Auteur Topic: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5  (gelezen 5396 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #36 Gepost op: 6 juni 2014, 21:33:40 »
AfterShot Pro 2 is van mijn computer verdwenen, Corel heeft mijn geld teruggestort .....

Netjes!!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #36 Gepost op: 6 juni 2014, 21:33:40 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #35 Gepost op: 6 juni 2014, 21:33:40 »
AfterShot Pro 2 is van mijn computer verdwenen, Corel heeft mijn geld teruggestort .....

Netjes!!

newmikey2

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #34 Gepost op: 6 juni 2014, 11:55:26 »
maar ik heb ook RawTherapee gedownload.
Wat is dat een heerlijk programma. Geen enkel probleem met de lenzen, iedere lens (zelfs de 8-16mm van Sigma) wordt gewoon herkend en dat is gewoon heel erg makkelijk.
AfterShot Pro 2 is van mijn computer verdwenen, Corel heeft mijn geld teruggestort en ik doe het voortaan met RawTherapee in combinatie met GIMP
:clap2: :cheer: :good:

newmikey2

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #33 Gepost op: 6 juni 2014, 11:55:26 »
maar ik heb ook RawTherapee gedownload.
Wat is dat een heerlijk programma. Geen enkel probleem met de lenzen, iedere lens (zelfs de 8-16mm van Sigma) wordt gewoon herkend en dat is gewoon heel erg makkelijk.
AfterShot Pro 2 is van mijn computer verdwenen, Corel heeft mijn geld teruggestort en ik doe het voortaan met RawTherapee in combinatie met GIMP
:clap2: :cheer: :good:

BramS

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #32 Gepost op: 6 juni 2014, 10:15:53 »
We zijn inmiddels weer zo'n anderhalve week verder. Ondertussen ben ik natuurlijk flink met AfterShot Pro 2 aan het rommelen geweest, maar ik heb ook RawTherapee gedownload.
Wat is dat een heerlijk programma. Geen enkel probleem met de lenzen, iedere lens (zelfs de 8-16mm van Sigma) wordt gewoon herkend en dat is gewoon heel erg makkelijk.
AfterShot Pro 2 is van mijn computer verdwenen, Corel heeft mijn geld teruggestort en ik doe het voortaan met RawTherapee in combinatie met GIMP (en daarnaast Photoshop Elements 10 en 12 & PSPX6).

BramS

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #31 Gepost op: 6 juni 2014, 10:15:53 »
We zijn inmiddels weer zo'n anderhalve week verder. Ondertussen ben ik natuurlijk flink met AfterShot Pro 2 aan het rommelen geweest, maar ik heb ook RawTherapee gedownload.
Wat is dat een heerlijk programma. Geen enkel probleem met de lenzen, iedere lens (zelfs de 8-16mm van Sigma) wordt gewoon herkend en dat is gewoon heel erg makkelijk.
AfterShot Pro 2 is van mijn computer verdwenen, Corel heeft mijn geld teruggestort en ik doe het voortaan met RawTherapee in combinatie met GIMP (en daarnaast Photoshop Elements 10 en 12 & PSPX6).

BramS

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #30 Gepost op: 28 mei 2014, 22:51:22 »
Dank jullie hartelijk voor de uitleg. :dankk2:
Ik ga er mee aan de gang!

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #29 Gepost op: 28 mei 2014, 22:35:14 »
Snelle uitleg (grote stappen, gauw thuis):

Je hebt een hele serie geschoten onder gelijkblijvende lichtomstandigheden (bijv. serie portretten, landschappen etc.), je 'pakt één raw afbeelding, speelt wat met de sliders tot het resultaat je aanstaat. Je slaat dan in één keer de stand van al die sliders toe en kan het toepassen op alle foto's in die batch met één muisklik, waarna alle raws keurig op de achtergrond geconverteerd worden met exact dezelfde instellingen als die ene voorbeeldfoto.

Kijk, eenvoudige uitleg in twee regels  ;) Mike heeft lange benen  :angel:
Je kunt eventueel ook een camera profiel maken om vanuit een onbewerkt RAW bestaand een "gemiddeld" resultaat te krijgen. Volgens Scott Kelby  :angel:
Voordeel is het inlezen van tags in je bestanden, zodat je achteraf je foto's nog terug kunt vinden. Dat is niet zo een issue bij 1.000 foto's, maar bij 100.000 of meer toch wel steeds meer een issue.

newmikey2

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #28 Gepost op: 28 mei 2014, 22:31:26 »
... het gemak van het maken van een eigen preset voor elke batch' (wat dat dan ook is...).
Snelle uitleg (grote stappen, gauw thuis):

Je hebt een hele serie geschoten onder gelijkblijvende lichtomstandigheden (bijv. serie portretten, landschappen etc.), je 'pakt één raw afbeelding, speelt wat met de sliders tot het resultaat je aanstaat. Je slaat dan in één keer de stand van al die sliders toe en kan het toepassen op alle foto's in die batch met één muisklik, waarna alle raws keurig op de achtergrond geconverteerd worden met exact dezelfde instellingen als die ene voorbeeldfoto.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #27 Gepost op: 28 mei 2014, 22:19:47 »
Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Trouwens wel goed voor mij om te lezen dat NewMickey er wel iets in ziet 'om de verbluffende snelheid en het gemak van het maken van een eigen preset voor elke batch' (wat dat dan ook is...).
Dat geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik mijn geld toch nog ene beetje nuttig heb besteed. :laugh:

ASP is bedoeld als workflow programma dus het inlezen van je foto's vanaf geheugenkaart of camera als "batch" is erg handig. Direct tags en instellingen inladen op je foto's scheelt erg veel werk op die aantallen. Dat deed ik in verleden ook niet, maar het uitsorteren van 500 of meer foto's na een dagje fotograferen maakt een workflow programma in die zin toch wel erg handig.

BramS

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #26 Gepost op: 28 mei 2014, 22:07:18 »
ZZe laten je ongeveer een jaar "in de kou staan" en bieden je dan geen voordeel aan om te upgraden. Dan haak ik af.......

Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Trouwens wel goed voor mij om te lezen dat NewMickey er wel iets in ziet 'om de verbluffende snelheid en het gemak van het maken van een eigen preset voor elke batch' (wat dat dan ook is...).
Dat geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik mijn geld toch nog een beetje nuttig heb besteed. :laugh:
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 22:23:07 door BramS »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #25 Gepost op: 28 mei 2014, 21:53:50 »
Ja, maar UFRaw is zo mogelijk nog meer een "basic" raw bewerker zonder enige toegevoegde functionaliteit. Het enige wat ik toevoeg via ImageMagick is een contrastverbetering en wat onscherp masker - erg meer basic dan dat kan je bijna niet krijgen. Ik doe mijn beeldbewerking (als dat nog nodig is daarna in Digikam(16-bit) en/of GIMP(8-bit).

Toch zie ik wel wat in ASP al was het alleen maar om de verbluffende snelheid en het gemak van het maken van een eigen preset voor elke batch. Misschien schaf ik het wel aan, nog 29 dagen om mee te spelen. HDR voor Linux komt trouwens pas in Juli, zit wel al in de Windows versie.

Zoals gezegd vind ik zelf ASP erg handig programma. Echter zoals uit voorgaande post blijkt, ben ik afgehaakt op de ondersteunig t.a.v. Pentax. Ook Canon en Nikon gebruikers hadden die problemen dus ik neem aan dat Corel een geheel nieuw team heeft moeten formeren en hoop dat ze het nu wel op gaan pakken.

Nu ik "over ben" naar Lightroom vind ik echter € 49,99 iets teveel van het goede om ook ASP nog aan te schaffen, al was het alleen maar om het principe dat ze blijkbaar hun bestaande gebruikers niet het aanbod doen om het programma voor slechts € 39,99 te upgraden. Dat is meer een principe kwestie van mijn kant uit.......... Ze laten je ongeveer een jaar "in de kou staan" en bieden je dan geen voordeel aan om te upgraden. Dan haak ik af.......

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #24 Gepost op: 28 mei 2014, 21:49:26 »
Ik nam zonder meer aan dat DNG zó generiek is dat dit altijd wordt ondersteund. Blijkbaar niet dus.  :-\

Dat was mijn idee ook, maar blijkbaar is dat dus niet zo......
Ik zie dus in ASP versie 1 dus echt geen K-3 DNG foto's. De reden dat ik vorig jaar op ASP ben "afgeknapt" was, dat ik 4.999 RAW foto's van de vakantie in Madagaskar had, waarvan de meeste op de K-5IIs en ASP deze DNG bestanden dus niet liet zien. Ik ben toen op het Corel gebruikers forum gaan kijken en daar las ik dus dat de oorspronkelijke werknemers van Bibble massaal aan de kant waren gezet, dan wel zelf gekozen hadden te vertrekken. altijd de vraag wat daar van waar is, maar kan me voorstellen dat Corel dus opeens een "probleem had" zeg maar.
Zeker nu Corel wil gaan concurreren met Adobe, nu Photoshop alleen nog maar via maandlicentie te koop is. PSP is uiteraard redelijk op niveau van PS als het om functionaliteit gaat en in verhouding kost het een schijntje. Ook de 64-bit versie blijft naar mijn idee traag en niet snappy genoeg, dus daarin hebben ze naar mijn idee nog een weg te gaan.

Ook in "acceptatie" door fotografen hebben ze nog een weg te gaan. In diezin vergelijk ik PSP maar met Pentax  :angel:
Van Lightroom en PS is genoeg documentatie te krijgen om het jezelf aan te leren, bij PSP ontbreekt dat in zekere zin. Dat heeft mij altijd weerhouden om er ook dieper mee aan de slag te gaan. Het boek van Scott Kelby wat ik nu voor Lightroom heb "nodigt meer uit" om het te gaan leren. Lekker met een boek naast je "stap voor stap" door het programma heen.



newmikey2

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #23 Gepost op: 28 mei 2014, 21:39:38 »
Dat scheelt toch best wel behoorlijk........
Maar goed, kan ook aan de schuifjes/instellingen liggen.

Blijft natuurlijk dat ASP in basis een RAW bewerker is, die is "ongevormd" naar een workflow programma als concurrentie voor Lightroom.
Zie nu toch wel verschillen met Lightroom, al is het maar het kunnen werken in lagen.
Ja, maar UFRaw is zo mogelijk nog meer een "basic" raw bewerker zonder enige toegevoegde functionaliteit. Het enige wat ik toevoeg via ImageMagick is een contrastverbetering en wat onscherp masker - erg meer basic dan dat kan je bijna niet krijgen. Ik doe mijn beeldbewerking (als dat nog nodig is daarna in Digikam(16-bit) en/of GIMP(8-bit).

Toch zie ik wel wat in ASP al was het alleen maar om de verbluffende snelheid en het gemak van het maken van een eigen preset voor elke batch. Misschien schaf ik het wel aan, nog 29 dagen om mee te spelen. HDR voor Linux komt trouwens pas in Juli, zit wel al in de Windows versie.


BramS

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #22 Gepost op: 28 mei 2014, 21:36:02 »
Voor de K3 gebruikers:
Vreemd maar waar, het K3 PEF formaat wordt niet ondersteund....
Wel DNG natuurlijk.

Scheelt, in versie 1 werd K-3 DNG al niet ondersteund.
In ieder geval al een stap(je) voorwaarts van Corel dus  ;)

Voor de K5IIs kwam de DNG ondersteuning pas vorig jaar juli (de camera was toen al ruim 3/4 jaar op de markt).

Nu ga ik twijfelen want ik kan het natuurlijk niet proberen.
Ik nam zonder meer aan dat DNG zó generiek is dat dit altijd wordt ondersteund. Blijkbaar niet dus.  :-\

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #21 Gepost op: 28 mei 2014, 21:16:22 »
Dat scheelt toch best wel behoorlijk........
Maar goed, kan ook aan de schuifjes/instellingen liggen.

Blijft natuurlijk dat ASP in basis een RAW bewerker is, die is "ongevormd" naar een workflow programma als concurrentie voor Lightroom.
Zie nu toch wel verschillen met Lightroom, al is het maar het kunnen werken in lagen.

newmikey2

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #20 Gepost op: 28 mei 2014, 21:02:19 »
Hmmm, heb best wel zitten nadenken over een overstap (zelfs toen het nog Bibble was) en maar eens de trial voor Linux gedownload. Zal er nog een tijdje mee spelen om de "hang" te krijgen maar zo op het eerste oog krijg ik meer detailscherpte, beter microcontrast en nèt even fijnere kleuren met UFRaw/ImageMagick. Het kàn uiteraard altijd onwennigheid zijn, dat zal ik grif toegeven. Werkt wel lekker snel en de catalogus is mooi. Wie weet...

CMG03837-Akersloot-ISO200-comparison-resized by newmikey, on Flickr

CMG03837-Akersloot-ISO200-comparison-crop by newmikey, on Flickr

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2014, 20:54:37 »
Voor de K3 gebruikers:
Vreemd maar waar, het K3 PEF formaat wordt niet ondersteund....
Wel DNG natuurlijk.

Scheelt, in versie 1 werd K-3 DNG al niet ondersteund.
In ieder geval al een stap(je) voorwaarts van Corel dus  ;)

Voor de K5IIs kwam de DNG ondersteuning pas vorig jaar juli (de camera was toen al ruim 3/4 jaar op de markt).

BramS

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2014, 20:41:16 »
Voor de K3 gebruikers:
Vreemd maar waar, het K3 PEF formaat wordt niet ondersteund....
Wel DNG natuurlijk.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2014, 20:40:18 »
Vreemd dat ik als zijnde geregistreerd gebruiker van After Shot Pro dan geen mail krijg met een aanbieding om te upgraden.
Niet netjes eigenlijk ..........

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2014, 20:32:02 »
Ik heb zo'n CC abbo genomen en heb voor 12.29 pm nu beschikking over Lr en Ps .. beide draaien op PC en Laptop ..  en
ik ben gelukkig nog niet tegen een blokkade opgelopen dat ze niet tegelijk gebruikt zouden mogen worden.

Of heb ik ergens iets in het gesprek gemist ?

Ja, dan heb je iets gemist  :D die CC is juist voor multi gebruik en een lokale download/installatie is op 1 (max 2) pc's

BramS

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2014, 16:53:24 »
Oh ja, nog vergeten dat ik de HDR tool in AfterShot Pro 2(die trouwens ook in PSPX6 zit) ook wel handig vind.
Is echt leuk om eens te doen.

BramS

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2014, 16:47:14 »

Dat toevoegen van tags is nu juist nodig om overzicht te behouden met veel foto's naar mijn idee.
Dus dat moet snappy gaan lijkt me zo.


Helemaal terecht dat dit snappy moet gaan als je het gebruikt. Alleen ik gebruik hiervoor de Photoshop Elements organizer, een soort beperkt Bridge en dat bevalt me prima.


Klik maar eens op de link. Bij mij staat er nu €49,99!

Als ik op de link klik krijg ik toch echt € 39,99 bij de upgrade versie. Zal er wel te maken hebben dat ik de pagina aanroep vanuit de mail die ik heb ontvangen.


Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2014, 16:06:20 »
Wellicht heb ik toch een beetje snel mijn conclusies getrokken en onvoldoende uitgetest.

ASP is best een goed programma, alleen was het lang wachten op updates en aanvulling met camera profielen. Verder ben ik er best over te spreken.
Hopelijk wordt dat vanaf nu beter. Schijnt ook dat het oorspronkelijke Bible team het schip heeft verlaten, dus kan me voorstellen dat je dan als software bouwer even een probleem hebt.


Maar ja, ik heb eigenlijk alleen maar dié dingen uitgeprobeerd die ik ook daadwerkelijk ga gebruiken.
Dat zijn dus echt de basis dingen. Niveau's, contrast, verzadiging, verscherpen, lokaal contrast, lenscorrectie, RAW correctie, kleurruis etc.
GPS en Tags gebruik ik nooit, heb ik dus ook niet geprobeerd.

Dat toevoegen van tags is nu juist nodig om overzicht te behouden met veel foto's naar mijn idee.
Dus dat moet snappy gaan lijkt me zo.


Hier kun je nog tot 4 juni Aftershot Pro 2 als upgrade kopen voor € 39,99:
https://store.aftershotpro.com/1184/purl-eDM_ASP2_Launchw1

Klik maar eens op de link. Bij mij staat er nu €49,99!

BramS

  • Gast
Re: Corel AfterShot Pro 2 vs Lightroom 5
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2014, 15:34:52 »
Wellicht heb ik toch een beetje snel mijn conclusies getrokken en onvoldoende uitgetest.
Maar ja, ik heb eigenlijk alleen maar dié dingen uitgeprobeerd die ik ook daadwerkelijk ga gebruiken.
Dat zijn dus echt de basis dingen. Niveau's, contrast, verzadiging, verscherpen, lokaal contrast, lenscorrectie, RAW correctie, kleurruis etc.
GPS en Tags gebruik ik nooit, heb ik dus ook niet geprobeerd.
 
Ondertussen werk ik er nu bijna 2 weken mee en ben ik er erg tevreden over.
En 40 euro vind ik een hele redelijke prijs. Zeker als je nagaat dat je voor PT Lens 25 dollar moet betalen.
Dan heb je hier echt veel meer aan.
 
Ik gebruik trouwens Windows 8.1 met een SSD supplemental cache.
Die SSD maakt de computer echt razendsnel en alle programma's lopen echt als een speer.
Ondertussen heb ik Lightroom verwijderd, dus kan de lenscorrectie ook niet meer achterhalen.
Maar ik neem zonder meer aan dat ik wel iets verkeerd zal hebben gedaan.
En ik heb ook geen zin meer om het nu voor de 3e keer te installeren. Krijg ik misschien toch nog spijt :'(

Hier kun je nog tot 4 juni Aftershot Pro 2 als upgrade kopen voor € 39,99:
https://store.aftershotpro.com/1184/purl-eDM_ASP2_Launchw1