Auteur Topic: > 500 mm  (gelezen 2245 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: > 500 mm
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2009, 02:18:45 »
Citaat
....volgens mij zit het met de scherpte wel goed.
....
Dit objectief staat goed aangeschreven wat scherpte betreft, plus dat je ook goed gebruik maakt van de 'sweet-spot' van het objectief, door de grote beeldcirkel nodig voor een 67 camera.
Links:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/600mm.shtml
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/showproduct.php?product=156&cat=37

Citaat
(nadeel: niet zo handig mee te nemen)....
Dat is nog zacht uitgedrukt. Dit objectief weegt 6 kilo!! Verder komt daar nog een benodigde ondersteuning bij. Als je een statief gebruikt kan je daar waarschijnlijk nog ongeveer het zelfde gewicht bij optellen.
Ik heb zelf een Takumar 500/4.5, deze weegt net iets meer dan de helft (3,4 kilo) van de 600/4 die je op het oog hebt. Ik heb hiervoor een ander statief moeten kopen (3,5 kilo) en zelfs daarop moet ik voorzichtig zijn om geen trillingen te genereren (ik zit eraan te denken om er nog een Manfrotto 359 long lens support voor te kopen om het geheel stabieler te krijgen. Op luminous landscape staat nog een stukje over dit hulpmiddel (hier) icm met de 600 die je op het oog hebt.
Ik heb zelf een 67 en een aantal objectieven, die ik met een originele coonverter ook op mijn kleinbeeldcamera's kan gebruiken. Hou rekening met twee dingen: Je objectief werkt zonder diafragmakoppeling. Het voordeel ten opzichte van K- en M-objectieven is dat je de A-stand kan gebruiken omdat je de groene knop niet hoeft te gebruiken om voor de belichtingsmeting het diafragma op de ingestelde waarde te krijgen. Bij de 600 heb je geen presetfunctie, je stelt dus scherp en dan moet je het diafragma op de gewenste waarde instellen. Het is handig om te onthouden hoevel kliks het is naar elke diafragmawaarde vanaf maximum open, zodat je dit op gevoel/gehoor kan doen, dat kan je net dat ene fotomoment schelen. Nog makkelijker zijn de preset objectieven, waar ik er ook een paar van heb. Je stelt vooraf het gewenste diafragma in en door het verzetten van een knop of het verdraaien van een 'hulp-'diafragmaring zit je gelijk op de gewenste waarde.
Wat bij objectieven die een statiefgondel hebben geen issue is, maar bij bijv. de SMC-67 300/4 (non-FD-versie zonder gondel) of als je tussenringen gebruikt wel, is naar mijn inzien het gewicht van de objectieven die overgebracht wordt op de body. Ik heb als ik met mijn SMC-67 300/4 op mijn K10 foto's maak ondersteun ik bijna ten allen tijde het objectief met mijn hand. Er worden trouwens ook non-Pentaxadapters aangeboden op e-Bay die wel een aansluiting voor statief hebben en dus dit probleem ondervangen.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2009, 02:19:01 door John »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: > 500 mm
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2009, 02:18:45 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: > 500 mm
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2009, 07:25:03 »
Ik ken deze lens niet, maar f4 op 600mm klinkt natuurlijk wel interessant. Prijs in euro's van rond de 1600, lijkt niet abnormaal.

Ikzelf vind AF toch wel handig, dus zal niet meebieden ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

ist_ED

  • Gast
Re: > 500 mm
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2009, 00:47:34 »
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij zit het met de scherpte wel goed.
Je hebt met deze lens een hele lichtsterke super-tele.
(nadeel: niet zo handig mee te nemen)
Overigens komt er wel de prijs van een adapter overheen.
Komt al snel zo'n 100 euro bij denk ik.

Ed

Rinke

  • Gast
> 500 mm
« Reactie #1 Gepost op: 8 april 2009, 13:52:06 »
Ik zag dit op e-bay. Weet iemand of dit een goede lens is?

Het is een oude voor pentax 67: Lens 4/600mm.

http://cgi.ebay.nl/Pentax-67-Lens-4-600mm-Super-Multi-Coated-Takumar-6x7_W0QQitemZ350188221654QQcmdZViewItemQQptZCamera_Lenses?hash=item350188221654&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1399|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Weet iemand in hoeverre oude manuele focus lenzen van 600 mm of meer (al dan niet zoom) een goede optie zijn om op een pentax K10D te zetten?
Het grote voordeel van zulke lenzen is natuurlijk dat ze tegenwoordig erg goedkoop tweedehands te krijgen zijn. Waar het me vooral om gaat is de scherptekwaliteit. Iemand tips hierover?