Auteur Topic: Aanpassing spelregels fotohoek  (gelezen 3981 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #35 Gepost op: 2 augustus 2010, 18:40:10 »
he he ik was net een vlieg aan het trainen met een enorme biefstuk  :D  :D :D


Helemaal met de regels eens hoor, maar ik hield me daar ook zonder regels al aan anders zou er met al die fotografen snel niets meer te fotograferen zijn.  :(

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #35 Gepost op: 2 augustus 2010, 18:40:10 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #34 Gepost op: 22 juli 2010, 12:21:24 »
Als de totale gedragscode een te strak keurslijf vormt, kunen we altijd nog besluiten om ons te beperken tot de 10 gouden regels al of niet met wat eigen aanpassingen. In het gedragscode stuk zijn stukken van de flora en faunawet opgenomen en Erik kan vast wel bevestigen dat dat soort stukken nogal taaie kost kan vormen.  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Jeroen_Cox

  • Gast
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #33 Gepost op: 21 juli 2010, 23:46:59 »
als je een beetje "common sence" hebt handel je al snel binnen de kaders van de regels, maar pfoe t is wel een lange lijst om na te gaan alvorens je wat plaatst.

maar nogmaals gebruik je verstand en dan komt het wel goed

gnodde

  • Gast
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2010, 23:07:44 »
want Nederland kent geen wilde maar alleen gereguleerde natuur  8) 8) 8) 8)

Dan heb je nog nooit mijn achtertuin gezien  :rofl2:

Jan.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #31 Gepost op: 21 juli 2010, 21:51:19 »
Ik begrijp perfectly wat je bedoelt....

maar[mierenn#$kmodus] als je dit zegt:
[...], maar als je echt de wilde natuur in trekt om foto's te maken je je dan houdt aan de gedragscode.[...]
dan is de code niet van toepassing in Nederland; want Nederland kent geen wilde maar alleen gereguleerde natuur  8) 8) 8) 8)
[/mierenn#$kmodus]

So, that's all Folks ;-)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #30 Gepost op: 21 juli 2010, 21:26:50 »
Citaat
daarom heb ik ook maar mijn tong eraf gebeten 
Dat kan flink pijn doen hoor Erik  ;D
Eigenlijk probeer ik het zo te definieren dat je vrij bent in het fotograferen van de natuur, maar als je echt de wilde natuur in trekt om foto's te maken je je dan houdt aan de gedragscode. Natuurmonumenten geeft een heel eigen definitie van het begrip "natuurfotograaf", maar daar hoeven wij ons hier niet aan te houden.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #29 Gepost op: 21 juli 2010, 18:17:41 »
I know......., daarom heb ik ook maar mijn tong eraf gebeten  :'(

Maar desondanks is het wel raadzaam om de 'regels' zo helder mogelijk te definieren opdat er geen discussie ontstaat bij de toepassing ervan.
In dat opzicht is het ook goed dat je hebt geschreven dat dierentuinfotografie op dit forum wel welkom is (in weerwil van de gedragsregels).

greetz,
Erik

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #28 Gepost op: 21 juli 2010, 11:20:40 »
Citaat
Oei, hier zijn tal van rechtsfilosofische en rechtinterpreterende discussies op mogelijk........
We zijn natuurlijk wel een fotografie forum en geen forum voor juristen  :)
Het is niet de bedoeling dat we hier een waterdichte regelgeving nastreven, maar spatwaterdichte weathersealing is is toch een belangrijk kenmerk bij Pentax  ;D

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #27 Gepost op: 20 juli 2010, 21:24:38 »
[...] Het gaat bij er bij wetten en regels niet zozeer om dat er gewerkt/geleefd wordt volgens de letter van de wet, maar de intentie van de wet.[...]

Oei, hier zijn tal van rechtsfilosofische en rechtinterpreterende discussies op mogelijk........[ik bijt op mijn tong    :P ]

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #26 Gepost op: 19 juli 2010, 21:34:54 »
Ik heb in de fotohoek bij topic DIEREN maar eens een sticky met een link gelegd naar deze gedragscode.
Het gaat bij er bij wetten en regels niet zozeer om dat er gewerkt/geleefd wordt volgens de letter van de wet, maar de intentie van de wet. En ja, dat laat dan wel de nodige ruimte voor interpretatie.
Mochten er nog op- cq aanmerkingen zijn op dat sticky laat het hier maar even weten.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

hercules

  • Gast
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #25 Gepost op: 19 juli 2010, 19:46:32 »
Aangezien ik tegen elke vorm van betutteling ben, kan ik hier niet mee in stemmen. Sorry.

eigenlijk heb je gewoon gelijk :D
maar dat je je niet aan regels houdt wil niet zeggen dat je niet instemt, het is voor jou blijkbaar iets principieels maar daar kan ik me zeker in vinden. ik ben bezig met een klein projectje, "De Demiurg", de mens die graag alles geregeld ziet, zo ook deze kwestie. doe wat je wilt maar doe geen kwaad is dan toch wel erg toepasselijk maar wat wel en wat niet? dus de regels zijn niet eens zo erg betuttelend maar als er al 1000 fotoos van ganze-eieren zijn, ga je geen habitat verstoren om de 1001ste te gaan maken ;) dus voor menigeen zullen de regels wel opgaan, voor degenen die respect hoog in het vaandel houden zal het allemaal wel aan hun deriere oxideren..

sluit ik me bij aan :D

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #24 Gepost op: 19 juli 2010, 19:15:27 »
amen!  :good:
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #23 Gepost op: 19 juli 2010, 18:03:09 »
In grote lijnen mee eens, ook met de opmerking dat er idd nogal wat interpetatieruimte aanwezig is.

Heb laatst een discussie over dit onderwerp zitten lezen op een ander forum (iirc birdpix) en dat ging m.i. nergens over. Wat is verstoring? Volgens sommigen in die discussie was het het al verstoring zodra een vogel opvloog... Tja, sorry maar als ik zonder camera door m`n tuin over het gras loop verstoor ik ook hele volksstammen insecten, geleedpotingen en spinachtigen. Ik geloof ook niet dat een vogel een hartaanval krijgt als ik op 20-30mtr een iets te snelle beweging maak en het dier zich uit de voeten maakt. Vaak strijken ze dan ook weer 10mtr verderop neer en lijkt me meer voorzichtigheid van het dier dan daadwerkelijke verstoring. Bovendien hoeft de fotograaf niet eens de reden te zijn dat het dier opvliegt.

Ik heb dan meer met de stelregel ""veroorzaak geen leed en schade", gezond verstand en de benodigde kennis :)




-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

asplx

  • Gast
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #22 Gepost op: 19 juli 2010, 15:50:20 »
+1

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #21 Gepost op: 19 juli 2010, 15:43:48 »
Mag ik mij bij deze heel ver distancieren van deze 'partij'? Daar wil ik niets mee te maken hebben. Die hebben met vrijheid weinig van doen inderdaad.
dan zijn we het hier heerlijk met elkaar eens.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Joris_von_Loghausen

  • Gast
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #20 Gepost op: 19 juli 2010, 15:40:02 »
(er is een partij die vrijheid in de naam heeft, maar deze vrijheid alleen voor bepaalde groepen laat gelden).

Mag ik mij bij deze heel ver distancieren van deze 'partij'? Daar wil ik niets mee te maken hebben. Die hebben met vrijheid weinig van doen inderdaad.

Offline Sentinel

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2010, 15:37:22 »
Sommige mensen houden zich pas ergens aan als er regels zijn. Schijnbaar is het nodig omdat mensen zich niet houden aan 'normale' gedrags regels.
Het zelfde geld voor verkeersdrempels, als iedereen zich aan de snelheid houd zijn ze ook niet nodig!
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2010, 15:31:33 »
De redenering klopt niet, maar ik wil hiermee alleen aangeven dat de mensen die er druk mee zijn hun vrijheid te bevechten, vaak de vrijheid van anderen intomen. (er is een partij die vrijheid in de naam heeft, maar deze vrijheid alleen voor bepaalde groepen laat gelden).

Kortom: ik ben een beetje allergisch voor mensen die tegen betutteling zijn.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Joris_von_Loghausen

  • Gast
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2010, 15:18:23 »
Jij betutteld hiermee ook degenen die regels willen vastleggen en daar waarde aan hechten. Van jou mogen die geen regels maken, dat is ook een verbod. Zo zie je maar weer. (neem dit met een vleugje zout)

Leuke redenering, maar helaas klopt dit natuurlijk niet. Gelukkig zie je dat zelf ook in. :)
Dat ik tegen het opleggen van ‘regeltjes’ ben, betekent natuurlijk niet dat ik zelf geen normen en waarden hanteer tijdens het fotograferen. 

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2010, 14:28:41 »
Aangezien ik tegen elke vorm van betutteling ben, kan ik hier niet mee in stemmen. Sorry.

Jij betutteld hiermee ook degenen die regels willen vastleggen en daar waarde aan hechten. Van jou mogen die geen regels maken, dat is ook een verbod. Zo zie je maar weer. (neem dit met een vleugje zout)


Verder lijken mij de regels prima.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Joris_von_Loghausen

  • Gast
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2010, 12:24:10 »
Aangezien ik tegen elke vorm van betutteling ben, kan ik hier niet mee in stemmen. Sorry.

hercules

  • Gast
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2010, 11:45:58 »
dus... pattex op vogeltakjes mag niet meer? ook geen insecten meer op naaldjes prikken??

dus ook geen touwtje met een speeltje eraan om mijn eigen gluiptijgertje uit zijn schulp te lokken..

je mag ook nix he

toegegeven, en het zou best een leuk fotografie onderwerp zijn, soms zie je wel extravagante manieren om een onderwerp in beeld te krijgen, halve acrobaten met risiko voor eigen leven.. als je de beessies en hun habitat maar met rust laat.

ben het er dik mee eens hoor, zeker met de grote groep hobbyisten die maar groeit en groeit..

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2010, 21:27:18 »
We bedoelen hetzelfde, alleen de interpretatiemogelijkheid biedt nogal wat ruimte. Wat vind je gepast, dat ligt deels aan jezelf, maar het meest aan je object. Ik kom voor een macro (uiteraard) erg dichtbij, maar wel met inachtneming van de regel dat ik insecten er niet voor ga verstoren/opjagen of anderszins inbreuk maak op hun natuurlijke leefomgeving. Maar dan kom je nog steeds soms erg dichtbij. Bij andere dieren houd je uiteraard meer afstand, hetzij uit eigen veiligheid (de leeuw), hetzij uit respect voor je object (vogels). Ik heb daar geen moeite mee en houd me dus ook op dezelfde manier aan de regel.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2010, 15:18:38 »
Er staat geen regel in die me niet meer dan logisch lijkt. En gepaste afstand voor een spin is minder dan voor een leeuw dus dat komt wel goed ;)
Verliefd op de K-1

Offline de Haan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Aanpassing spelregels fotohoek
« Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2010, 13:59:56 »
Mee eens.