Auteur Topic: Morgen terug met de K5  (gelezen 19878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #176 Gepost op: 15 december 2010, 23:47:06 »
Citaat
Maak een opname van de al dan niet bewolkte hemel met diafragma op F16 (en manuele scherpstelling).

kortom: Zet je objectief gewoon op oneindig en f/16 en druk af.
Tenzij je in de wolken bent, natuurlijk, maar dat lijkt mij hooogst onwaarchijnlijk.

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #176 Gepost op: 15 december 2010, 23:47:06 »

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #175 Gepost op: 15 december 2010, 02:15:54 »

Al die meldingen over belletjes op de sensor en de falende AF maakt mij wel wat ongerust nu ik de K-5 een paar weken in bezit heb.
... omdat ik zeker wil zijn dat ik een perfect werkende camera in handen heb ik houd mij aanbevolen voor tips die dit kunnen bevestigen.
[mod]Foto's hier geplaatst max. 900px, s.v.p. resizen! Een foto die van een internetsite geplukt is om iets te illustreren en te groot is kan ook d.m.v. de [img=width/height] methode binnen onze regels gezet worden. Hoe? Zie hier.[/mod]Maak een opname van de al dan niet bewolkte hemel met diafragma op F16 (en manuele scherpstelling).
Als je dan zoiets als hieronder ziet, heb je ook een niet bepaald perfecte sensor :

http://i56.tinypic.com/1zr1e1l.jpg
« Laatst bewerkt op: 23 december 2010, 17:39:30 door kdj »

Offline Wilte

  • Newbie
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Wonderful Pentax!
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #174 Gepost op: 15 december 2010, 01:32:06 »
[mod]Foto's hier geplaatst max. 900px, s.v.p. resizen! Een foto die van een internetsite geplukt is om iets te illustreren en te groot is kan ook d.m.v. de [img=width/height]http://methode binnen onze regels gezet worden. Hoe? Zie hier[/mod]

Al die meldingen over belletjes op de sensor en de falende AF maakt mij wel wat ongerust nu ik de K-5 een paar weken in bezit heb. Tot nu toe heb ik nog geen afwijkingen geconstateerd. Ik moet zeggen dat ik het een prachtcamera vind met ongelooflijk veel mogelijkheden. Met LiveView doe ik nog niet zo veel maar het valt mij inderdaad op (zoals ook al door andere forumleden is opgemerkt) dat er een apart geluid uit de camera komt nadat ik het knoppie LV indruk. Over de testfoto's die ik tot nu toe heb gemaakt ben ik wel tevreden. Hierbij wat voorbeelden : 1/160sec F3,5 iso2200
http://i54.tinypic.com/2zr14c3.jpg  1/50sec F4 iso800
http://i52.tinypic.com/206h4q8.jpg  1/30sec F4,5 iso 2200
http://i55.tinypic.com/dyafea.jpg
 Primair houd ik mij bezig met het fotograferen niet zozeer met het testen en controleren van de camera op eventuele defecten. Maar omdat ik zeker wil zijn dat ik een perfect werkende camera in handen heb ik houd mij aanbevolen voor tips die dit kunnen bevestigen.  Groet, Wilte
« Laatst bewerkt op: 23 december 2010, 17:41:15 door kdj »
Pentax k-5 | tamron 18-250

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #173 Gepost op: 1 december 2010, 20:10:56 »
@Ron, ik deed het wel in de avonduren dus maar wel met licht aan in de keuken en een extra lampje erbij (op afstand).
Zaterdag overdag nog eens kijken.

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #172 Gepost op: 1 december 2010, 20:09:07 »
@Patrick heb je ook wel voldoende licht voor die test met het lenscalibratie-dingetje? Moet gewoon in voldoende daglicht en niet bij een paar karsjes.

Hoi,

ik ga dit lenscal verhaal eens even afwachten voor ik er aan ga beginnen....eens kijken wat de bevindingen van Patrick zijn bij daglicht. Als dat het euvel blijkt te zijn kan ik dus beter wachten tot het weekeinde (nu ben weg als het donker is en kom ook weer thuis in het donker).

Henk

RonHendriks

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #171 Gepost op: 30 november 2010, 22:06:29 »
Ron, jij hebt ook de K7 gehad. Maakt de SR van de K5 meer lawaai dan de K7?
Ik meen overigens wel gelezen te hebben dat de sluiter van de K5 zelfs nog iets stiller is dan de K7.

grtz, Andre  
K-7 K-7 K-7, waar ligt dat kreng in hemelsnaam :D

De K-5 is stiller met de sluiter. Ze maken in liveview met SR uit evenveel lawaai, met SR aan de K-5 iets meer, maar op de K-5 zat 85mm en de K-7 55mm, dus dat kan het verschil maken.

@Patrick heb je ook wel voldoende licht voor die test met het lenscalibratie-dingetje? Moet gewoon in voldoende daglicht en niet bij een paar karsjes.

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #170 Gepost op: 30 november 2010, 22:04:09 »
Ik ben al gestopt met huilen.. haha
De 16-45 gaat overigens de mist in zo rond de 28mm, dan gaat hij ineens meer naar oneindig ipv op 1.2 meter..

asplx

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #169 Gepost op: 30 november 2010, 22:00:45 »
Ik wordt niet vrolijk van dit verhaal, Patrick.
Dit is om te huilen.

Sterkte en groeten,
ruurd

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #168 Gepost op: 30 november 2010, 21:47:54 »
Joost.. dat geluid ken ik.. en dat is niet wat ik hoor, of eigenlijk hoor ik dat ook (had de 10, de 20 en de 7 hadden dat ook en is bekend). het ratelt zachtjes alsof er allerlei tandwieltjes zachtjes aan het draaien zijn, net als de VR in nikon lenzen.. is hetzelfde geluid.

En tevreden? Nee, daar kan ik kort over zijn. Ik heb de lenscal rechtop gezet (hoop geld trouwens voor dit stukje plastic maar dat had ik al verwacht). De 70-210 haalt het niet, staat max in de min en nog het scherpstelpunt niet op de 0.Minimale afstand is 1 meter en ik zat op 1.30 meter ongeveer om in elk geval ruimte over te hebben.. De 16-45 is om te huilen zo slecht, de 45mm is nog redelijk maar de 16 zet hem al ongeveer op oneindig.. en ik sta op 1 meter afstand, dat mogen we op de lens steken denk ik..
De 70mm lijkt er nog het beste vanaf te komen maar zelfs geknepen naar F4 of F5.6 is het nog steeds niet echt scherp, in elk geval niet wat ik mag verwachten van dit lensje.. en dan gaat het over het zwart wit van de lenscal, als ik een lens op de tafel zet en daarop scherpstel zeg ik "prima".
Wie het weet mag het zeggen.


De 50-135 is al weg dus die kan ik niet meer testen.
Ik ga de beuk een mail sturen en eens kijken wat ze voor me kunnen betekenen.. :(

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #167 Gepost op: 30 november 2010, 20:42:15 »
Ron, jij hebt ook de K7 gehad. Maakt de SR van de K5 meer lawaai dan de K7?
Ik meen overigens wel gelezen te hebben dat de sluiter van de K5 zelfs nog iets stiller is dan de K7.

grtz, Andre 

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #166 Gepost op: 30 november 2010, 20:33:19 »
Patrick, Check deze. Een van de meeste gestelde vragen: 'Clunck noise'

RonHendriks

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #165 Gepost op: 30 november 2010, 20:19:02 »
Als je de camera aanzet met de lensdop er nog op beginnen ze al te werken in de "fabriek" :)
hardwerkende kabouters zijn het. De mijne is niet helemaal stil, als ik die even neerleg en dus stilstaat.

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #164 Gepost op: 30 november 2010, 20:08:13 »
Als je de camera aanzet met de lensdop er nog op beginnen ze al te werken in de "fabriek" :)

RonHendriks

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #163 Gepost op: 30 november 2010, 19:35:38 »
Ja, de SR stond aan. het is geen klik maar gewoon een hoop herrie in de body! (die klik is er wel van de spiegel maar daarna blijft het dus "lawaaiig"
Hoe langer het brandpnt, hoe meer lawaai de SR maakt, zeker als je nog een beetje gaat schudden/lopen met de camera.

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #162 Gepost op: 30 november 2010, 18:49:34 »
Ja, de SR stond aan. het is geen klik maar gewoon een hoop herrie in de body! (die klik is er wel van de spiegel maar daarna blijft het dus "lawaaiig"

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #161 Gepost op: 30 november 2010, 18:09:35 »
Ik hoor idd een klik, klinkt als spiegel die opklapt. Dezelfde klik bij uitschakelen.
Klinkt niet verontrustend ;)

groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

bbwijdieks

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #160 Gepost op: 30 november 2010, 18:05:03 »
De andere 2 bodies hoorde je helemaal niet in LV..

Stond de SR wel aan dan?
Mijn k20d maakte hetzelfde geluid in live-view

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #159 Gepost op: 30 november 2010, 17:10:05 »
De andere 2 bodies hoorde je helemaal niet in LV..

bbwijdieks

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #158 Gepost op: 30 november 2010, 10:58:12 »
Ik heb hem intussen besteld.. je bent ook welkom om de mijne te gebruiken!

(maakt je LV stand herrie in de body trouwens?)

De mijne wel, volgens mij is dat de SR

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #157 Gepost op: 28 november 2010, 19:10:17 »
Ik heb hem intussen besteld.. je bent ook welkom om de mijne te gebruiken!

(maakt je LV stand herrie in de body trouwens?)

RonHendriks

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #156 Gepost op: 28 november 2010, 19:08:30 »
Ron, ik ben steeds opnieuw aangenaam verrast over de onderwerpen/personen waar jij foto's van maakt.
Ik ook wel eens. :D

Ben overigens de lenscalibratieding vergeten, dacht er pas weer aan in de trein naar huis. Maar goed ik ga donderdag nog naar Konijn in Turnhout.

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #155 Gepost op: 28 november 2010, 08:13:16 »
Maar dat zag er wat beter uit op de productfoto, was even los van de prijs ..

asplx

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #154 Gepost op: 28 november 2010, 00:28:21 »
Citaat
Edit: die lenscal kaart van datacolor ziet er wel erg truttig uit voor de 58 euro die het mag opbrengen.. ik denk wel dat ik hem aanschaf ondanks dat ik dat vind..
slechts € 58,00 :o

Citaat
Je hebt ook nog http://www.lensalign.com/purchase.html
AL vanaf 79,95 DOLLAR = ca € 59,25  :-\ :-\

excl verzendkosten.
Oeps

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #153 Gepost op: 27 november 2010, 23:47:39 »
Tsja ik zit nog volop in de oefenfase, maar kan toch soms een leuk scherp portretje produceren

Ron, ik ben steeds opnieuw aangenaam verrast over de onderwerpen/personen waar jij foto's van maakt.

patrick91

  • Gast
Re:Morgen terug met de K5
« Reactie #152 Gepost op: 27 november 2010, 23:25:46 »
Helaas niet inderdaad maar ik wilde zeker zijn van een body, keuzes maakt men en soms.. haha
Het is niet anders!

Aha, dat is de vraag.. en nu naar bed Ron, het is al laat!
Veel plezier morgen.

Edit: die lenscal kaart van datacolor ziet er wel erg truttig uit voor de 58 euro die het mag opbrengen.. ik denk wel dat ik hem aanschaf ondanks dat ik dat vind..
Je hebt ook nog http://www.lensalign.com/purchase.html