Auteur Topic: Vaarwel ...  (gelezen 7681 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Vaarwel ...
« Reactie #54 Gepost op: 1 maart 2011, 19:05:46 »
[...]
Het bestaan van 2 Pentax fora is en blijft jammer, maar het samengaan van beide lijkt me ijdele hoop. :surrender:
gegroet Eljakim

Ik denk dat ook nog een beetje te vroeg is....maar wellicht ooit ;-)

Enneh, ik hoop je nog vaak te zien in 'vreemdgangers'.

greetz,
Erik

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Vaarwel ...
« Reactie #54 Gepost op: 1 maart 2011, 19:05:46 »

elkim

  • Gast
Re:Vaarwel ...
« Reactie #53 Gepost op: 27 februari 2011, 20:52:21 »
Ja mensen wat een commotie allemaal, dat is allerminst de bedoeling geweest.
even tot Lidy, de aanpak is toch redelijk flauw geweest over het plaatsen van mijn eerste D700 foto,
de mededeling van een mod die zegt " ja, ik gun Eljakim nog een paar dagen om even zijn nieuwe speeltje te laten zien maar dan stop het 'lees de voorwaarden voor het plaatsen in de map vreemdgangers"
ik heb toen gereageerd dat ik nog in het bezit was van een K5, en dat ik dus nog legitiem vreemdganger was, of niet?  
na deze en enkele andere reacties had ik zoiets van 't is wel goed, 'k heb jullie niet nodig om gelukkig te zijn, en heb ik de moeite niet meer genomen om daar te kijken
laat staan te plaatsen.
m'n K5 was 3 weken later nog geen 1 1/2 uur de deur uit en ik wilde op beide forums deze mededeling plaatsen en bijgevolg eerlijk en zonder gezever m'n opzeg doen.
dat is me niet gelukt, dat noem in bekrompen, en dat is dus niet persoonlijk bedoeld.
ik heb me altijd voorgenomen om niet met modder te gooien dat ligt gewoon niet in mijn aard, maar dit wilde ik toch even kwijt.

het verschil tussen de 2 fora is groot, ik heb met lede ogen de splitsing meegemaakt van begin tot einde
ook deze ging voornamelijk over aangepaste regels, met een vleugje ego haantjes en hennetjes gedrag.
ik ben hier gebleven, op enkele laatste Pentax maanden.

Het bestaan van 2 Pentax fora is en blijft jammer, maar het samengaan van beide lijkt me ijdele hoop. :surrender:

gegroet Eljakim        

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vaarwel ...
« Reactie #52 Gepost op: 26 februari 2011, 14:13:40 »
Carel,

Het is jammer dat dit soort zaken gebeuren en is veelal in de "waan van dat moment" besloten leert de ervaring. Als je er dan op terugkijkt zullen veel mensen vaak denken "waar ging het nu ook al weer over"  :) Helaas is het dan ook vaak nog vrij moeilijk om weer "tot elkaar te komen".

Ik zou op zich wel voorstander zijn voor een poll, maar dat zou dan op beide fora dienen te gebeuren en dan moet ook vooraf duidelijk zijn hoe verder wordt gegaan, anders krijg je daar weer discussie over. Dat laatste zal dan met name op het niveau van de mods moeten liggen en ik neem aan dat dit niet eenvoudig zal zijn. Als een poll niet op beide fora wordt gedragen, heeft het ook geen zin om dat te doen naar mijn idee. De meerderheid van de leden zou zich dan daarover uit dienen te spreken.

Nu blijkt dat ieder forum ook zijn bepaalde "sfeer" heeft ontwikkeld en in zekere zin is dat ook best wel belangrijk. Om voor mijzelf te spreken voelde ik me hier veel sneller thuis dan op het andere forum. Daar kwam ik voor mijn gevoel niet echt tussen de "bestaande leden", hetgeen zich uitte in praktisch geen reacties op mijn vragen en gepubliceerde foto's. Er waren maar een twee-/drietal leden die daar steeds een reactie gaven en dat gaf mij niet het gevoel bepaald welkom te zijn. Dat is op zich jammer en zal wellicht ook aan mijn verwachtingen hebben gelegen. In ieder geval was het na aanmelding hier heel anders en dan blijft hier op dit forum je hart liggen. Aan de andere kant vind ik persoonlijk weer de hoofdstukindeling op het andere forum wat prettiger. Zoals Cruijff ooit zij: "ieder nadeel heb nu eenmaal zijn voordeel", of andersom, wat je wil  ;).

Zoals gezegd, het is jammer dat we als Pentax gebruikers niet "samen op kunnen trekken", maar één forum heeft alleen zin als dat gegeven op beide fora gedragen wordt. Daarover zou eerst duidelijkheid moeten zijn om überhaupt daarover na te gaan denken. Dan is de volgende vraag: hoe ga je zoiets in het vat gieten?? Dan zou je dus op beide fora eerst een poll dienen te houden of men überhaupt één Pentax forum ziet zitten.

Groet
Edzo

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Vaarwel ...
« Reactie #51 Gepost op: 26 februari 2011, 13:57:16 »
De afsplitsing is ontstaan door verschillen van mening over bepaalde regels. Nouja, wij hebben regels en zij hebben die net zo goed...
Ik heb overigens in de beginfase van het pentaxianforum de oprichter (Ruud) per email vriendelijk duidelijk gemaakt dat ik de afsplitsing erg jammer vind en feitelijk onnodig, we hadden er hier ook wel uitgekomen. Ook heb ik duidelijk te kennen gegeven dat ze altijd welkom zijn om terug te komen.
Mijn ego zat hier, wat dit betreft, echt niet in de weg...

Carel

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Vaarwel ...
« Reactie #50 Gepost op: 26 februari 2011, 12:14:15 »
Zij die ergens in geloven veranderen de wereld; op elk niveau! 

Misschien op beide forums een poll houden om te peilen naar de verzuchtingen van de forumleden?  ;)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vaarwel ...
« Reactie #49 Gepost op: 26 februari 2011, 00:20:36 »
Zij die ergens in geloven veranderen de wereld; op elk niveau!  :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

 :-*

Daar zit een hele kern van waarheid in leert nu de dagelijkse praktijk (gelukkig ver van huis....nog wel).

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Vaarwel ...
« Reactie #48 Gepost op: 26 februari 2011, 00:16:58 »
Grenzeloze optimist!  ;)
Zij die ergens in geloven veranderen de wereld; op elk niveau!  :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

 :-*

RonHendriks

  • Gast
Re:Vaarwel ...
« Reactie #47 Gepost op: 26 februari 2011, 00:09:10 »


Hier snap ik echt geen d*** van. Kun je 't iets duidelijker uitleggen, Ron?
Het dubbel plaatsen van foto's bedoel ik. Ik doe het zelf ook af en toe. Dat ze hier staan en op het andere forum. Aangezien ik niet op een en dezelfde foto op twee sites ga vertellen dat ik het mooi of zus en zo vind.

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re:Vaarwel ...
« Reactie #46 Gepost op: 26 februari 2011, 00:08:09 »
En voornamelijk wat beide fora verenigt.....  :clap2:


Grenzeloze optimist!  ;)
K-5 en wat lenzen

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Vaarwel ...
« Reactie #45 Gepost op: 26 februari 2011, 00:01:16 »
Ironie ten top en wellicht inderdaad een idee om eens te kijken wat de beide fora nu nog uit elkaar houdt?
En voornamelijk wat beide fora verenigt.....  :clap2:

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re:Vaarwel ...
« Reactie #44 Gepost op: 25 februari 2011, 23:57:38 »
Het enige wat ik echt vervelend vind is als ik een commentaar bij een foto heb geschreven, en dan een week later die foto zie en mijn eigen stukje niet meer kan vinden. Heb ik het gevoel dat ik zelf de weg kwijt ben, terwijl dezelfde foto op twee forums staat. Dat is een van de redenen dat ik maar afentoe een commentaar op een foto op het andere foto achterlaat en zeker niet snel bij mensen die ook hier posten.


Hier snap ik echt geen d*** van. Kun je 't iets duidelijker uitleggen, Ron?
K-5 en wat lenzen

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Vaarwel ...
« Reactie #43 Gepost op: 25 februari 2011, 23:56:21 »
Oeps. En hier ben ik 't nou niet helemaal mee eens.  ;) In plaats van liberaler zou ik eerder zeggen dat 't op Pentaxian duidelijker, of - zo je wilt - anders afgebakend is. De ruimte voor 'vreemdgangers' is er net zo goed, mits je ook een Pentax dslr hebt.  ;) Dat vind jij het meer liberale aspect eraan dan?
 

Hartgrondig mee eens.  :)

Op het gevaar af, dat we toch een discussie zouden kunnen ontketenen over het hoe en waarom van de afsplitsing....
Ik vind de regels over vreemdgangers op dit forum liberaler omdat er geen eis gesteld wordt gesteld dat je alsnog over een digitale pentax spiegelreflexcamera moet beschikken. Op pentaxian.nl mag je alleen in het vreemdgangershoekje een foto plaatsen als je een DSLR van Pentax hebt. Heb je alleen een analoge SLR van Pentax dan mag je daar niet posten of lid worden, hetzelfde geldt voor overstappers; heb je geen pentax DSLR meer dan mag je niet meer posten. Op dit forum wordt er ten aanzien van het vreemdgangersforum (of lidmaatschap van het forum) geen eis gesteld aan de camera die je moet bezitten. Dat vind ik een liberaler standpunt.
Maar dat houdt geen oordeel in over het hoe en waarom van de afsplitsing of dat de regels op het ene forum beter zouden zijn dan op het andere......Elk van de fora hebben - in mijn ogen - voors en tegens ;-)

[...]Het enige wat ik echt vervelend vind is als ik een commentaar bij een foto heb geschreven, en dan een week later die foto zie en mijn eigen stukje niet meer kan vinden. Heb ik het gevoel dat ik zelf de weg kwijt ben, terwijl dezelfde foto op twee forums staat. Dat is een van de redenen dat ik maar afentoe een commentaar op een foto op het andere foto achterlaat en zeker niet snel bij mensen die ook hier posten.
Één pentaxforum zou dat probleem kunnen oplossen  :P

greetz,
Erik

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vaarwel ...
« Reactie #42 Gepost op: 25 februari 2011, 23:43:03 »
;D ;D Nee, een derde Pentaxforum is niet mijn gedachte; alleen als de crew van beide fora zou besluiten om een nieuw - verenigd - pentaxforum op te richten onder gelijktijdige opheffing van pentaxforum.nl en pentaxian.nl vind ik dat een optie.

De reden voor afsplitsing is - vreemd genoeg - een discussie geweest over het al dan niet toelaten van foto's in de fotohoek die niet met een pentax-camera zijn gemaakt. Nadat het forummanagement van dit forum besloten had dat dat niet wenselijk was, werden door verschillende leden opnieuw topics gestart over dit onderwerp; welke vervolgens door de mods werden gesloten. Dit vonden enkele leden in strijd met de 'vrijheid van meningsuiting' en hebben een nieuw forum opgericht. Oh, ironie, dat uiteindelijk de regels op dit forum over vreemdgangers liberaler zijn dan op pentaxian.nl.
Volgens mij is dit nog de enige post over dit onderwerp op dit forum: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12177.0
Maar laten we geen discussie beginnen over het hoe en waarom van de splitsing, maar liever over een vereniging tussen beide fora ;-)

greetz,
Erik

Ironie ten top en wellicht inderdaad een idee om eens te kijken wat de beide fora nu nog uit elkaar houdt?

RonHendriks

  • Gast
Re:Vaarwel ...
« Reactie #41 Gepost op: 25 februari 2011, 23:41:00 »
Het is ook wel weer een heerlijk draadje geworden zo. Niemand die nog weet waarvoor het gestart is, als het maar nergens heen gaat. :D

Het enige wat ik echt vervelend vind is als ik een commentaar bij een foto heb geschreven, en dan een week later die foto zie en mijn eigen stukje niet meer kan vinden. Heb ik het gevoel dat ik zelf de weg kwijt ben, terwijl dezelfde foto op twee forums staat. Dat is een van de redenen dat ik maar afentoe een commentaar op een foto op het andere foto achterlaat en zeker niet snel bij mensen die ook hier posten.

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re:Vaarwel ...
« Reactie #40 Gepost op: 25 februari 2011, 23:40:27 »
... Oh, ironie, dat uiteindelijk de regels op dit forum over vreemdgangers liberaler zijn dan op pentaxian.nl. ...

Oeps. En hier ben ik 't nou niet helemaal mee eens.  ;) In plaats van liberaler zou ik eerder zeggen dat 't op Pentaxian duidelijker, of - zo je wilt - anders afgebakend is. De ruimte voor 'vreemdgangers' is er net zo goed, mits je ook een Pentax dslr hebt.  ;) Dat vind jij het meer liberale aspect eraan dan?

... Maar laten we geen discussie beginnen over het hoe en waarom van de splitsing ... ;-)



Hartgrondig mee eens.  :)



K-5 en wat lenzen

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Vaarwel ...
« Reactie #39 Gepost op: 25 februari 2011, 23:25:02 »
Ik blijf lekker hier omdat het mij hier bevalt en ik mij thuis voel.
Ik heb nog nooit op het andere forum gekeken, niet dat ik er iets op tegen heb maar omdat ik er geen behoefte aan heb. Niet meer en niet minder.

Ik kwam in het verleden ook regelmatig op het "Portugalforum" daar vind ik geen prettige sfeer meer dus vertrokken. Ook daar is een afsplitsing gekomen in de vorm van "Bemvindos" dat mij beter bevalt.
Overigens is er ook nog een prikbord "Portugal startpagina" dus dat zijn er 3 boards voor de Nederlandstaligen in Portugal.

Gewoon posten en lezen waar je je prettig voelt, en verder ieder zijn plezier gunnen en in hun waarde laten.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Vaarwel ...
« Reactie #38 Gepost op: 25 februari 2011, 23:22:22 »
Een derde Pentax forum?  :D :D
Maar even alle gekheid op een stokje. Waarom is er ooit een afsplitsing geweest eigenlijk??
Ik ben ook ooit wel eens boos op iemand geweest, maar dat is altijd bijgelegd........


 ;D ;D Nee, een derde Pentaxforum is niet mijn gedachte; alleen als de crew van beide fora zou besluiten om een nieuw - verenigd - pentaxforum op te richten onder gelijktijdige opheffing van pentaxforum.nl en pentaxian.nl vind ik dat een optie.

De reden voor afsplitsing is - vreemd genoeg - een discussie geweest over het al dan niet toelaten van foto's in de fotohoek die niet met een pentax-camera zijn gemaakt. Nadat het forummanagement van dit forum besloten had dat dat niet wenselijk was, werden door verschillende leden opnieuw topics gestart over dit onderwerp; welke vervolgens door de mods werden gesloten. Dit vonden enkele leden in strijd met de 'vrijheid van meningsuiting' en hebben een nieuw forum opgericht. Oh, ironie, dat uiteindelijk de regels op dit forum over vreemdgangers liberaler zijn dan op pentaxian.nl.
Volgens mij is dit nog de enige post over dit onderwerp op dit forum: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12177.0
Maar laten we geen discussie beginnen over het hoe en waarom van de splitsing, maar liever over een vereniging tussen beide fora ;-)

greetz,
Erik

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vaarwel ...
« Reactie #37 Gepost op: 25 februari 2011, 23:07:29 »
Zullen we maar geen Pentax Club Nederland op gaan zetten lijkt me hè  ;) ;)
Twee Pentax fora is al genoeg lijkt me....

kdj4

  • Gast
Re:Vaarwel ...
« Reactie #36 Gepost op: 25 februari 2011, 23:06:10 »
Nu Nikon nog dan  :D :D

Ach ja dat zou ook kunnen, als daar iemand opstaat en ook een forum opent dan is dat klaar.
Zo was er ook iemand actief op "CanonEOS Digitaal" die vond dat er naast de "Nikon Club Nederland" het nu ook tijd was voor "Canon Club Nederland".

Mvg
kees.


Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vaarwel ...
« Reactie #35 Gepost op: 25 februari 2011, 22:58:01 »
En sinds kort kent Canon ook twee, Canon club Nederland.

Mvg
Kees.

Nu Nikon nog dan  :D :D

kdj4

  • Gast
Re:Vaarwel ...
« Reactie #34 Gepost op: 25 februari 2011, 22:55:33 »
Ik ben het vaak met je eens, maar hier niet. De grote jongens hebben - voor zover ik weet - één merkforum: nikon heeft de nikonclub met forum en Canon heeft eosdigtiaal.


En sinds kort kent Canon ook twee, Canon club Nederland.

Mvg
Kees.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vaarwel ...
« Reactie #33 Gepost op: 25 februari 2011, 22:08:31 »
Precies de reden waarom ik aanhaalde dat het het loslaten van ego's van het forummanagement een vereiste is ;-)

Vrijheid - blijheid is een moto waar ik heel goed mee kan leven  :cheer:
Desondanks geef ik 'de droom' van een verenigd nederlands pentaxforum niet op. Om het even of het nu dit forum is, pentaxian.nl of een nieuw forum.

greetz,
Erik

Een derde Pentax forum?  :D :D
Maar even alle gekheid op een stokje. Waarom is er ooit een afsplitsing geweest eigenlijk??
Ik ben ook ooit wel eens boos op iemand geweest, maar dat is altijd bijgelegd........

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Vaarwel ...
« Reactie #32 Gepost op: 25 februari 2011, 22:05:55 »
Ik denk dat het forummanagement nog grotendeels uit dezelfde mensen bestaat. Daar is indertijd de keuze ontstaan voor afsplitsing. Ook al stemmen alle leden voor of tegen samenvoeging, dan zal dat weinig uitmaken. [...]

Precies de reden waarom ik aanhaalde dat het het loslaten van ego's van het forummanagement een vereiste is ;-)

Vrijheid - blijheid is een moto waar ik heel goed mee kan leven  :cheer:
Desondanks geef ik 'de droom' van een verenigd nederlands pentaxforum niet op. Om het even of het nu dit forum is, pentaxian.nl of een nieuw forum.

greetz,
Erik

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Vaarwel ...
« Reactie #31 Gepost op: 25 februari 2011, 22:01:06 »
Ik denk dat het forummanagement nog grotendeels uit dezelfde mensen bestaat. Daar is indertijd de keuze ontstaan voor afsplitsing. Ook al stemmen alle leden voor of tegen samenvoeging, dan zal dat weinig uitmaken. Denk ik, hoor. En, zoals ik al gezegd had, ik heb er geen moeite mee, met die twee forums. 't Valt niet te ontkennen dat de sfeer tussen beide fora verschilt. Evenals het beleid.  ;) Pentaxian voelt meer als mijn 'thuis', maar ook hier kom ik regelmatig van mooie foto's genieten. Vrijheid, blijheid.  ;)

Lidy,

Mee eens, de sfeer verschilt inderdaad wel enigzins, maar zou de meerderheid van de leden zich ongelukkig voelen als beide fora tot één forum worden gevoegd? Persoonlijk denk ik namelijk dat dit niet zo een vaart loopt. De sfeer zal denk ik voor beide "kampen" iets anders worden, maar erg veel verschil zal het niet maken is mijn idee. Niet dat ik tot een revolutie of opstand wil oproepen, integendeel zelfs, maar zoals ik al eerder heb gesteld, een forum wordt gevormd door forumleden en mogelijk gemaakt door mods. Het zou aan de andere kant ook voor sommigen een reden kunnen zijn om een samengevoegd forum te verlaten en ook dat zou jammer zijn. Zoals gezegd zou ik pleiten voor één Pentax forum. We zijn als Pentax gebruikers toch al "klein" en om die reden zou het een naar mijn idee een goede zaak zijn om krachten te bundelen.
Zoals Erik al aangeeft is het de vraag hoe zoiets bespreekbaar te maken........

Groet
Edzo

Offline lidy

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 459
Re:Vaarwel ...
« Reactie #30 Gepost op: 25 februari 2011, 21:48:19 »
Ik denk dat het forummanagement nog grotendeels uit dezelfde mensen bestaat. Daar is indertijd de keuze ontstaan voor afsplitsing. Ook al stemmen alle leden voor of tegen samenvoeging, dan zal dat weinig uitmaken. Denk ik, hoor. En, zoals ik al gezegd had, ik heb er geen moeite mee, met die twee forums. 't Valt niet te ontkennen dat de sfeer tussen beide fora verschilt. Evenals het beleid.  ;) Pentaxian voelt meer als mijn 'thuis', maar ook hier kom ik regelmatig van mooie foto's genieten. Vrijheid, blijheid.  ;)
K-5 en wat lenzen