Auteur Topic: HELP-PORTRAIT  (gelezen 2151 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #15 Gepost op: 7 januari 2010, 14:08:31 »
Ik weet uit ervaring uit mijn - zeer gemeleerde - omgeving, dat ook door mensen in een armoede situatie een foto op prijs gesteld wordt.
Natuurlijk is eten belangrijk, maar als iemand aan je vraagt om je op de foto te zetten, geeft dat ook een aaitje onder het kinnetje en geeft dat wat meer een gevoel van meerwaarde. En ook dát is zeer belangrijk voor deze doelgroep: hun eigenwaarde krijgt weer een zetje omhoog. En zo helpen alle kleine beetjes.

Ik ben graag bereid om er aan mee te werken.

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #15 Gepost op: 7 januari 2010, 14:08:31 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #14 Gepost op: 26 december 2009, 13:13:22 »
Hebben we daar deze site al niet voor? http://community.help-portrait.com/
Niet dat ik er tegen ben om op jullie site alles te doen maar het lastig werken met 2 centrale punten omdat je de kans heb dat je langs elkaar heen werkt in de zelfde regio.

Jullie staan al op die site zie ik onder Nederland http://community.help-portrait.com/group/globalshots
De rest staan onder Netherlands http://community.help-portrait.com/groups/group/search?q=netherlands
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

globalshots

  • Gast
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2009, 13:08:08 »
December een drukke maand idd, misschien kunnen we samen iets ondernemen, volgende maand komt onze nieuwe site online en daarop kan ook worden ingeschreven per groep of gemeente, je beheert dan je eigen group van mensen.
ik denk dat het makkelijker werk als het uit 1 centraal punt komt zodat het makelijker word om te kijken waar help portrait actief is op 4 december 2010.


Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2009, 12:14:27 »
het valt me trouwens wel snel op dat mensen geen idee hebben hoe blij de meeste zijn met het geven van een gratis foto, veel hebben het erover geef geld of voedsel en daar worden ze vrolijk van, maar niets is minder waar, het is voor die mensen een uitstapje, een moment dat aan hun gedacht word, iets waar ze trots op kunnen zijn.
Mooi gezegt, het zijn vaak de kleine dingen die het doen.
Niet dat de rest slecht is, in tegendeel zelfs maar dit is even net iets anders en persoonlijker.

Over het met jullie meedoen dat ligt aan het interesse van mensen hier op het forum, als we het met Pentax gebruikers onder elkaar kunnen doen dan pakken we natuurlijk die kans om als forum bij elkaar te komen.
Of anders zie ik geen probleem als mensen hier mee willen doen zich bij jullie aan te melden om mee te doen natuurlijk.

Ik wil zoizo wel meedoen alleen is het op dit moment moeilijk te zeggen hoe december er voor mij uit ziet dus kan geen zekerheid geven.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

globalshots

  • Gast
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2009, 10:33:39 »
volgend jaar gaan we er zeker mee verder alleen is het dan de 4e december, het probleem wat jij omschrijft hebben wij ook mee te maken gehad, vandaar dat wij met instanties zijn gaan werken waarvan we zeker wisten dat deze mensen tot onze doelgroep behoorde.
neem bijvoorbeeld de voedselbank.

volgend jaar gaan we verder met waar we gebleven zijn maar dan door geheel Nederland, wanneer je het erg leuk lijkt om hier aan mee te doen, maar niet de tijd heb om van alles te regelen, laat dat dan even weten en we kunnen is kijken wat er te regelen valt.

het valt me trouwens wel snel op dat mensen geen idee hebben hoe blij de meeste zijn met het geven van een gratis foto, veel hebben het erover geef geld of voedsel en daar worden ze vrolijk van, maar niets is minder waar, het is voor die mensen een uitstapje, een moment dat aan hun gedacht word, iets waar ze trots op kunnen zijn.

Ik zou zeggen doe allemaal mee volgend jaar 4 december en ervaar het, als je het eenmaal gedaan hebt wil je niet meer anders ;)
« Laatst bewerkt op: 26 december 2009, 10:39:59 door globalshots »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2009, 21:06:37 »
Globalshots, leuk dat jullie hier ook in mennen met de ervaring die jullie hebben op gedaan dit jaar.

Ik heb wel een vraag voor jullie.
Jullie hebben ook op een school in Middelburg gefotografeerd voor de families die het wat minder hadden maar dat valt toch moeilijk te controleren of iemand echt niet een fotograaf kan betalen?
Ik ben namelijk bang dat mensen er misbruik van zullen maken en dat je de markt van de professionele fotograaf aantast.

En nog een vraag,
Gaan jullie het volgend jaar weer doen?  :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

globalshots

  • Gast
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #9 Gepost op: 25 december 2009, 20:39:44 »
Ah leuk te zien dat er misschien nog meer mensen zijn die geïnteresseerd zijn, volgend jaar gaan we er weer mee bezig maar dan door geheel Nederland, mochten er vragen zijn laat het dan even weten, misschien kan ik er antwoord op geven.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #8 Gepost op: 25 december 2009, 14:14:40 »
Mharda jij ben niet de enigste die dat zegt :)
Dies Groot, is dat een veiling?

Ik denk dat het Help-Portrait niet bedoelt was voor de echt minder bedeelde onder ons, zoals je zegt die hebben veel meer aan wat te eten.
Het is meer bedoelt voor de mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.
In Amerika heb je andere soort armoede, zeker als je daar in de bijstand zit kan je het maar net allemaal rond komen en voor die mensen is zo actie zeker effectief.
Hier in Nederland denk ik dat we het bij verschillende tehuizen moeten houden, of misschien wel in het Nederlands Kanker Instituut - Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis of het Wilhelmina, Juliana, Sophia Kinderziekenhuis.
Ziekenhuis is natuurlijk best vreemde plek maar voor iemand die het ziekenhuis niet uit mag zal het een uitkomst kunnen wezen, weet niet eens of we daar mogen fotograferen maar als idee (Ronald McDonald fonds?).
Alleen staande moeders is natuurlijk een goeie, ben overtuigd dat sommige het moeilijk hebben om goed rond te komen en niet het geld kunnen uit geven voor een fotograaf.
We moeten het in deze mensen zoeken, mensen die er behoeft hebben aan een mooie foto en niet aan een stuk brood.

Hier zijn wat video's wat ze dit jaar hebben gedaan.
Weeshuis http://www.youtube.com/user/helpportrait#p/f/1/CV0qNGYuCUM
Vrouwenhuis (moeders die er alleen vaar staan met hun kind(eren)) http://www.youtube.com/user/helpportrait#p/f/2/62er7FC6P_A

Ik denk dit nu maar gewoon hard op om een idee te geven in welke richting het project zal kunnen gaan.
Hopelijk is de doel groep nu beter bekent.
Het Fotografie tegen Armoede is ook een perfect project maar dat is volgens mijn bedoelt voor mensen die het echt heel moeilijk hebben, helaas werk hun site nog niet, dus weet dat niet zeker.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2009, 14:22:56 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2009, 08:41:09 »
Ik vind het een onduidelijke site en een onduidelijk project. Vast erg goed bedoeld, maar ik kan me voorstellen dat de doelgroep liever geld of eten heeft, dan een foto....

Ik steun daarom ieder jaar: Fotografie tegen Armoede, voor meer info: www.diesgroot.nl
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2009, 00:21:24 »
Jazzer je hebt daar gelijk in.

De werkwijze is natuurlijk verkort en heb dat direct zo letterlijk mogelijk vertaalt van het Engels.
Kan er ook niet meer van maken.

Ik denk dat de werkwijze hoe een portret tot stand komt belangrijk is.
Als ze zien dat je probeert hun zo mooi mogelijk te laten zijn in de foto, dat je dan best ver komt.
Armoede en andere harde leefomstandigheden vragen natuurlijk voor een andere aanpak dan weeskinderen of verzorgingshuis.
Wat de meeste hebben gedaan is een studio opzetten bij speciale supermarkten of opvangcentrum en simpel weg een gratis portret aangeboden.
Ik ben helaas niet zo bekent met de echt minder bedeelde onder ons dus durf het niet te zeggen of dat ook hier werkt.

Ook de foto's die worden gemaakt worden niet voor doeleinde voor de fotograaf gebruikt, natuurlijk kunnen ze je het niet verbieden maar het is niet de bedoeling daarvan.
De organisatie accepteren daarom ook niet de gemaakt portret foto's van de dag om die reden.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2009, 23:39:41 »
De formulering van de werkwijze vind ik gevaarlijk verkeerd.
Het allerbelangrijkste lijkt me dat je niet zelf het initiatief neemt om "een sukkelaar" te fotograferen.
"1. Vind iemand die wat hulp kan gebruiken (ziek, handicapt, dakloos, wezen, ect.)" zou veranderd moeten worden in
"1. Vraag aan sociale werkers of ze iemand kennen die een portret van zichzelf wil hebben, doch dat niet kan betalen."
Volgens mij zal zo'n wens vrij zeldzaam zijn. Mensen die door hun ellende weinig of geen zelfrespect hebben, zullen niet vlug verlangen naar de vereeuwiging daarvan. Armoede en andere harde leefomstandigheden kunnen natuurlijk fotogenieke portretten opleveren, maar dat is op de eerste plaats flatterend voor de fotograaf.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2009, 21:06:38 »
Oei, pijnlijk om te horen Ruurd, niks pijn gedaan op de trap, hoop ik?

Veel succes met je foto's laat wat weten als ze de krant halen, dat zal geweldig zijn.

Fijn om te horen dat je het idee leuk vindt, hopelijk zijn er meer.
Als we iets met Help-Portrait willen doen hebben we nog een half jaar de tijd dus doe rustig aan.



Sommige op een andere forum dachten dat het simpel weg gratis portret weg geef dag was maar dat is het niet.
Het is niet de bedoeling om de markt aan te tasten van professionele fotografen.

Het is echt alleen bedoeld voor mensen die een steuntje in hun rug kunnen gebruiken, en voor die genen die het niet kunnen op brengen om een fotograaf te betalen, denk daarbij niet alleen aan mensen met een dunne portemonnee maar ook bijvoorbeeld weeskinderen, om die mensen eens in het zonnetje te zetten en een mooi portret van ze te maken zodat ze zien hoe mooi ze wel niet zijn en een mooi foto hebben om aan familie te laten zien.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

  • Gast
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2009, 19:27:20 »
Sorry, maar het toevallige toeval wil, dat ik vanmiddag nog het een en ander te doen had en niet aan de PC lurkte... Foto's maken en zo... van de trap waar ik gisteren onder het werken door de gladheid van afflikkerdegleed.. komt misschien in de krant...

Het idee van het help-portret vind ik uitstekend. Ik zal me er in de komende dagen meer in verdiepen.

Groeten, Ruurd

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:HELP-PORTRAIT
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2009, 19:11:55 »
Jammer dat er nog geen reacties zijn, het is waarschijnlijk beetje moeilijk om de inhoud te begrijpen en het nut er van en hoe of wat.

Zie het alsjeblief niet als een verplichting of wat dan ook want dat is het zeker niet.

Het is gewoon en dag uit met elkaar eigenlijk, om foto's te maken om mensen mooi te laten voelen en ze laten weten dat ze gewaardeerd worden.

Als voorbeeld:
Dit gaat over een groep fotografen in Zeeland die voor dit naar een verzorgingshuis zijn gegaan.
http://www.globalshots.eu/verzorgingshuis-de-blaauwe-hoeve-hulst

4 december is nog ver weg en een rotte datum in verband met sinterklaas, laten we dat voor latere zorg houden.
Wie vindt dit een leuk initiatief om aan mee te doen?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
HELP-PORTRAIT
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2009, 14:18:13 »
Ik weet niet of dit de goeie plaats is voor dit maar we zullen het wel zien.


HELP-PORTRAIT
is een gemeenschap van fotografen die samen komen over de wereld, om zo hun tijd, fotografie kennis en apparatuur te gebruiken om iets terug te doen voor hun lokale gemeenschap die het wat minder heeft.

Deze 12de van December was de eerste keer dat het wat gehouden en ze hebben wat mensen blij gemaakt.

Hier is de promo video in het Engels die alles uitlegt http://www.youtube.com/watch?v=I3BFwgf1f2I
Hier is de website help-portrait.com

Het gaat als volg in te werk:
1. vindt iemand die wat hulp kan gebruiken (ziek, handicapt, dakloos, wezen, ect.)
2. neem hun portret
3. print hun portret
4. geef ze de print

De datum
4 December 2010, daarna elk jaar, de eerste zaterdag van December.

We hebben hier allemaal een camera en genoeg kennis om een deel uit te maken van deze actie,
dus wie wil het proberen om 4 december 2010 samen te komen om iets te doen voor iemand anders?
« Laatst bewerkt op: 24 december 2009, 15:13:49 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ