Auteur Topic: Om op te eten ...  (gelezen 2317 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2010, 13:37:52 »
OK,

en gezien het tijdstip, had ík beter in bed kunnen liggen.
Eigenlijk vond ik de reactie al niet bij jou passen.

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Om op te eten ...
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2010, 13:37:52 »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Om op te eten ...
« Reactie #18 Gepost op: 11 april 2010, 13:24:54 »
Nou, dit is stimulerend, hoor  >:( >:( :'(

Dit commentaar is natuurlijk ook helemaal niks.
Jezus man, hoe kun je dat zo schrijven...


Vind je mijn commentaar op jouw commentaar leuk overkomen?
Er is niets natuurlijk totaal verkeerd en het licht eveneens.
Ja, dat had zwart moeten zijn.

Je geeft niet aan waarom het natuurlijk verkeerd is.
En je geeft al helemaal niet aan, hoe het anders had gekund, dat in jouw ogen beter zou zijn.

Dit is puur elitair en heeft geen enkele opbouwende waarde.

 >:( >:( >:(
Asplx

PS Eric: Dit is een uitdaging.
 ;D
Groeten,
Ruurd

Jouw reactie zal wel grappig bedoeld zijn maar kijk even naar de context waarin ik de zin geplaatst heb. Ik gaf een compliment, er was al een paar keer aangegeven dat de belichtingskeuze en/of setting niet goed gekozen was. Ik vond ondanks het kille licht en de setting van het aanrechtblad vooral de peer wel fraai over komen.

Buksbeest

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #17 Gepost op: 10 april 2010, 22:20:16 »
Een informatieve video over belichtingstechniek, met concrete uitwerking in de belichting van een schaal fruit. Voor mij gaat dit voorlopig te ver. Ik heb te weinig ruimte in mijn huis voor een strobist set-up vanwege al die lege dozen van gekochte foto-apparatuur. Of ik moet die dozen ergens anders binnen dit huis dumpen!

Een goede stobistsetting neemt bij voorbaat weinig ruimte in, het kan overal.
Heb ooit een shoot moeten doen die studio kwaliteit gaf, in een blokhut van 2x2 meter. Daarin stonden 2 flitsers met statieven en papaplu's, reflectiescherm met statief, achtergronddoek, model, 1 assistent en ik als fotograaf.
Was krap, maar is helemaal gelukt. Dus nogmaals, je kan met weinig ruimte ook een heel eind komen :-).

asplx

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #16 Gepost op: 9 april 2010, 02:27:16 »
De setting is natuurlijk totaal verkeerd en het licht eveneens

Nou, dit is stimulerend, hoor  >:( >:( :'(

Dit commentaar is natuurlijk ook helemaal niks.
Jezus man, hoe kun je dat zo schrijven...


Vind je mijn commentaar op jouw commentaar leuk overkomen?
Er is niets natuurlijk totaal verkeerd en het licht eveneens.
Ja, dat had zwart moeten zijn.

Je geeft niet aan waarom het natuurlijk verkeerd is.
En je geeft al helemaal niet aan, hoe het anders had gekund, dat in jouw ogen beter zou zijn.

Dit is puur elitair en heeft geen enkele opbouwende waarde.

 >:( >:( >:(
Asplx

PS Eric: Dit is een uitdaging.
 ;D
Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 9 april 2010, 02:34:57 door asplx »

asplx

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #15 Gepost op: 9 april 2010, 02:18:31 »
Ik sluit me helemaal aan bij San.

Foto's van aangetast fruit zijn commercieel niet aantrekkelijk.
Maar dat wil niet zeggen, dat je niet geschikt zou zijn voor productfotografie.
Man, je begint pas...

Bewaar deze serie foto's goed en bekijk ze over een jaar nog eens.
En een jaar later nog eens.

Citaat van: Alwin
Voor mij gaat dit voorlopig te ver. Ik heb te weinig ruimte in mijn huis voor een strobist set-up vanwege al die lege dozen van gekochte foto-apparatuur. Of ik moet die dozen ergens anders binnen dit huis dumpen!

Waar een wil is, is ook een weg, Alwin.
Heb jij geen keuken in huis? Haal jij nooit fruit? Heb jij geen fruitschaal? Ook geen buurvrouw?
Zoals gezegd: Een aantal vellen gekleurd A3 of A2 tekenpapier doet wonderen. Paar Ikea-spotjes, eventueel uit de kringloopwinkel en gaan experimenteren.

Succes, gaat echt wel lukken, hoor... :good:


Groeten,
ruurd
« Laatst bewerkt op: 9 april 2010, 02:33:09 door asplx »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Om op te eten ...
« Reactie #14 Gepost op: 7 april 2010, 23:15:40 »
De setting is natuurlijk totaal verkeerd en het licht eveneens maar die peer heeft toch wel iets. Doet aan alsof het door een computer gerenderd is, dat onechte vind ik wel mooi om te zien.

Alwin

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #13 Gepost op: 7 april 2010, 19:07:39 »
Een informatieve video over belichtingstechniek, met concrete uitwerking in de belichting van een schaal fruit. Voor mij gaat dit voorlopig te ver. Ik heb te weinig ruimte in mijn huis voor een strobist set-up vanwege al die lege dozen van gekochte foto-apparatuur. Of ik moet die dozen ergens anders binnen dit huis dumpen!

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Om op te eten ...
« Reactie #12 Gepost op: 7 april 2010, 18:52:06 »
Ik vind de serie ook niet zo spannend....maar goed daar was jezelf ook al achter.

In dit filmpje (dat gaat over de beginselen van flitsen) zie je vanaf minuut 6.00 wel een paar aardige voorbeelden met fruit:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=lKAD7leNOVY[/youtube]\

greetz,
Erik

Alwin

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #11 Gepost op: 7 april 2010, 18:39:11 »
Het is maar net waar je zelf in uitgedaagd wordt of wil worden.
Dank voor je leerzame beschouwing. Waardoor ik uitgedaagd wordt wat betreft fotografie verschilt van dag tot dag. Of dat tot een focus leidt op één fotografie-vorm weet ik nog niet. Binnenkort begin ik bijvoorbeeld met een 645N analoge camera!

Sandra

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #10 Gepost op: 7 april 2010, 18:33:18 »
Ligt ook aan het doel van de foto, maar over het algemeen is gekneusd fruit commercieel gezien niet zo'n goede zet natuurlijk ;)

Maar misschien is het wel een heel leuk idee juist om een serie van fruit te maken met veel gekneusde plekken. Je brengt me wel op een idee nu. Maar dan wel met aandacht voor achtergrond en belichting. Met mijn reactie bedoelde ik eigenlijk dat je niet te snel moet zeggen dat je minder geschikt bent voor productfotografie, volgens mij heb je wel gevoel voor compositie, kadering en scherpte. Het is maar net waar je zelf in uitgedaagd wordt of wil worden.

Alwin

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #9 Gepost op: 7 april 2010, 18:12:20 »
Nu ik de kritieken teruglees kan ik beter zien dat de foto's inderdaad beter hadden gekund. Bedankt dus voor de voor mij nieuwe invalshoeken.

@ San: Ook foto's van gekneusde vruchten zijn geschikt voor produkt-fotografie? Dat kan ik me niet voorstellen. Ik stel me produkt-fotografie voor als glamour-fotografie, maar dan op het vlak van produkten. Wat ik ook prima vind, een bloementuin kan immers bestaan uit vele kleuren bloemen.

Sandra

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #8 Gepost op: 7 april 2010, 18:06:38 »
Dat zal me wel minder geschikt maken voor produkt-fotografie ...

Natuurlijk niet :)

Alwin

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #7 Gepost op: 7 april 2010, 16:35:35 »
De foto's zijn genomen met tl-verlichting in de keuken van mijn moeder, toen ik daar afgelopen weekend met pasen op bezoek was. Ik heb gewoon het fruit genomen dat daar op de fruitschaal lag. Ik heb geen bezwaar tegen kneuzingen op fruit die op de foto komen. (zie de Diana Arbus foto's van gekneusde mensen ...) Dat zal me wel minder geschikt maken voor produkt-fotografie ...

bbwijdieks

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2010, 16:19:31 »
Ik vind de foto's een beetje koud overkomen.
Als je het fruit in een wat natuurlijkere omgeving fotografeert ziet het er frisser uit...
Compositie vh fruit vind ik wel redelijk geslaagd, niet spannend maar het is ok...
My €0.02 [sorry cemi euro's zijn meer waard dan dollars  :D ]

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Om op te eten ...
« Reactie #5 Gepost op: 7 april 2010, 09:42:44 »
Ik heb ook geen lichttent maar met een velletje A3 kom je al een heel eind.
Herinner je misschien nog mijn inzending voor de "reclame" opdracht waarin ik een 50mm objectief had met de text "K-mount still fits"?
Die is op een dergelijke manier gemaakt, gewoon een A3 schuin omhoog tegen een doos en natuurlijk licht van een raam.
Niets bijzonders dus....

Sandra

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2010, 09:39:05 »
Ik ben het eens met Cemi .. ik denk dat je er iets meer moeite voor had kunnen doen.
Een mooiere achtergrond en ondergrond ten eerste. Je noemt deze serie 'Om te eten' maar het ziet er niet aantrekkelijk uit. De Apple en peer vertonen deukjes en plekjes. Ik ben misschien wat extreem, maar ik heb de druiven van een tros een keer één voor één schoon gepoetst en ingesmeerd met olijfolie zodat ze mooi gingen glimmen. Misschien gaat dat voor anderen te ver, maar ik denk wel dat je voedsel en fruit er aantrekkelijk en eetbaar op moet zetten. En dat je er moeite voor moet doen ;)

Een lichttent is niet altijd noodzakelijk. Ik heb veel producten gewoon in de keuken op een wit bord in daglicht genomen. Ik denk dat als je een wit fel papier had gebruikt als onder-/achtergrond. Het stuk fruit beter in daglicht had gezet al een wereld van verschil had gemaakt. Mooi stuk fruit kiezen op de markt, en anders in photoshop de deukjes en plekjes wegwerken.

Scherpte ligt verder prima en belichting vind ik persoonlijk ook niet heel verkeerd.

Alwin

  • Gast
Re:Om op te eten ...
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2010, 09:33:12 »
Dank voor je vertrouwen. Ik heb niet een lichttent. Gegeven het materiaal en achtergrond vind ik het een leuke uitstalling van de mogelijkheid van een lens.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Om op te eten ...
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2010, 07:51:12 »
Ik denk dat je van fruit best een mooi stilleven kunt maken.
Maar niet op deze manier...
Sorry Alwin, zo kom je er wel heel gemakkelijk vanaf.
Ten eerste is het onderwerp al niet echt mooi, laat staan de achtergrond en belichting.
Ik denk dat jij veel en veel beter kunt/
My $0.02
Cees

Alwin

  • Gast
Om op te eten ...
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2010, 22:24:33 »
1.


2.


3.


Groet, Alwin.