dromerig" past beter als omschrijving maar daarentegen is het scherpte/onscherpte verloop echt héél fijn.

Ik wou ze toch even delen. (voor EXIF even doorklikken naar Flickr a.u.b.). Minimaal bewerkt aangezien ik hier op kantoor alleen een Windows PC heb en daar kan ik niet veel mee. Beetje niveau's aangepast en wat onscherp masker op de OOC jpegjes, meer is het niet.

1.
Porst 55mm/f1.2 test by Mike Bing, on Flickr

2.
Porst 55mm/f1.2 test by Mike Bing, on Flickr

3.
Porst 55mm/f1.2 test by Mike Bing, on Flickr

4.
Porst 55mm/f1.2 test by Mike Bing, on Flickr

5.
Porst 55mm/f1.2 test by Mike Bing, on Flickr