Auteur Topic: Morgen terug met de K5  (gelezen 19879 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #126 Gepost op: 26 november 2010, 19:58:30 »
Er is volgens mij niemand hier echt in de buurt maar een stukkie rijden is geen probleem, eerst eens kijken in Utrecht morgen..
Zondag zijn er in ieder geval K-5'en op de Zoom.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #126 Gepost op: 26 november 2010, 19:58:30 »

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #125 Gepost op: 26 november 2010, 19:55:55 »
En dan lijkt het wel of het contrast van een gezicht niet groot genoeg is voor een juiste AF? Als ik LV aan heb staan en de camera zijn werk laat doen op het gezicht van mijn vrouw dan is het inzoomen, niet scherp te krijgen en hij doet het niet, na een paar keer dan ineens wel weer, op gewoon huid gaat het in elk geval al mis (zelfs met AF hulplicht).

Er is volgens mij niemand hier echt in de buurt maar een stukkie rijden is geen probleem, eerst eens kijken in Utrecht morgen..

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #124 Gepost op: 26 november 2010, 19:53:46 »
Is er niemand in de buurt met een K5 waarmee je eens kunt vergelijken?
Mijn €0,02
Cees

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #123 Gepost op: 26 november 2010, 19:48:49 »
Ron,

Ik heb het ding wel eens zien staan toen ik op de site van KE was.. voor het afstellen prima en ik denk ook wel na over de aanschaf, uitbesteden zou ik niet snel doen, je moet er natuurlijk naar toe en als je een nieuwe lens koopt zit je weer, 3 lenzen af laten stellen en je hebt het ding er al uit..
Ik ben het eens met je dat het niet precies is maar het geeft wel aan hoe het een beetje zit, praktijk zeg maar, alle instellingen in de camera staan ook gewoon nog op 0.
Ik heb als laatste nog even iets genomen met meer contrast, 1e 2 zijn op statief (1 live view en 1 AF) weet alleen niet welke LV was, wel verschil in lichtmeting (gelijke omstandigheden) maar dat had ik al eerder gemerkt. De laatste is uit de hand.


« Laatst bewerkt op: 26 november 2010, 19:52:19 door patrick91 »

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #122 Gepost op: 26 november 2010, 19:46:18 »
...Kan ook uitbesteed worden:
http://www.lenscalibratie.nl/

Voor de kosten (4 lenzen = 67,50) hoef je het dus in ieder geval niet te laten. T'is echter niet in de buurt wanneer als je uit Rotterdam komt zoals Patrick.

RonHendriks

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #121 Gepost op: 26 november 2010, 19:34:25 »
Misschien is zoiets iets voor jou?
http://www.kamera-express.nl/Colormanagement/Camera_calibratie/DataColor_camera_calibratie/DataColor_SpyderLensCal_new_objectief_lens_calibratie.htm



Als ik lees dat je die chart uit de hand doet, dan heeft dat echt geen enkele zin. Het gaat om precisie meting, en niet om natte vingerwerk.

Kan ook uitbesteed worden:
http://www.lenscalibratie.nl/

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #120 Gepost op: 26 november 2010, 19:18:22 »
En dan de chart maar even:
Uit de hand 70mm iso 1600 1/80 2.4

En op statief met draadontspanner en zelfde instellingen (op SV omdat ik iso 1600 wilde houden)

En ik ben het eens met Eric, tussen de ogen scherp gezet. Maar bewegingsonscherpte zou je ook in het haar terugzien.. en dat is het scherpst en juist daar zou je denken dat je het snel zou zien.. de 70 levert wide open wel aardig scherpe plaatjes op (zie kat) dus dat is het niet volgens mij.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #119 Gepost op: 26 november 2010, 19:08:15 »
Je gelooft niet in beweging bij 1/25 op 70mm? Je zit op het randje wat mogelijk is met de SR van Pentax, met een steady hand is nog wel een paar stops meer te winnen. Maar dat levert geen 100% resultaat op qua scherpte.

Volgens mij is er scherpgesteld op het centrale punt, de neus maar het haar komt er het scherpst uit. Dan zou er dus sprake zijn van front focus.

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #118 Gepost op: 26 november 2010, 19:00:27 »
En hier het plaatje.. iso 1600 en 2.4 en dezelfde lens dus. Ik zat op een stoel tegenover haar.. serie gemaakt en ze zien er allemaal zo uit, dus ik geloof even niet in de beweging bij 1/25e (en ik zie ook geen bewegingsonscherpte) .

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #117 Gepost op: 26 november 2010, 18:46:35 »
Normaal vind ik offtopic geen probleem maar nu is het wat lastig.. maar je blijft de baas Carel :)

Mooi beest, zijn we het mee eens hoor!

Ja andere lens is dit inderdaad, de 70mm. En de instelling, zelf voor iso 1600 gekozen en ook 2.4 was eigen keus (A stans) sluitertijd bedacht de camera.. het was al wel schemerig aan het worden in de tuin.. rare waardes?

Lysvik, ik ga nu op statief even met de focus chart kijken.. ik zal zo even de foto posten die ik nu (met dezelfde lens!) maakte van mijn dochter.. :(

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #116 Gepost op: 26 november 2010, 18:17:40 »
Even een verzoekje om opmerkingen over Ruurd zijn foto desnoods in een apart topic te zetten, even voor mijn leesbaarheid :)
Ik ga daar niet speciaal een topic voor creëren, als Ruurd hier behoefte aan heeft dan kan hij zelf uiteraard een eigen topic openen. Ik wil een ieder wel vriendelijk, maar dringend verzoeken ontopic te blijven.
Verdere offtopic postings zullen zonder meer verwijderd worden.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #115 Gepost op: 26 november 2010, 17:20:07 »
@Lysvik:
Sorry, sloeg niet op jouw reply

HaHa Kees, dat kan gebeuren als je beiden gelijktijdig een posting typt.  ;)

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #114 Gepost op: 26 november 2010, 17:17:02 »
Patrick, één ding: aan je kat ligt het niet! Wat een schitterend beest!!

@Lysvik:
Sorry, sloeg niet op jouw reply

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #113 Gepost op: 26 november 2010, 16:57:47 »
Patrick, één ding: aan je kat ligt het niet! Wat een schitterend beest!!

Nu heb je dus een andere lens gepakt, toch? Maar een ding: ISO 1600/f2.4/1/40"? Zijn dat normale waarden?
Ik zou bijna zeggen, dan moet er toch iets niet in ode zijn?

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #112 Gepost op: 26 november 2010, 16:52:01 »
Patrick, ik had vandaag al even via de computer van mijn zoon (Fluvio) gereageerd en aanbevolen om een test te doen. Ik weet het... het kost wat tijd, maar als je echt wilt weten waar het probleem zit is dat naar mijn idee de beste oplossing. Dus werken met een statief en een statisch object (de bierflesje) en met controleerbaar diepteverloop. Zo'n bewegelijke kat is daar niet geschikt voor.

Het sRGB kleurprofiel is niet ingesloten in de afbeelding, kennelijk gaat er toch iets niet goed.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2010, 16:57:56 door Lysvik »

newmikey

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #111 Gepost op: 26 november 2010, 16:46:54 »
Even een verzoekje om opmerkingen over Ruurd zijn foto desnoods in een apart topic te zetten, even voor mijn leesbaarheid :)

Patrick, je hebt gelijk - mijn excuses. Die laatste twee zien er toch wel prima uit met alle camera JPEG instellingen op nul. Als je de RAW's ergens kwijt kan, kunnen we meer zien maar ik denk eigenlijk dat je probleem eerder met de 50-135 dan met de K5 is, maar zover was je ook al?

Als je altijd JPEG schiet kan het géén tijd de fijne scherpte wat op te voeren in het menu, een snufje peper en zout als het ware en dan zien beide katten er top uit.

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #110 Gepost op: 26 november 2010, 16:38:11 »
Even een verzoekje om opmerkingen over Ruurd zijn foto desnoods in een apart topic te zetten, even voor mijn leesbaarheid :)

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #109 Gepost op: 26 november 2010, 16:32:02 »
Er is ook scherpgesteld op de middelste bank van het elfen-ameublement... met vrijwel open diafragma.. met smc Pentax 1:2/55
Die bank is geheid scherp...

@ Jazzer en Patrick:
Ik zit mij ook af te vragen, wat er nou onscherp zou zijn.
Enne, ja, ik zit ook te klooien met de AF-punten. Daar heb ik van KeesSC al een opmerking over gehad.

Tja, ik weet niet wat ik moet denken van die foto. Er komen wel degelijk scherpe details in voor, maar de algehele indruk doet onscherp aan en dat op een manier die ik niet in verband breng met scherptediepte. Als ik naar de exif-gegevens van de foto kijk, zie ik daarin eigenlijk 2 verschillende kleurruimtes staan : zowel sRGB als adobe RGB. Die laatste instelling veroorzaakt wellicht het gebrek aan contrast en de wat fletse kleuren. Als je de K10 meteen op sRGB zet (ipv Adobe RGB) zou dat voor een opvallend verschil kunnen zorgen.

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #108 Gepost op: 26 november 2010, 16:28:21 »
En nog 1.. voor de duidelijkheid, zo uit de cam jpeg, niets aan gedaan.

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #107 Gepost op: 26 november 2010, 16:26:02 »
Pfew, wat een hoop leeswerk weer! De schietinstructeur zaken neem ik zeker mee en ik moet zeggen dat ik eerder ook die vertraging zag qua tijd maar ik heb het idee dat daar iets niet klopt. Die kater zit zelden stil, hij hoort altijd wel wat, ik laat dan de ontspanknop los en druk hem opnieuw half in druk dan af, 2 seconden zijn kennelijk zo voorbij en misschien is het wel zo dat 1,00000001 seconde wordt afgerond als 2? Geen idee eigenlijk.

Even over de lens, deze nam ik over van iemand uit Amsterdam (hij heeft zich hier ook heel even aangemeld). Toen ik hem daar heb getest waren er problemen met de focus, het ging traag, in 2 keer op de spot en een piep. Er zat een uitgebreide dekking op qua verzekering dus ik vond dat verder geen probleem, ook nog fabrieksgarantie. Dus ik hem gebruikt in het theater een keer maar daar was 2.8 niet voldoende op iso 800 (k10) en daarna is hij naar de beuk gegaan. Ik kreeg hem terug toen ik de body al verkocht had en heb hem op de 5 pas weer kunnen gebruiken /  testen.. en hij is dus niet goed gebleken en hij gaat weer terug.
Hij is gekocht via fotovideoboom maar ik kan hem gelijk naar de beuk sturen, misschien kan ik hem achterlaten op de zoom al klinkt dat terwijl ik het schrijf niet als het beste idee. Ik neem in elk geval alle papieren meer.

Gemaakt met de 70 mm limited

asplx

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #106 Gepost op: 26 november 2010, 15:54:42 »
Nee, ik ga allang niet meer naar amateurcursussen toe, sinds het diploma heb van de fotovakschool.
Ik heb nog wel de strobist-wordkshop gevolgd bij Cameratools in Apeldoorn en op een aantal punten was die zeer interessant.
Maar voor het grootste deel heb me zitten verbazen over de uitrusting van de deelnemers en de omgekeerd evenredige basiskennis.

Ik liep daar rond met alleen de body en de 1:2/55 mm tussen alle superzoom-geweld van Canikon.
In een ander topic scheef ik al: Het was wat refresh en aantal opgefriste inzichten voor mij.
Ik had er meer van verwacht. Eigenlijk ben ik inhoudelijk heel erg benieuwd naar de workshop van Johan/vvo.

Overigens: Ik heb recent mijn oculair bij geregeld. De instelling van contrast en scherpte zal wat terugschroevn.

Groeten,
Ruurd


newmikey

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #105 Gepost op: 26 november 2010, 15:45:55 »

Ik gebruik het al jaren en ben er zelfs op amateurcursussen al op geattendeerd.

Ik heb een aantal keren het woord amateur gebruikt, zeer tegen mijn zin in.

Dat je kennis onvoeldoende hebt, daar kan ik mee leven. Dat je er iemand mee afzeiklt vind ik onverkwikkelijk.

Ga jij nog steeds naar die amateurcursussen toe, Ruurd en vindt jij ze dan nog wel interessant? Ik vind ze inmiddels een beetje erg basic worden - en duur. Ik leer hier ook ontiegelijk veel door te kijken en te luisteren. Ik heb géén enkel bezwaar tegen het woord amateur, Ruurd. Dat zijn we beiden en dat is helemaal géén schande. Met je laatste zin ben ik het hartgrondig eens, maar doe dat dan ook niet in de toekomst!

Om het over "selectieve scherpte" te hebben moet er wel iets op z'n minst scherp zijn in de plaat en dat punt was er gewoon niet. Tenzij je van bewuste onscherpte spreekt want dan heb je helemaal gelijk en is dat je goed gelukt.

asplx

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #104 Gepost op: 26 november 2010, 15:42:04 »
De wijze woorden neem ik zeker ter harte, Kees. Ik heb ter vergelijking een foto geplaats, die - plaatselijk - scherp is.
Dat iemand daarover begint te bakkelijen en zonder voldoende kennis van zaken af te zeiken, dat wil er bij effe niet in.
en nogmaals: Ik weet waarbij mij de schoen wringt, maar ik ben nog bezig de goede schoenmaker te vinden en ga niet naar een afzzeikerd. Dit soort reacties heb ik allang zien aankomen.
Het ging en gaat mij om de problematiek van Patrick, wellicht kan ik daar ook wat mee.

Ruurd

newmikey

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #103 Gepost op: 26 november 2010, 15:39:18 »
Mooie uitleg Mikey!! Hebben we wat aan! Fijn om bepaalde technieken te vernemen. Zelf hou ik, vooral met macro's, mijn adem in, maar dat is erg vermoeiend :'(

Dank, en zo wordt dit weer een waardevol topic :-X

Hey! Graag gedaan en ik blaat ook slechts mijn schietinstructeur van tig jaar geleden na  ;) Dat adem inhouden is meestal de oorzaak van spierspanning die zich dan gaat uiten als onwillekeurig trillen van diezelfde spieren - géén goed idee dus.

AF-S is een geweldige uitvinding maar ook een tweesnijdend zwaard - er zou eigenlijk een waarschuwing bij moeten staan: "Het zwenken of neigen van de camera na het vastleggen van het scherpstelpunt kàn nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid van uw afbeelding.". Ik gebruik het zelf ook best wel vaak en trap er nogal vaak in - "een ezel...." geldt voor mij helaas niet.

Ik ben trouwens niet meer zeker maar hebben we in het menu met "Uitgebreide bracket" niet de mogelijkheid een focus bracket te schieten? Kon op mijn oude Powershot Pro1 ook en het was vooral bij macro's dè uitkomst!

 Mike

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #102 Gepost op: 26 november 2010, 15:29:08 »
Begint een beetje te lijken op de visies van Noord en Zuid Korea. Speel ik de VN....
Mooi verhaal Ruurd, maar..... we zien het er niet aan af. Sorry, maar wáár ligt dan die zeer selectieve scherpte ? Waarom ligt jouw diafragma daar heel bewust? Bewust of onbewust verkeerd?
Wáár ligt dan die bewuste scherpte bij die Elfenbankjes? Ik zie het niet?

Ruurd neem de (wijze) woorden ter harte, ga je camera ontdekken, en als je dat niet alleen wilt....... (maar dan moet je niet eigenwijs zijn..... :schaam: :schaam:).

En nu weer terug naar die K-5 van Patrick!!